26.3.2021 petrspetla

Za hranice – české sci-fi s našlapaným vizuálem

Pro žánr sci-fi mám slabost a když jsem na Hithit.cz objevil kampaň na film Za hranice, věděl jsem, že ho musím podpořit. Pokud vás projekt zaujme, udělejte to také a níže si přečtěte rozhovor s režisérem filmu Dominikem Zbořilem.

Proč jste si vybrali toto téma, když jste totalitu sami nezažili? 

S touto konfrontací se setkáváme často a je to částečně pravda. Čerpáme ze světa, do kterého jsme se nenarodili a dřívější verze scénáře se mu chtěli až příliš podobat. Od začátku jsem však byl proti. Komunistická tématika v Česku je už poměrně klišé a Češi se obecně rádi utápí v minulosti. Vybudovali jsme tedy nový svět na základech toho starého. Alternativní budoucnost, která se inspiruje socialistickými principy a využívá je s moderními technologiemi. 

Dělali jste si nějakou rešerši s pamětníky? 

Čerpali jsme z knih a dokumentů. Více ale než o socialistickém Česku, spíš o Tomášovi Baťovi. Jeho cílech a snech. Konkrétně mohu jmenovat knihu “Fenomén Baťa” od Františka Valacha. Vzhledem k tomu, že náš film pracuje s vizuálními efekty, které mění Zlín ve velkoměsto bylo pro nás zásadní vycházet z funkcionalistické architektury, která je ve Zlíně zásadní. V knize jsme pak hledali směr, jakým město přetvoříme. Neradi bychom urazili nějaké historiky či odborníky na Baťu. 

Myslíš si, že to je reálný scénář? Co dělat proti tomu, aby se to nestalo? 

Zlín mám rád, ale samostatným státem se asi nestane 😀 každopádně to asi nebyla pointa otázky… Nejsem politik a nevidím do interních záležitostí politiky. Nevěřím médiím, ani influencerům. Aktuální situace se pomalu, ale jistě dostává za hranice trpělivosti lidí a já přiznávám, že pocity, které ve mně vyvolává, se snažím předávat hercům a určitou myšlenku implementovat do filmu. Já doufám a věřím, že situace se brzo uklidní. Přál bych to hlavně lidem, kteří přišli o svoji práci a systém jim nepomohl, naopak je srazil ještě níž, tak jako je tomu v našem příběhu. 

Inspiruje tě něco z České tvorby? 

Jak na projekt nahlíželi učitelé? Je to součástí nějakého předmětu? 

Tento projekt je pod záštitou Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Každý půl rok vytváříme krátké filmy a snažíme se posouvat naši tvorbu dál. Poslední ročník před bakalářem je možnost soustředit se pouze na jeden větší projekt a tím je pro nás právě film “Za hranice”. Tento větší projekt nám pomalu přerůstal přes hlavu a rozpočet se nafukoval. V určité přípravné fázi bylo jasné, že to sami nezmůžeme, a tak jsme připravili vlastními silami hithitovou kampaň, která nám pomůže projekt úspěšně zvládnout. Pokud se vše povede, tak díky tomuto filmu odstátnicujeme a bude pro nás vizitkou pro budoucí zaměstnání. Za každou podporu jsme velmi rádi, takže pokud vás projekt zaujal, můžete přihodit nějakou tu kačku😊  

Kdo vás ve škole nejvíce při tvorbě podporoval? 

Od začátku to byli asi nejvíce Irena Kocí a Boris Masník. Doktorka Irena Kocí je například autorkou scénáře Smečka a na Fakultě tedy vyučuje scenáristiku. Velmi intenzivně s námi probírala scénář a snažila se nás prosadit kde to jen šlo. Akademický malíř Boris Masník, který je mimo jiné supervizor v českém VFX studiu UPP a stojí za vznikem spousty českých trikových filmů jako například Hořící keř, Anděl páně, Modrý tygr atp., učí na naší fakultě vizuální efekty. Jeho dlouhodobá zkušenost nás vždycky vyvedla z naivity a nasměřovala na správnou cestu. Byl velice nadšený z tohoto projektu a podporuje naše ambice počítačově přetvořit celá města. 

Kolik lidí se celkem na filmu podílí a jaký máte rozpočet? 

Ani to nedokážu spočítat. Pravděpodobně to bude 40 – 50 lidí. Spousta lidí nám pomáhala s dramaturgií scénáře, spousta lidí nám třeba navrhovala jen loga nové komunistické strany, spousta lidí nám prostě přišla pomoc na plac. Kmenový štáb je však tvořen 7 lidmi. Já (Dominik Zbořil) za režii, Veronika Bočková a Jan Pavelka za scénář a VFX, Martina Chytková za produkci, Adam Roul za kameru, Lukáš Roubíček za střih a Tomáš Kocourek za zvuk. 

Rozpočet s finančním i nefinančním plněním sahá někde kolem ¾ milionu. Za celé moje 7leté studium filmu je to největší rozpočet, který jsem kdy měl.  

Pomáhá s rozpočtem škola? 

Částečně ano, ale peníze jsme si museli zasloužit. Účastnili jsme se školního pitchingu, kde jsme náš projekt prezentovali nejen před našimi pedagogy, ale například před lidmi z IS produkce nebo Novy. Tenkrát projekt Novu zaujal a už jsme měli téměř jisté finanční pokrytí i distribuční platformu. Bohužel však, jak je tomu poslední rok všude, korona nám plány překazila.  

Dále se na rozpočtu podílel Nadační fond FILMATALENT a naše vlastní kapsy. Pokud vše půjde dobře, budou se na filmu podílet i dobří lidé, kteří nám přispějí na Hithitu. 

Co považuješ po třech letech za největší přínos filmové školy v době kdy se dá spousta věcí naučit online? 

V dnešní době je škola často o titulu. Český školský systém je postavený na předávání informací a teorií, ale v praxi potřebujeme uplatnit znalosti. Na naší škole máme však spoustu příležitostí dostat se do praxe, a to považuju za výhodu oproti online samo výuce. Nejenom, že každý půlrok vytváříme vlastní projekty, kde se učíme standardnímu filmovému workflow, ale taky chodíme asistovat na jiné větší projekty nebo nás posílají na exkurze do filmových studií či zprostředkovávají workshopy s odborníky. Jedny z mých prvních zakázek jsem získal právě díky UTB. I kdybych si z filmové teorie nic neodnesl, tak jsem rozhodně získal spoustu kontaktů, konekcí a zkušeností a přesně to byl můj požadavek od vysoké školy.  

Píšete, že pokud se film setká s diváckým ohlasem, rozšíříte ho v podobě šestidílné mini série, kterou posléze nabídnete internetovým televizím. Proč ne klasickému broadcastu a proč ne celovečerní film místo série? 

VOD platformy jsou v poslední době velmi populární, a to převážně pro mladé lidi, kteří jsou naše cílová skupina. To je důvod, proč míříme tam. Nebráníme se však jakékoliv nabídce. Našim cílem je předat myšlenku filmu lidem a je jedno jakým. Nerad bych aby film skončil v šuplíku. Celovečerní zpracování však nepřicházelo v úvahu. Rozpočet by se nafouknul několikanásobně víc, a to bychom bez větší koprodukce opravdu neposkládali. Baví nás seriály a vidíme v nich potenciál.  

Na jakou techniku film plánujete natáčet? 

Arri Alexa XT Plus v kombinaci s Zeiss super speed. Nepřekonatelné technologie Arri v kombinaci s měkkými skly s charakterem se nám skvěle hodí do prostředí pokřivené České lidové republiky, ovládané totalitním režimem. Ve Zlínském státu pak budeme používat ostré a čisté objektivy Sony CineAlta, které nám zaručí dokonalý až sterilní obraz, korespondující se Zlínským prostředím.  

Budete mít ve filmu nějakou známou tvář? 

Hlavní hrdinou našeho filmu je Kryštof Malec, kterého jste mohli zahlédnout v národním divadle Moravskoslezském nebo pak ve vedlejších rolích Tří tygrů. V roli matky se objevuje Alžběta Mahdálová ze Slováckého divadla. V roli Juraje (kamarád Mira) to je Jan Šťava ze Šumperského divadla a záporáka si zahraje Radoslav Šopík, který působí v Městském divadle Zlín. Pro nás jsou to velikáni a srdcaři, kteří pomáhají vytvořit studentům velkou věc za zlomek jejich ceny. Spolupráce s nimi nás velmi těší! Více informací o nich naleznete na našich sociálních sítích FB či IG. 

Kam byste se chtěli dostat po absolutoriu? Budete dál studovat nebo už půjdete do praxe? 

Těžké otázka. Každý půjde asi svojí cestou, ale tento projekt, doufám, nás bude spojovat nadále. Já osobně zamířím na dálkové studium magistra, při kterém se vydám do praxe. Mým cílem je vybudovat si vlastní produkci, tvořenou dobrými a šikovnými lidmi, kde budeme tvořit věci, které mají smysl!  

Comments (2)

  1. jan

    Ahoj, report chybky: otázka o největším přínosu filmové školy je tam dvakrát.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.