4.7.2019 petrspetla

Upgrade – jak vznikal krátký film

Dlouho jsem nic nenatočil jen tak. Nebyl na to čas a vlastně stejnou “výmluvu” slýchám od spousty tvůrců. Chtěl jsem si v praxi otestovat novou techniku a tak jsem se zeptal kamaráda Jima Dohnala, jestli nenatočíme freerunningové video. Řekl, že by chtěl natočit spíše krátký akční film, což je pochopitelné vzhledem k tomu, že se dal na dráhu kaskadéra. Během chvíle jsem vymyslel několika řádkový námět s tím, že na lokaci pojedeme čistou improvizaci. Celý film jsme natočili a sestříhali za dvacet čtyři hodin. Velkou inspirací pro mě byl film Upgrade.

Lokace

Po vzoru produkčních “YouTube” studií Corridor Digital a Rocket Jump, které pro natáčení používají většinou své prostory jsem se rozhodl využít Jimovu halu (tělocvičnu). Vzhledově to sice není lokace, kterou byste si vybrali pro natáčení filmu, ale o to větší to byla výzva.

Mlha

Na začátku filmu je v záběrech vidět mlha a jelikož jsem se snažil držet rozpočet na nule, použil jsem dýmovnici “Nadýmáček” za 15Kč. Není to ale ideální řešení, protože časem se chce člověku zvracet. Těch pár záběrů se to ale dalo vydržet.

Technika

Červené světlo jsem vytvořil pomocí LED světla Yognuo YN 360. Celý film jsem natočil na fotoaparát Sony A7RII se Sigma 24mm f1.4 a 85mm f1.4. Úvodní záběry jsou natočené na slider Konova K5 60cm s motorizovanou jednotkou KMS S2.

Pro projekci galaxie a záběru s atomovou bombou jsem použil přenosný projektor Acer C200, který používám ve svém soukromém letním kině na zahradě.

Stavíme letní kino 1/2

Praktické efekty

“To se dodělá v postprodukci” nemám rád. Záběr, kdy vidí sám sebe je natočen na stativ a je složen ze dvou záběrů. Ty jsou v Adobe Premiere spojeny pomocí efektu crop. Scéna, ve které po sobě hodí nůž a chytí byla natočena na dva záběry. V jednom záběru nůž hází a s kamerou švenkuji doleva. Navazující záběr začíná stejným švenkem s tím, že nůž už má v ruce, jen s ním trhne. Díky tomu, že jsem nastavil “delší” čas závěrky 1/50 je obraz při švenku rozmazaný a plynule navazuje. Když jde po chodbě, chtěl jsem aby kamera sledovala jeho obličej stejně jako v celovečerním filmu. Normálně bych to řešil trackováním stabilizace v Resolve, ale svůj účel zde splnil Warp Stabilizer nastavený na 100%. Poslední záběr, kdy vstává nepřirozenou rychlostí byl puštěn pozpátku a ve skutečnosti dopadal na matraci, která není vidět.

Zvuky a hudba

Před několika měsíci jsem si koupil roční členství v hudební bance Artlist.io. Přibližně za pět tisíc korun mohu využívat jakoukoliv jejich skladbu pro soukromé i komerční účely. Celkem jich mají na výběr přes deset tisíc. Co se týče zvuků, část jsem si nahrál na Zoom H1N a část jsem zakoupil na Audiojungle. Pro hlas čipu jsem použil službu zdarma Text to speech a v postprodukci ji upravil pomocí pitch shifter.

Závěr

I kdyby se film vůbec nepovedl, byl by to skvělý trénink a bez tréninku žádné kvalitní dílo nevznikne. Pokud máte chuť natočit film, natočte ho. Postupně se k vám bude přidávat více a více lidí a třeba se i jednou dostanete k celovečerní tvorbě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.