12.1.2017 petrspetla

Záruka je nepřenosná

Dnes jsem se ve skupině podnikatelů setkal s tím, že záruka je nepřenosná. Když si něco koupíte v bazaru a přestane to fungovat, máte smůlu. Jak to tedy je?

Zákon

U použitých věcí neodpovídá prodejce za vady, které měla věc při převzetí kupujícím a které odpovídají míře používání (§ 619 odst. 3 občanského zákoníku). Na ostatní vady se vztahuje záruka 24 měsíců, která může být zkrácena na 12 měsíců (musí být uvedeno v prodejním dokladu). Prakticky je reklamace použité věci velmi obtížná, protože jakákoliv závada bude prodejcem zřejmě deklarována jako běžné opotřebení.

Při reklamaci do 6 měsíců je však i zde možné využít právní fikce dle § 616 odst. 4 občanského zákoníku, dle kterého se předpokládá, že věc měla vadu už při převzetí a prodejce to musí vyvrátit.

Výklad nového občanského zákoníku

“Ohánět se v inzerci zárukou na prodávané zboží má zřejmě navodit pocit bezpečného nákupu. Poskytnutá záruka se ale váže pouze na smlouvu mezi obchodem a konkrétním kupujícím. Na nikoho jiného se nevztahuje a ani převod záruky na jinou osobu není možný. Právo reklamace má pouze člověk, který uzavřel s prodávajícím kupní smlouvu. Pokud kupujícího nelze identifikovat (například účtenka z obchodu), pak je možné, že uplatnění práva na reklamaci projde. Pokud ale existuje kupní smlouva, budete se muset spoléhat na původního majitele.

Výklad číslo 2

“Nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.) zákonnou záruku zrušil a nahradil ji zárukou smluvní. To znamená, že záleží pouze na prodávajícím, zda záruku poskytne a v jakém rozsahu. I v takovém případě ale prodávající odpovídá za vady, které měla věc v době převzetí a na které neupozornil. Navíc i podle nového občanského zákoníku platí, že vada v prvních 6 měsících po zakoupení se považuje za vadu existující v době převzetí, ledaže se prokáže opak. Takže nadále se na zboží vztahuje jakási šestiměsíční kvazi záruka. Ztížené je ale postavení spotřebitele od 7. měsíce po zakoupení, kdy právě on musí dokázat, že vada existovala již v době převzetí.”

Výklad číslo 3

“Problém může nastat, pokud si zakoupíme použité zboží od nepodnikatele například přes inzerát. Přestože ten, kdo nám zboží prodal, od něj má záruční list, na nás práva ze záruky automaticky nepřejdou. Dostaneme-li při koupi takového zboží i doklad o zaplacení, který neobsahuje jméno původního kupujícího, máme vyhráno. Pokud ale doklad obsahuje jméno (např. prodej na věrnostní kartu), může být reklamace následně odmítnuta. Plná moc by byla jen částečným řešením, protože by sice opravňovala nového kupujícího k uplatnění reklamace, ale nároky vůči prodávajícímu by nadále příslušely původnímu kupujícímu.”

Eshopy a řešení

V obchodních podmínkách některých eshopů se můžete dočíst, že záruka není přenosná. Před koupí bazarového zboží bych podepsal s prodejcem (původní kupující zboží) smlouvu s tím, že mi předává plnou moc nebo případně zboží reklamuje sám.

Některé eshopy to ale samozřejmě neřeší, protože je to trochu proti logice a hlavně si nechtějí poškodit dobrou pověst. Nedokážu si představit, že bych třeba někomu k Vánocům dal dárek a ten by pak nešel reklamovat. Nesmysl.

Zdroj: Podnikatel.cz, Spotrebitel.cz a dTest.cz

,

Comment (1)

  1. Anonym

    ja bych to za nesmysl neoznacoval.

    Prakticka situace cislo 1:

    Koupis vec u prodejce, nekomu ji prodas, ten ji jde reklamovat,
    reklamace je resena vracenim penez. A ted pozor – penize dostavas
    automaticky na ucet ty, jakozto ten kdo vec koupil. Neni veci
    prodejce, ze vec vlastni nekdo jiny. To mas mit resene kupni
    smlouvou ve ktere je i prevod zarucnich prav.

    Darek samozrejmne jde reklamovat, jen je treba aby ho reklamoval ten,
    jehoz jmeno je uvedeno na prodejnim dokladu a prodejce muze
    vyzadovat prokazani se obcanskym prukazem.

    Kdyby to takhle fungovalo vsude, zbozi nereklamuje napriklad
    zlodej ktery ho ukradl (na reklamaci nemusi byt treba nakupni doklad).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.