10.10.2019 petrspetla

Věci co mě serou

Není to tak dávno, co vycházel blog 1000 věcí, co mě serou, z čehož vzniklo následně i tištěné vydání. A i mě serou některé věci níže, proto článek.

1. YouTubeři

Pokud čtete můj blog, už asi víte, že některé YouTubery opravdu nemusím. Většina z nich funguje na stylu “Fake it till you make it”. Pokud nevíte, co to znamená, vysvětlím. Snažíte se uspět ve svém oboru, ale nedaří se vám to. Peníze potřebujete, takže se rozhodnete natáčet videa o tom, jak být úspěšní. Časem vám počet odběratelů naroste do takové míry, že se vlastně legitimizujete a veřejnost vás začne považovat za odborníka. Odborníků, kterých by se dalo mediálně a marketingově využít není mnoho. Začnete tedy i dostávat nabídky ke spolupráci. Ve výsledku jste odborníky i když jimi vlastně nejste. A taková prázdnota přitahuje jen další lidi, kteří milují prázdnotu. On má hodně odběratelů, můžu mu něco napsat a on mi slovně odpoví. Jů.

Někdy to dojde tak daleko, že takového člověka skuteční odborníci požádají o spolupráci a chtějí jeho “požehnání”.

Tys u něj nebyl ve videu? Tak to nejsi profík.

Zářným příkladem je a teď si jeho jméno lehce poupravím, Jan Máneg. To je člověk, který jako samouk začal fotit. Fotil hezky nahé slečny a tabla. Jelikož se ale zadlužil kvůli jinému projektu a focení mu nevydělávalo dostatek peněz, rozhodl se natáčet YouTube videa. Ze začátku dělal hezké vlogy, ale jelikož sám o sobě moc lidí nezajímal, vydal se na cestu moderátora. Zajímaví a ostřílení fotografové mu přitáhli spoustu diváků. Jan Máneg si proto založil Patreon a rozdělil stream na dvě části a to pro veřejnost a placené diváky. Penízky se začaly sypat a to až do takové míry, že patří k nejúspěšnějším v České republice. Do této míry jsem mu fandil a dával mu rady ohledně další monetizace včetně eshopu. Uznávám každého, kdo se postaví na vlastní nohy a nebojí se pracovat víc, než ostatní.

Jan Máneg chtěl ale co největší pozornost a tak rozšířil svoji působnost i na video. A nejen to. Rozhodl se jít z pole upřímnosti. Natočil sérii videí jak se uživit focením. Sám se focením ale nikdy úspěšně neživil a ani nemá povědomí o zákonech, které se toho týkají. Jan Máneg neví nic o natáčení videa, ale točí videa o tom, jak dělat videa. A svoje domněnky šíří dál. Když se ho někdo snaží opravit, případně poradit lidem v jeho komentářích, je jeho kanál skryt pro ostatní a píše si sám pro sebe. A opět omezil vysílání pro neplatící diváky.

Z dobrého fotografa, který do svých videí dával srdce se stal typický info podnikatel. Škoda.

Obecně ale proti YouTuberům nic nemám, je to spíš naopak. Uznávám a sleduji ty, kteří nejprve ovládají své řemeslo a je mi jedno, jestli hrají hry, zpívají, malují, natáčí videa nebo staví baráky. Ale něco umí a předávají to dál. Nesnáším ale lidi, kteří nic neumí a předávají to dál jako pravdu. A když je někdo opraví, tak se urazí. Je to hnusná sociální bublina a jednou snad splaskne. To samé se týká i spousty lidí na Instagramu.

2. Travel vlogeři

Travel vlogeři jsou dalším krásným příkladem, ale opět jde o specifickou skupinu lidí. Myslí si, že když jsou v zahraničí, zákony se jich netýkají a vše jim patří. S dronem si nalítají cokoliv nad lidmi nebo památkami. Výsledkem je nudné video bez emocí s napatlanou LUT, epileptickými přechody a různými zvuky, které přechod doprovází. Kdo je upozorní na morálku jejich jednání je ve výsledku závistivý ocas. Obhajují se tím, že díky ním roste turismus a tím podporují i dané místo.

Narazil jsem i na chytrý komentář.

Ach bože! Takový pěkný video a takový sračky se tu píšou kolem 🙁 A proč točit svatby, když se stejně rozvedou?  Hodnotí se tady produkt nebo morálka?

Co jiného na to odpovědět, než:

A proč žiješ když stejně umřeš? Cesta je cíl.
Celková lhostejnost vůči ostatním lidem, přírodě a nastaveným zákonům mě velmi SERE, stejně jako další skupina, která na tu druhou navazuje. Naštěstí karma je zdarma. Pokuty padají a videa moc velká zhlédnutí nemají.

3. Dronaři debilové

Dronaři debilové jsou obzvlášť vychytaná skupina. Koupí si dron a ihned zkusí maximální výšku. Když jim nestačí, odemknou si fw a pak asi loví letadla.

S jedním imbecilem jsem se pustil do diskuze, že opravdu není v pořádku lítat v CHKO. Dronař může vyplašit ptactvo, které pak zahyne (rodiče odletí od mláďat) nebo vyděsí větší zvíře, které začne utíkat a spadne z útesu.

Ne, není to bulvár. Jen Alza ročně prodá v tuzemsku tisíce kusů dronů a meziročně tento počet roste o 1/4. Spousta lidí nechce být omezována zákony, přitom si neuvědomují důsledky svého jednání. Už jsem se několikrát setkal s tím, že velký dron létá nad lidmi na hudebním festivalu a nemá žádnou dopadovou zónu. Až to někomu spadne na hlavu, nebude to hezké.

Ignorace vede k zakazování.

4. Nikdy netočící hipsteři

Tato skupina je zajímavá tím, že sbírá vybavení, ale netočí, protože “na to nemají čas”. Zároveň mají spoustu “teoretických zkušeností”, takže každého dokážou poučit o tom, jak se to dá udělat lépe. Laik ale bohužel neví, co je nesmysl a co fakt.

5. Fetišisté vybavení

Fetišista působí jako profesionál. Má nejdražší vybavení široko daleko a když potká někoho s horším, striktně ho upozorní “Nepleť se mi do záběru mladej, já jsem tu profík”. O tom, že jeho objektiv trpí na aberaci o 1% méně dokáže mluvit celé hodiny, ale když se podíváte na jeho výstup, chce se vám brečet. Tato skupina totiž vůbec nic neumí.

6. Sosači dotací

Říká se, že dotace pokřivují trh a minimálně u filmu mohu potvrdit, že to je pravda. Znám tvůrce, kteří z dotací žijí. Jejich tvorba je zrychlená, protože chtějí na dotace dosáhnout (stihnout je). Tím dochází ke kompromisu na kvalitě díla, ale tvůrcům to je jedno, protože dílo je už zaplacené z dotace včetně jejich práce. U kino distribuce se pak levnější filmy nemají možnost dostat do multiplexů, protože je zastíní konkurence, která nevznikla přirozeně tržně. Už jsem to psal několikrát, žijeme v povrchní době a kvalitní vizuál je jen o penězích. Distributory kvalitní obsah nezajímá. Táhnou tváře a pozlátko.

7. Je to otázkou vkusu

Argument, kteří používají tvůrci, kteří neví co dělají, ale sebevědomě stojí za svou prací. I kdyby si natočili černo s krytkou na objektivu, bylo by to umění.

Závěr

Tento článek jsem napsal, abych uvedl věci na pravou míru. Nemyslím si, že vždy je potřeba schovávat se za hezké věci. Na druhou stranu si jsem vědom faktu, že řešit ostatní nemá moc smysl a hlavní je věnovat se své vlastní práci.

Comments (13)

  1. karel

    Tak ale pan Maneg je pomerne uprimny aspon. Pokud se nepletu, tak ve svem videokursu/workshopu sam prezentuje dilema “jsem fotograf nebo klaun?”

    Clankem jste me potesil. Jsem tim vsim kolem sebe docela znechuceny a cist, ze jsou i lide, kteri premysli tak jako Vy, me proste potesi 🙂
    Dik.

  2. petrspetla

    Nikdo. Čistě smyšlená postava 🙂

  3. František

    Jo jo, Máneg, blogposty rok 2010-2012 skvělý, výrazy, pózy, modelky, nápady… teď už dává rozhovory kde komu jako třeba Káťa Opuntia, která se tam jen přijde chlubit kde byla, co všechno dokázala, co fotila a že fotí na “35mm a 50mm a taky 85mm” tyvole přidaná hodnota nula… ale jde to bohužel poznat i ve výrazu pana Mánega ala “a ty teda fotíš na jaký objektivy nám teda pověz” 😀 a “focení interiérů” z ruky na širokáč je taky výborný.

  4. petrspetla

    Když někdo postaví svoji práci moderátora v tak malé zemi s tak úzkou cílovkou, není se čemu divit, že to jednoho dne přestane fungovat. Souhlasím, ten rozhovor byl mimo.

  5. marek

    Maneg byl dobrej, ale pak zacejtil prachy jak pises a slo to z kopce. Koupil jsem si podle jeho recenze Wireless Go a pak jsem ho musel vratit, protoze prestal fungovat a strasne sumel. A pak ten Feiu gimbal vibroval. Hosti jsou priserni.

  6. Karel

    Františku, tak ale musíte uznat, že to video s fotograafkou Opuntií se mu povedlo. Má to už přes 1500 shůédnutí, což je poměrně dost na to, že jde o zcela smyšlenou osobu.
    Tak on už prostě není fotograf, je to tvůrce a prodejce mediálního obsahu pro méně náročné fotiče.
    Hlavně se u něj ani na YT nesmí nesouhlasit s čímkoliv. Onehdá jsem si dovolil opakovaně nesouhlasit s marketingovou omáčkou, kterou u něj vyprodukoval pan Barták z Nikonu u příležítosti jejich povídání o Z50 a hnedle jsem se dozvěděl, že takové to moje teoretizování prý nemá smysl. Asi si představoval, že se na YT budeme vzájemně fotit.
    Jak jsem ale již psal mě velmi překvapil tou prezentací toho dilematu, jestli je teda fotograf nebo klaun. Z celého workshopu si pamatuji nejvíce právě tohle.

  7. petrspetla

    Nikon je příliš konzervativní, aby nabídl něco více, než jen korporátní slátaninu. V rámci videa se nechal nově zastoupit duem Instagramerek, ale ty videa jsou obsahově mimo mísu. Přijde mi, jak kdyby jejich řeč byla pevně stanovená dopředu a to upřímné srdíčko uteklo pryč. “Hlavně, že jsou prachy”. A takoví se pak ptají mých známých, jestli jim výměnou za post na sockách nenatočí svatbu.
    Mimochodem sám jsem na takové přednášce byl. Mádl akorát na Nikon dotočil svůj film. Bohužel jsem se od Bartáka nedozvěděl nic zajímavého, vlastně jen věci z letáčku. Pak jsem byl na přednášce od Fomei o spolupráci s Danem Vojtěchem a ta byla skvělá. Z fotografických značek dělá u nás marketing nejlíp Peakdesign.
    Z fotografů doporučuji sledovat Stanislava Peteru. Ten je zatím jediný, který mi přijde, že ví co dělá a dělá to perfektně i co se týče edukace. Z těch, kteří neučí určitě Dan Vojtěch. Kdybych měl čas na focení, chtěl bych se dostat přesně na takovou úroveň jak oni dva. Máneg je internetová rychlokvaška a věnoval jsem mu zbytečně moc pozornosti. Přeci jenom část zhlédnutí má i ode mě (blog navštěvuje v průměru 6000 lidí). Světlu zdar!

  8. Karel

    Pana Peteru bych také doporučil. Kamarád byl onehdá na jeho několikadenním kursu/workshopu (nevím přesně jak to měl pojmenované) a byl velice spokojen. Fotky, které si dovezl jsou místy dost hodně dobré a když vezmu cenu té akce a kolik kvalitních fotek třeba do portfolia si z ní mohl dovést a kolik se toho dozvěděl a viděl, bylo to v podstatě za hubičku.

    Z Nikonu jsme docela smutný, používám jejich produkty, ale to, co předvádějí a přinášejí na trh mě moc netěší. Jsem zvědav, jak to bude vypadat s pokračováním D750 a co předvedou s D6, jestli to ude zas jen o novém marketingu na reálně zbytečná “vylepšení” nebo jestli to bude zajímavé.

    Ta Z50 je podle mne fakt o ničem, leda pro někoho, kdo neví co chce tak náhodně koupí tohle a jediné smysluplné využití vidím pro někoho, kdo fotí Z6/7 a tohle tělo by si pořídil vyloženě kvůli cropu/prodloužení ohniska.
    No a pokud jste myslel tohle video https://www.youtube.com/watch?v=87UnLDTOgDA&t tak tam klaun pan Juračka jasně předvádí, že k tomu tělu není co říct než udělat šaškárnu a vypustit nějaké nesmysly. No ostatně což jsou poslední dobou skoro všechna videa od a pro Foto-Škoda, jsou si jistí svou pozicí na trhu a tak na to kašlou, jako spousta těch “velkých”. Po poslední zkušenosti s jejich eshopem a po následné komunikaci s jejich pracovníkem už vím, že o jejich služby už nemám zájem. Všechno to nějak upadá :/

  9. petrspetla

    Proti Petrovi nic nemám. Je to vědec, bavič a cestovatel. O Nikonu mluví, protože je ambasadorem. Já si třeba nedokážu představit, že bych byl ambasadorem Panasonic, dostal bych Panasonic S1H a musel bych říkat, jak je to nejlepší stroj v cenové kategorii na trhu. Ale samozřejmě bych to lehce okecal a nikdo by nic nepoznal. Adam Pavelka pro ně točil reklamu a psal, že ten fotoaparát je příšerný a vlastně mi i potvrdil, proč se všechny reklamy točí na anamorfický objektivy – ten obraz z toho je prostě hnusnej. Zlatě Pocket 4k nebo 6k. To jsou kamery bez chybičky (za tu cenu).

  10. MartinV

    Máneg je nedospělý fracek, který kolem sebe kope. V komentářích poslal diváky do temných míst a zdůraznil, že si to diváci dělají taky.

  11. David

    Mánga sledují lidi jako on. Nic neumí, umět nechtěj, ale rádi si o tom povídaj. On si hlavně umí zabrečet o peníze. Ale je lepší ho ignorovat. Je to nula.

  12. Karel

    Pane Špetlo, tak tím ambasadorem není člověk z donucení, ale ze své svobodné vůle většinou kvůli profitu. Když se pak veřejně chová jako klaun, tak já mám na něj názor, že je klaun.
    Každý, kdo doporučuje něco, co za to nestojí, může lidi, kteří mu uvěří posunout ke ztrátě peněz tím, že si takový produkt koupí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.