26.8.2019 petrspetla

Záznamová média

Nikdy jsem nepatřil mezi odpůrce neoriginálního příslušenství. Pokud funguje, nevidím jediný důvod, proč si připlácet několikanásobek ceny za originál. Na záznamovém médiu bych ale nikdy nešetřil a občas lituji tvůrce, kteří natáčí svatební den na Sony fotoaparát s externím rekordérem a pak zjistí, že žádná data nemají. Přitom to je zbytečný risk. Externí rekordér ve spojení se Sony fotoaparáty nepřináší o moc lepší výstup a Micro HDMI není spolehlivé a odolné řešení pro přenos obrazu. Opakování si mohou dovolit reklamní a filmoví tvůrci, ne dokumentární.

Špatná pověst kamer od Blackmagic

Když Daniel Vávra natáčel politické interview s lídrem strany Svobodných občanů, zjistil, že žádný vizuál nedostane, protože kamera nic nezapsala.

Nedávno mi napsal soukromou zprávu na Facebooku kameraman, který natáčel na Pocket 4K kameru a zjistil, že ze dvou disků mu žádný nefunguje. Po krátké konverzaci z něj vypadlo, že používá běžné SATA 3 disky, které pro podobnou práci nejsou vhodné. Laik svede vinu na kameru, profesionál ví, že někdo šetřil na nesprávném místě. A takových případů je hodně. O to víc je to zarážející, protože doporučený disk od výrobce Samsung T5 s velikostí 500GB stojí na Amazonu pouhých 2200Kč, případně 2800Kč v českých obchodech.

RED oproti tomu nabízí vlastní řešení, které sice kvalitou ani trochu neodpovídá ceně viz. kauza, ale sami řeší náklady na obnovu.

Když vezmu v potaz cenu jednoho natáčecího dne, který vezme čas i několika desítkám lidí, případně strojů, neleze mi to na rozum.

Originální příslušenství vás ale nutně nezachrání, jen tím snižujete riziko.

Kamera Arri Alexa natáčí na CFast 2.0 karty, o kterých jsem několikrát četl, jak jsou spolehlivé oproti SD kartám a přitom jsem se několikrát setkal s problémem, kdy nahraná data nešla načíst. Obnova může stát i čtyřicet tisíc korun, ale když už natáčíte na takovou kameru, natáčecí den bude o mnoho dražší. Obojí každopádně finančně silně zabolí. Vždy si proto kupujte záznamová média, která konkrétně doporučuje výrobce kamery.

Jak pracovat s daty

  1. Nehledě na kvalitu médií vždy diverzifikujte data. Vždy je lepší mít dva 256GB disky, než jeden 500GB. Ztráta poloviny dat znamená poloviční škodu.
  2. Pokud kamera nebo fotoaparát umožňuje záznam na dvě záznamová média naráz, využijte toho.
  3. Data vždy zálohujte. Ideálně už během natáčení. Jak do notebooku, tak i na externí harddisk.
  4. Data vždy zálohujte i doma. Já mám jednu kopii na interním SSD, který používám ke střihu. Pak na duálním externím disku, který je připojen k PC a pak minimálně ještě jednu zálohu na samostatném externím disku.
  5. Kontrolujte stav médií. Pokud je používáte už delší dobu, vyměňte je.
  6. Po pořízení nového disku zkuste několik zátěžových testů.

Má smysl NAS?

NAS smysl má, ale připlácíte si za online přístup a to ne málo. Já osobně preferuji aktivně chlazený Icy Box IB-RD3621U3, který se dělá jak v dvouslotové, tak i čtyřslotové verzi a podporuje různé režimy RAID pro zálohu. Do nich, když si koupíte WD RED disky, máte ideální řešení za málo peněz. Mám tu i několik externích duálních disků od WD, ale zjistil jsem, že nemají aktivní chlazení a jsou náchylné na poškození. Mně sice neodešel ani jeden zatím, protože jsem si k nim vyrobil vlastní chlazení, ale stává se to.

Jako cloud řešení používám aktuálně OneDrive od Microsoftu, který si platím společně s Office. Výhodou je, že není závislý jako NAS na dostupnosti (připojení k internetu a elektřině) a je lépe zálohován. Krom toho je levný a má svůj vlastní přehrávač. S uschovna.cz a google diskem jsem nikdy spokojen nebyl, zvlášť co se týče zazipovaných souborů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.