24.6.2018 petrspetla

Zvukové vybavení, které používáme

Zvuk je důležitější, než obraz.

Můžete mít obsahově i vizuálně skvělé video, ale když mu divák nebude rozumět, vypne ho. Naopak, zajímavý obsah se srozumitelným zvukem ale příšerným obrazem divák dokouká rád. I proto televizní stanice stále vysílají černobílé filmy z dvacátých let minulého století a nikdo si nestěžuje.

Samozřejmě existují výjimky, které stojí čistě jen na vizuálu. Ať už jde o jednoduché image spoty nebo přeefektovaná travel videa.

Brát všude zvukaře je ale “luxus”, takže jsem se naučil zvuk dělat sám. Zvládnu jen stereo, případně LRC pro kino distribuci, ale našim klientům i nám to stačí. Níže je vybavení, které v produkci používáme.

Rode Smartlav+

Rode Smartlav+ je klopový mikrofon. Ten můžete připojit k telefonu, který slouží jako rekordér (např. aplikace Recordr) nebo přes redukci a prodlužku přímo do kamery. Jeho výhodou je, že je levný a miniaturní. Díky velikosti se dá jednoduše schovat pod oblečení. Před použitím nezapomeňte udělat smyčku (mic loop), která zabrání nežádoucímu tření. “Klopák” nepřiznávejte do obrazu. Není to hezké. 🙂

Nosím ho vždy sebou a už jsem díky tomu zachránil i natáčení ostatním. Nevýhodou je, že trochu šumí, ale to se dá opravit v postprodukci.

Sennheiser E835 + Tascam DR-10X

Sennheiser E835 je klasika. Mám ho už pět let, párkrát spadl a stejně vypadá jako nový. Je to dynamický kardioidní mikrofon. Nepotřebuje napájení, membrána je spojena s cívkou, takže odolá většímu tlaku, má odpruženou kapsli plus jeho součástí je pop filtr (chrání mikrofon proti prskání, prachu, potlačuje explosivní hlásky a slabiky..,) a windshield tzv. “vinčus” (chrání proti větru). Díky tomu s ním můžete natáčet za jakýkoliv podmínek. Při dešti, ve vánici… a stejně bude fungovat. Tím, že je kardioidní potlačuje příjem zvuku zezadu. Hodí se na natáčení “televizních” reportáží, kdy je mikrofon přímo přiznán v obraze nebo konkrétní osobě dáte mikrofon pod prsa a natočíte si polodetail viz. video níže, kde byl použit v extrémních podmínkách (např. interview u svářeček).

Dříve jsem ho používal zapojený přímo do kamery přes redukci z XLR na 3,5mm jack, pak s rekordérem Zoom H6… až jsem přešel na miniaturní Tascam DR-10X, který jde přicvaknout přímo k mikrofonu. Díky tomu už sebou nemusím vláčet dlouhý kabel. Navíc umožňuje záznam do wavu, s kterým se lépe pracuje v postprodukci a také zvládá dual recording tzn. nahraje dvě stopy s tím, že jedna má nižší hlasitost. Je to lepší, než auto gain ve spojení s limiterem.

Sennheiser EW112 + Sennheiser ME2 + Tascam DR10CS

V naší produkci novinka. Když si pořídíte tuto kombinaci, budete vám stačit prakticky na jakékoliv natáčení. Díky bezdrátovému systému se budete moct pohybovat nezávisle na natáčené osobě (až na 100m) a budete mít odposlech toho, co říká. Sennheiser EW112 je standard v nižší cenové kategorii pro menší produkce a televize. Pracoval jsem s ním i s jeho předchozími modely několikrát. Za mě nemá smysl kupovat nic levnějšího – ať už kvůli rušení nebo horšímu zvuku. Za zmínku stojí ještě Sony. Pokud nemáte dostatek peněz na Sennheiser, kupte si rekordér Tascam DR-10L. Sice přijdete o odposlech, ale kvalita zvuku bude super.

Když už k rušení dojde, je fajn mít zálohu ve formě rekordéru Tascam DR10CS. Zvuk ve Wavu se také lépe čistí od šumu a nežadoucích ruchů (klimatizace, vyšší frekvence od stroje…).

Sennheiser EW112 můžete koupit v setu s klopovým mikrofonem ME2 nebo ME4. ME2 má všesměrovou charakteristiku tzn. nemusí směrovat přesně k ústům a je jedno, že se postava trochu pohne do strany. Pokud ale budete natáčet v rušném prostředí, je lepší zvolit kardioidní ME4. Pro všechny případy je ale lepší koupit oba. V případě poškození můžete použít jako náhradu Rode Smartlav+. Jeho dražší verze bych ale nekupoval. ME2 zní lépe, než Rode Lavalier nebo Pin Mic.

RODE NT USB

Velkomembránový mikrofon pro nahrávání voiceoveru a dabingu. K počítači se připojuje přes USB. Minimálně šumí (noisefloor kolem -55dB) a kupodivu není tolik náročný na akustiku místnosti. Pro všechny případy doporučuji dokoupit Nowsonic Isolator.

Stojí za zvážení

Rode Videomic Pro

Mikrofon do sáněk s přepínačem na +20dB. Je to jediné řešení pro kamery a fotoaparáty, které mají špatný předzesilovač a kvůli tomu šumí při jakémkoliv nastavení. Krom sáněk, kde slouží spíše jako záloha ruchů nebo ambientu ho je možné našroubovat i na boompole. Pak je vhodný i pro natáčení interview. Napájí se z 9V baterie. V obchodech můžete najít i jeho novější verzi Rode Videomic Pro+. Je ale dražší, větší a nemá lepší zvuk. Oproti verzi bez+ nabízí pár funkcí navíc jako je automatické vypínání mikrofonu spolu s fotoaparátem, interní nabíjecí baterii atd. ale za tu cenu už bych volil raději Azden SMX-30. Ten má v sobě mono (nahrávání konkrétních zvuků) i stereo (nahrávání ambientu prostředí) mikrofon.

Rode NTG3

“Industry standard” mikrofon často porovnávaný s mnohem dražším Sennheiser MKH 416. Pokud vám hodně záleží na zvuku z placu, je “puškový” mikrofon jasná volba. NTG3 má super kardioidní charakteristiku, která je nejvhodnější pro natáčení v interiéru. Díky úzké směrové charakteristice nahrajete “pouze to, co chcete”. Spolupracuje pouze s rekordéry, které mají phantomové napájení. Pokud chcete něco univerzálnějšího s baterkou, kupte si Sennheiser MKE600. Určitě si ale nekupujte Rode NTG 2 (slabý signál = šum).

Mikrofon můžete umístit buď na stativ (vhodné i pro one man show) nebo na boom pole. Pokud zvolíte boom pole, kupte si nějaké ultra lehké z karbonu a věnujte dostatek času k zaučení zvukaře, jinak zvuk bude nepoužitelný. Práce s tágem není jednoduchá, zvlášť když se objekt hýbe. Pro zálohu můžete použít klopový mikrofon. Nezapomeňte si také nahrát ambient místnosti pro případ, kdy budete mít ve videu “ticho” nebo budete chtít stříhat mluvené slovo.

Doporučené příslušenství: Rode Blimp, Rode boom pole pro, XLR kabel, rekordér


Zvuk potřebuje v postprodukci stejnou péči jako obraz. Pokud vás to zajímá, mrkněte na můj kurz v Adobe Audition, případně i na další produkty v eshopu. Nově nabízím Wedding LUT pack, LUT Film pack, 1v1 a roční mentorství. Krom toho stále běží crowdfunding na masterclass kurz.

Záznam online kurzu – zvuk v Adobe Premiere a Audition CC

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.