25.10.2018 petrspetla

YouTube bublina

YouTube by se dal brát jako moderní televizní kanál, který může být s trochou šikovnosti i bez reklam. Divák si sám vybírá obsah, který chce sledovat nezávisle na čase. Vysílat může prakticky kdokoliv. Stačí vlastnit webkameru a mít trochu odvahy exponovat se před světem. Na YouTube najdete cokoliv. Od videí s kočičkami, hudební videoklipy, firemní proma po vlogy. Vlogeři mluví o svém životě, ukazují svoji práci a občas sdílí know how. To je ale často plytké a klouzá jen po povrchu. Cílovce to ale očividně zatím stačí.

Když se učím něco nového, dívám se nejprve na YouTube. Naposled kvůli kamarádovi, kterému pomáhám s masteringem hudby v jeho studiu. V omezeném čase se chci dozvědět co nejvíce informací. Proto píšu krátké články a do videí se snažím vše nahutnit k prasknutí. Vlogeři ale nic takového nedělají. Vaří omačku s minimem masa a jejich obsah je stejně užitečný jako plast pro oceány.

Dělá to Peter McKinnon, Matti Haapoja a jim podobní. Jsou to skvělí vlogeři. Mají krásný vizuál. Umí vystupovat před kamerou. Žijí pravděpodobně zajímavý život. Ale v rámci sdílení know how nemají co předat, protože ani jeden z nich není filmař.

Logická úvaha

Věřím tomu, že se najde někdo, kdo si během čtení tohoto článku řekne, že jsem koko*, který jen závidí, ale není to tak.

  1. Tvorba kvalitního filmu vyžaduje spoustu času. A kdo vydává tři videa týdně tolik času nemá. Buď se můžete věnovat vlogování nebo produkci. Sami ale nikdy nemůžete dělat kvalitně obojí.
  2. Hodnotné video není o vizuálu. Mám tu ale menší návod. Chcete dobrý vizuál pro vaše vlogy? Kupte si Sony A73 nebo Canon 6D Mark 2, klopák, světelný širokáč a točte na plnou díru. Záběry zpomalte, hoďte na to LUT a budete patřit k těm nejlepším v České republice. Jednou za čas vás někdo natočí (b-roll) a je to. Otázkou ale je, jestli máte co předat ostatním?
  3. Dobrého tvůrce poznáte podle toho, že “reálně” točí a YouTube má jen jako bonus. Třeba Jakob Owens z Buffnerds. Spoustu let natáčel hudební videoklipy. Má vlastní produkci s kterou aktuálně natáčí dokumentární seriál pro Netflix. Je to úspěšný businessman. Na YouTube mluví o všem na přímo. Když vás zaujme, můžete si od něj koupit kurzy a ebooky. Proto i ten YouTube dělá. Pomáhá mu generovat pasivní příjem. Pokud někdo točí jen vlogy, je to jen vloger nehledě na to, jak úspěšný je. Dříve jsem sledoval DSLR Guide, protože krásně mluví o teorii natáčení, ale po zjištění, že sám nedokáže uplatnit ani základní teorii jsem s tím přestal.
  4. Čím známější člověk je, tím stoupá šance na to, že si ho někdo koupí. Recenze od méně známých tvůrců mohou být upřímnější, protože si věci musí pořizovat sami za své peníze. U mainstream YouTuberů si často všímám neupřímného přeskakování mezi značkami, kdy v každém z videí vyvracují to, co řekli předtím.

Trendy YouTubeři jednoduše manipulují se svojí cílovkou a pokud někdo čerpá informace jen od nich bez znalosti daného tématu, může ho to svést na špatnou cestu.

Jak se to nemá dělat

Fstoppers mluví v celém videu o tom, jak gimbal skvěle funguje, přitom je viditelně špatně vyvážený, vibruje a bez zapnutí všech stabilizací včetně té v postprodukci je obraz nekoukatelný. Diváci si ale video pochvalují. Proč?

Matti Haapoja odrazuje diváky od koupě GH5, protože má špatnou pleťovku a v-log je nepoužitelný. To, že neumí barvit a na vše plácne LUT, které sám prodává, už neřekne. Jak vypadá reálně pleť z GH5 na snímku níže.

Co má smysl sledovat

Buffnerds

Jakob Owens je úspěšný tvůrce. Nenatáčí vlogy a sám přiznává, že vlogery nemusí. O svém podnikání mluví otevřeně. Ve videích se vyhýbá omáčce. Slušná dávka inspirace.

Film Riot

Jejich kanál patří k tomu nejlepšímu, co na YouTube najdete. Poslední dobou jim sice dochází dech, protože už nemají moc co předávat, ale jejich krátké filmy včetně archivu stojí za to. Vytvořili i skvělou aplikaci Filmstro pro “skládání” hudby přesně na míru filmu. Škoda jen omezeného výběru.

RocketJump Film School

Kanál založil Freddie Wong z produkce Rocket Jump. Ze začátku byl zaměřený na krátká akční videa. Teď pod svojí produkcí vydává úspěšné webseriály a spolupracuje s Hollywoodem. Ve Film School vtipně předává know how.

Česká tvorba

Čeští tvůrci na YouTube to mají o něco složitější. Jsme malá země s jazykovou bariérou. Zmíním tu pouze ty, kteří to dělají dlouhodobě. Mezi odpadlíky bych našel spoustu tvůrců a není se ani čemu divit. Když máte malou sledovanost a svoji tvorbu nemáte ani jak monetizovat, přestane vás to bavit.

Jan Zemánek

Honza fotí glamour a dělá to dobře. YouTube kanál si založil před dvěma lety. Nejprve točil vlogy. Teď už dělá jen videa o focení, testuje nové vybavení a vysílá živě se zajímavými hosty, kteří k němu chodí na rozhovor. Líbí se mi jeho pohodový a lidský přístup. V rozhovorech sice té omáčky je na mě až moc, na druhou stranu ji tvoří sami diváci nevhodnou volbou otázek.

Honzi jsem se přímo zeptal na pár věcí.

Tvým cílem na Patreonu je dosáhnout tisíce dolarů měsíčně, abys mohl dělat to, co tě baví naplno. Proč ses rozhodl tvořit obsah na YouTube místo toho, abys vyfotil jednu zakázku a měl tu částku zaplacenou?

Dělal jsem zakázky posledních osm let a už jsem byl trochu vyčerpanej. Sice jsem dělal to, co mě bavilo, ale ne přesně tak jak jsem chtěl. U zakázek si úplně nemůžeš zaexperimentovat, nemůžeš jít do neprobádanejch míst, protože klient od tebe očekává jasnej výsledek + tvůj rukopis. Proto když jsem zjistil, že existuje Patreon – teda místo, kde tě tví sledující nejen sledují, ale taky finančně podporujou za to, že jim dáváš „obsah“, skočil jsem do toho po hlavě. Je to 6 měsíců a momentálně mám 220 patronů, kteří mi posílají 1$ i víc jednou za měsíc. Za tenhle měsíční příspěvek jim dávám fotky ze svých focení, zákulisí, zdrojový soubory + video obsah (nejen na YouTube ale hlavně tam). Čím víc patronů mám, tím víc jsem svým pánem, můžu dělat to co umím tak jak chci, můžu experimentovat a dělat vlastně cokoli. A dokud to moje sledující bude bavit, vím, že jsem po tvůrčí stránce, ale i finančně v pohodě a jsem z toho šťastnej.

Živé vysílání máš každé úterý. Necítíš se někdy jako otrok?

Že budu jednou týdně živě jsem si zvolil sám. Být fotografem na volné noze je poměrně osamělý povolání. Někoho dvě hodiny fotíš a zbytek dne sedíš sám u počítače. Já jsem naštěstí introvert, takže okolo sebe moc života nepotřebuju, ale přece jen už mi chyběl nějakej kontakt s lidmi. Proto si skoro každej týden k sobě domů zvu lidi, kteří maj něco společnýho s fotkou nebo videem a živě si o tom povídáme.

Co bys vzkázal začínajícím YouTuberům

Já jsem sám začínající YouTuber. Ale každej den sám sobě opakuju: „Nahrávej to, na co by ses sám díval“ a potom ještě to, co opakují všichni YouTubeři v zahraničí – “nahrávat pravidelně je klíčový”.

Podle Honzi si vybral jednodušší cestu. Já si myslím opak. Hlavní ale je, že směřuje k tomu, co chce.

Co je pro umělce důležitější, než tvůrčí svoboda?

Allan Šubert

Allan je režisér zaměřený na hudební videoklipy. Je to srdcař, který se nebojí mluvit otevřeně o problémech viz. video níže. Natáčel reklamu a přišel o disk, který už nešel obnovit. Točí taky zajímavá making of videa s komentářem, které nepůsobí jen jako promo, ale začínající tvůrce si z nich může něco vzít.

Pár faktů k YouTube tvorbě

  1. Na číslech zhlédnutí ve skutečnosti nezáleží. Když budete prodávat nový Mercedes, YouTuber s milionem odběratelů, který na sebe lije kečup vaší značce moc nepomůže. Naopak testovací jízda od odborníka s pár tisíci odběrateli vám může prodat pár vozidel, protože tím oslovíte přímo cílovku.
  2. YouTube reklama nevynáší moc peněz. Hlavní příjem YouTuberů tvoří PP (product placement), propojení značky se jménem nebo vlastní eshop. Já si třeba díky svému eshopu můžu dovolit psát tento blog.
  3. To, že videa nemají ještě vysokou sledovanost neznamená, že v budoucnu nemohou. Stačí, když se chytne jedno a ta další se s tím už jen svezou.

První fakt si spousta firem neuvědomuje. Pamatuji si, jak jsem byl před lety v reklamní agentuře, která zastupuje nejmenovanou značku. Jel jsem tam s tím, že jim představím marketingový plán pro kamery, které se u nás špatně prodávají právě kvůli nedostatečné propagaci. Místo toho se mi markeťák snažil namluvit, že prodej kamer u nás nemá smysl a že chtějí propagovat spotřební fotoaparáty. Měli v plánu vzít YouTubery, kteří fotit neumí a točit s nimi videa o focení. Chápete to?

Názory ze skupiny Svět v hledáčku

  1. Souhlasim. Jsou to dobry zdroje na tutorialy vseho druhu. Ale mainstream youtuberi jsou obcas opravdu stupidni a nevi o cem mluvi. Treba hodne vyhajpovanej McKinnon mi vubec nesedl a obcas rika opravdu bludy. To stejny Unboxing therapy nebo jak se ten typek jmenuje – mele nesmysly a nic si z toho videa neodnesu. Kanaly co se mi libi v posledni dobe – mkbhd, ProAV TV. Na dalsi si ted nevzpomenu.”
  2. Jako člověk který si hledá plno věcí na youtube a např jsem se díky pár tutoriálum naučil s PS, tak musim souhlasit s tím, že strašně záleží na koho koukáš… mě třeba strašně baví věci od Peter McKinnon… při nejmenším mě to inspiruje, ale jak píšeš… jsou taky Tuts, který jsou naprosto o ehm… ještě bych k tomu asi podotknul… že jde taky o to kdo se na to kouká…. pokud je to člověk, kterýho baví 3kila omáčky a vlastně mu nejde o to se naučit, pak asi bude živit youtubery, kteří dobře plkaj, ale téma je vlastně v pr…. to je jako s tím jaký lidi volí toho a nebo toho… dá se z toho dost vyčíst… ale to už je naokraj…. já konkrétně prostě potřebuju – najít vidět a udělat. věcně stručně a jasně.”
  3. Dobré téma. Myslím si, že “youtubering” má obrovskou škálu podob a možností, které stále ještě nebyly vyčerpány.
    Je dokonce velké spektrum možných pohledů na kvalitu “youtuberingu” a technické, či filmově-řemeslné provedení je pouze jedním z nich a nutně nemusí mít vliv na počet shlédnutí, která jsou exaktním vyjádřením úspěšnosti tvorby na YT.
    Pokud bychom se zaměřili pouze na onu kvalitu dramaturgicko/řemeslně/technickou z filmařského pohledu, tak bych řekl, že ti z “youtuberů”, kteří tyto disciplíny zvládají, mají větší šanci dostat se na špičku a udržet se na ní a krom toho mohou, i díky popularitě z YT, prorazit do televizní a filmové branže (příklady existují, ale jsou to z celkového množství spíše vyjímky). U těchto tvůrců lze vidět počty shlédnutí v řádech desítek milionů. Ti, kteří jen kopírují trendy a nepřinášejí větší kvalitu, nicméně na své YT kariéře cílevědomě pracují, oslovují jen něčím omezené publikum, ať už se jedná o teenagery, nebo fandy do nějakých aktivit. U nás je navíc trh omezen češtinou a i tím, že se zatím nějaká osobnost, schopná tvorbou prorazit i dál za hranice, neobjevila. A pokud ano, tak se zásahem v řádech od desítek tisíc, po stovky tisíc shlédnutí, což je vlastně úspěch, protože ta videa mají obvykle amatérskou úroveň, ale na nějaký globální úspěch to nemá.
  4. Jeden čas jsem ty videa docela sledoval, ale to spíš v rámci toho, když jsem objevoval první informace o tom, jak točit. Po čase ale zjistíš, že to je furt to samé, většinu videa zabere plácání o ničem (z mého pohledu, chci informace, nechci vlog) a to je proložené pár tipy, které jsou vlatně pořád to stejné.
    Mně na těchto tvůrcích obecně vadí nejvíc to, že ta jejich videa jsou hrozně obecná a klišovitá. Je lehké pořád dokola opakovat pravidlo třetin apod., ale málokdo jde víc do hloubky a přídává k tomu praktické ukázky. Proto dovedu nejvíc ocenit, když někdo natočí video a dokáže ty principy vysvětlit bez omáčky a naopak s co nejvíce ukázkami.
  5. Veľká pravda Peter, keď som začínal sledoval som toho mnoho. Samozrejme Caysi, Peter MCkimmon atď. Okrem toho som doslova žral tutoriáli na všelijaké efekty a vfx a 3D texty a pdobne. Postupne som sa dostal do bodu keď už väčšinu vecí ovládam alebo na to dokážem prísť sám. Teraz sledujem už len sem tam Potatojet pretože je srandovný a baví ma jeho humor. Ovšem Jacob Owens je tvorca a kreatívec ktorý vie presne čo robi a má svoj cieľ. Pre mňa momentálne najväčšou inšpiráciou je Salomon Ligthelm a jeho tvorba je niečo neskutočne a úžasné. Ah.. Teraz čo veľmi často sledujem na YT je unboxing… Akože ah ten pocit… 😂Unboxing canon c200 alebo ursa mini pro .. Bavi ma toto sledovať teraz na odreagovanie.

Skupinu najdete v odkaze zde.

Závěr

“Kdo nic neumí, ten učí” už dávno neplatí. Pokud na YouTube hledáte know how, nejprve si něco zjistěte o autorovi. Točí na úrovni, kam byste se chtěli časem dostat? Sledujte ho. Točí špatně? Jděte dál. Sledovanost není důležitá, stejně tak počet odběratelů. Většinou to je jen BUBLINA složená z nakoupených neexistujících účtů, které obsluhují boti. A není to problém jen YouTube, ale všech sociálních sítí jako Facebook, Instagram, Twitter atd. Třeba podle aplikace Fake Followers Audit má Jindřich Šídlo 221 213 sledujících a z toho je 88% falešných (nedají se dohledat tzn. boti, propaganda, neaktivní účty apod.).

Zní to neuvěřitelné, ale spousta agentur na tomhle ždíme své klienty.

Pokud s YouTube kanálem začínáte, dělejte to od srdce a mějte trpělivost. Analyzujte čísla. Dívejte se na to, co funguje a co ne. Pracujte na sobě a úspěch se dostaví.


Comments (3)

  1. Adam

    Libi se mi, ze pan Allan uvadi na konci toho videa, ze filmar nemuze byt kazdy.. Povazuji za velke zlo dnesni byznis v oblasti multimedialnich skol. Je tam spousta nekvalifikovanych lektoru, kteri se sami uci tim, ze nekoho uci.. Problem je, ze zbteto skoly pak vyjdou deti, kteri maji pocit ze jsou velci filmari. Tvori pak treba na youtube, pofhodnocuji zakazky a cele se to obraci buh vi kam.

    Vsiml jsem si tve diskuze s Allanem u videa. S temi prescasy nesouhlasim, jelikoz dneska je malo ochotnych lidi delat vice nez musi a zaroven se v tom odrazi povaha na vsem usetrit. Pak se delaji velke zaseky. Viz ten harddisk. Celkove musim rici, ze z jeho nataceni nevyzaruje moc energie.

    Z toho vseho je tve video s gimbalem takove pohlazeni. Pohodova nalada v prirode 😀

  2. Adam

    Promin za preklepy. Uz nemohu editovat 😀

  3. petrspetla

    Mně Allan přijde občas vyhořelý, ale jeho pohled na věc je zajímavý a byla by škoda ho opomenout. S přesčasy taky nesouhlasím, i když se jim občas nevyhnu. Tenhle rok jsem měl včetně cesty nejhorší asi šestnácti hodinovku, ale snažím se tomu vyhnout. Když jsem unavený, vznikají pak kompromisy. Podle asociace by měl být maximum 12 hodin nasazení a tak nějak to odpovídá. A díky, cením si toho 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.