16.10.2016 petrspetla

Tomáš Pořízek – rozhovor o YouTuberech

Tomáš Pořízek je jedním ze spolumajitelů multikanálové sítě Tubrr, kterou si možná pamatujete jako PLAY.CZ. Síť v Česku působí přes dva roky a zaměřuje se na firmy, filmaře, hudebníky i nezávislé youtubery. Pod Tubrr spadá i můj vlastní kanál a jako spokojený klient jsem ho doporučil dál Revoltovi a Cartissovi. S Tomášem se známe několik let, vím, že odvádí skvělou práci a věřím, že v rozhovoru se dozvíte spoustu zajímavých informací.

Tomáš Pořízek

 

Jaké nejčastější chyby youtubeři dělají?
Tady se nabízí hned několik pohledů. Vezmu to z toho mně nejbližšího a to je ten filmařský. Častokrát jim chybí jednotný koncept pořadu, správný nápad, dramaturgie a tah na jednu branku. Jejich tvorba je mnohdy velmi roztříštěná do všemožných asků, kde diváci píšou otázky a ty to sesbíráš a odpovídáš, challengí, tagů, random vlogů, občas skečí, ale žádný jednotný koncept. Držet jeden koncept se asi nejvíc daří let’s playerům. Ti to mají nejlehčí. Co se obrazové kvality týče, je to mnohem lepší než před rokem. Youtubeři vidí zdravou konkurenci v ostatních a jakmile jeden začne používat pořádné softboxy a mikrofon, ostatní už si tolik nedovolí dělat videa jen tak na koleni a snaží se na tu metu dotáhnout taky. Jeden poměrně velký youtuber mi ale nedávno řekl, že to jejich diváci častokrát neocení.

Investují youtubeři i do vzdělávání a nebo točí jen na základě pocitů? Znáš třeba nějaké, kteří vystudovali filmovou školu, případně spolupracují s profesionály?
Vím spíš o youtuberech, kteří na filmovou školu jít chtějí ale, že by z ní přímo vzešli tak to snad o žádném nevím. Youtuber musí být hlavně bavič, zajímavá a vtipná osobnost. Nemusí být nutně filmař, na to může mít kolem sebe štáb šikovných lidí co mu poradí. Obecně investují hlavně do techniky, kupují softboxy, externí mikrofony a další, ale jinak točí spíš podle pocitů. Příliš neřeší střihy po ose nebo přes ni, vyvážení bílé nebo automatické versus manuální ostření.

YouTuber

Máš nějaká základní doporučení pro začínající české youtubery?
Vymyslet si svůj originální pořad. Vytrvat a neustále se vzdělávat a držet krok ostatními. Hledat informace jak co nejlépe natočit a sestříhat svoje video a nepodceňovat technické optimalizace videí a kanálu.

Jaká by měla být ideální délka videa? Kolik je schopný divák YouTube unést?
Na YouTube jsou úspěšné oba typy videí i ty kratší do 5 minut – short form i ty nad 20 minut – long form. Hlavní je, aby to video zaujalo na začátku a pak po zbytek trvání udrželo diváka a neztratilo ho. Pokud mě někdo zvládne bavit 20 min, tak má stále mojí pozornost, ale pokud to z těch 20 minut zvládne jen 5 minut, tak jdu pryč a hledám něco dalšího. Na internetu je daleko jednodušší ztratit diváka než u televize.

Monetizace

V Česku je zhruba každé třetí až čtvrté zhlédnutí s reklamou. Naopak v USA jsou v jednom krátkém videu i tři reklamy.

Kolik lidí v Česku může mít YouTube jako hlavní příjem, aby dosáhl alespoň na průměrnou mzdu?
Na tohle se složitě odpovídá a koluje kolem toho hodně mýtů a pověr.  Řeknu to spíš takhle, je to o dost méně než při stejných views a počtech odběratelů například v USA. Ale samozřejmě i v Česku mají youtubeři možnosti hned několika zdrojů příjmů. Je důležité si uvědomit, že příjem nemusí být jen monetizace videí na YouTube. Chodí na různé akce, za které mají honorář, prodávají merchandise a nebo umisťují do svých videí reklamní produkty od firem ve formě product placementu a za to také mají peníze. Pokud všechny tyhle zdroje příjmů sečteme dostaneme se na částky i několika desítek tisíc měsíčně u youtubera se zhruba 250k odběrateli a stabilním výkonem videí.

Dá se obecně říct kolik vydělá video se sto tisíci shlédnutí a milionem shlédnutí? A jak velký rozdíl je, když video vidí milion Čechů nebo milion Američanů?
Přesně tohle říct nejde. Cenu reklamy na YouTube řídí aukční systém to zaprvé. Zadruhé každá reklama je jinak drahá. Záleží na cílové skupině, která videa sleduje a jak drahá reklama jim je doručována. Také musí být dostatek této reklamy, aby mohla být doručována. V Česku je zhruba každé třetí až čtvrté zhlédnutí s reklamou. Naopak v USA jsou v jednom krátkém videu i tři reklamy. V ČR se bavíme o cca 20-40 tisících korun za milion monetizovaných views.

Kdo je momentálně nejznámější/nejvýdělečnější youtuber u nás?
Nejznámější, pokud to vezmeme podle počtu odběratelů, je GoGoManTV (něco přes 900k) a za ním jsou Gejmr, NejFake, TV TWIXX a další. Velice rychle se tato čísla mění a také vypovídají jen o počtu odběratelů což je takové pomyslné měřítko. Hodně jiných youtuberů je ale dost známých protože mají desítky tisíc fanoušků na dalších sociálních sítích.  Nejvýdělečnější, to záleží na šikovnosti daného youtubera, jak dokáže všechny zmíněné zdroje příjmů využít.

Česká síť Tubrr

K nám by měl youtuber jít protože se s námi dokáže potkat, konzultovat, řešit problémy, radit se, využívat naší techniku a všechny další věci, které jsou vázané na to být dostupní lokálně.

Je česká youtube síť Tubrr pro každého nebo musí žadatel splňovat určité spodní limity sledovanosti?
Je pro každého, ale hodnotíme individuálně kvalitu videí, stav kanálu a zájem o spolupráci. Když si někdo založí kanál a registruje se k nám přes web s jedním videem v mizerné kvalitě, má smůlu. Ale ve chvíli kdy se nám ozve, vysvětlí svůj nápad, cíl a vizi tak je velká šance, že se domluvíme na partnerství a budeme ho podporovat jak jen to bude v našich silách.

Jaké výhody vaše síť nabízí oproti vlastnímu spravování kanálu?
Za dobu co v Česku působíme jsme zjistili, že nejlépe se nám staví nabídka na míru jednotlivým partnerům. Každý má jiné požadavky. Někdo chce točit ve studiu a půjčovat techniku, jiný youtuber má zájem o reklamní nabídky od firem, které sháníme. Už několika youtuberům jsme pořídili techniku, kterou si nemohli sami dovolit, aby mohli svou tvorbu posunout dál výměnou za to, že pomohou zase někdy oni nám apod. Na začátku měli stěží 2k odběratelů a nyní jsou za hranicí 20k odběratelů. Filmovým producentům, distributorům a hudebním labelům zase hlídáme jejich obsah na YouTube a chráníme jejich autorská práva. Náš seznam aktivit a služeb je na jednu A4.

Kdo je vaše konkurence v Česku a zahraničí? A proč by měl jít český youtuber radši pod vás?
Je několik sítí v Česku, které mají od Googlu stejné nástroje jako my, ale přímou konkurenci, která by nabízela stejně široké portfólio služeb hlavně pro youtubery jako my, zde zatím nevidím. Ostatní se soustředí spíš na hudební nebo filmový průmysl. K nám by měl youtuber jít protože se s námi dokáže potkat, konzultovat, řešit problémy, radit se, využívat naší techniku a všechny další věci, které jsou vázané na to být dostupní lokálně. Známe zdejší trh, inzerenty, tištěná a elektronická média a dokážeme toho nabídnout mnohem víc, než zahraniční síť. Další velké plus, známe český autorský zákon a daňové povinnosti naší země, jsme tedy i v tomhle ohledu nápomocni. Mnoho youtuberů je u zahraničních sítí, ale hlavně ty americké jim nedokáží nabídnout krom audio-knihovny nic moc navíc a jsou tedy jen takovým ”přeposílačem” peněz za provizi.

Jak často fakturujete, musí se youtuber stát plátcem DPH, když spadá pod vaši síť?
Systémově je pro nás lepší vyplácet peníze každý měsíc, byť jsou to klidně i 3 koruny na kanál. AdSense od Googlu vyplácí po dosažení hranice 100$ a některé sítě v zahraničí mají také hranici kolem 50$. Nám to připadá jako hloupost, byli jsme kolikrát svědky, kdy si youtuber i za prvních vydělaných 500 korun koupil něco dalšího do výbavy pro lepší videa. Youtubeři u nás se nemusí stát plátci DPH. Dostávají peníze od české firmy tak jako by pracovali pro kohokoliv jiného v ČR.

Social exchange a Adblock

Některé portály už zavedly ochranu proti adblocku, jejich obsah se vám nezobrazí, dokud adblock nepozastavíte. Plánuje youtube něco podobného?
Osobně s tímhle zkušenosti nemám a ani žádné další informace. Mnoho portálů a služeb na internetu, které používáme a nemusíme za ně platit, funguje právě díky příjmům z reklamy, beru ji tedy jako přirozenou součást internetu.

Jak se youtube staví k social change sítím, kde si autoři vzájemně sledují a lajkují videa. Ignoruje je nebo nějak penalizuje?
Pro YouTube není důležitou metrikou počet lajků nebo views, ale watchtime. To jak dlouho člověk sleduje jaká videa a na jakém kanále. To mu napovídá o tom, zda video které doporučil bylo relevantní a diváka zajímá. YouTube mechanismus tedy spíš penalizuje ty videa, která mají strašně nízký watch time, protože to znamená, že nejsou to, co divák chce. Pokud tedy dá někdo někomu lajk nevadí to, rozhodující je jak dlouho jeho video divák sledoval.

Licence na obsah

I malý youtuber je pro YouTube tvůrce originálního obsahu a má stejná práva jako velké vydavatelství.

Co se stane, když ke komerčnímu nebo nekomerčnímu videu dám hudbu, na kterou nemám právo? A podle čeho se to dělí?
Pokud autor hudby nebo jeho zástupce (například vydavatelství) tuto hudbu na YouTube hlídá pomocí Content ID, vznesou nárok na tvé video. Mohou ho blokovat, zpeněžit v jejich prospěch (bude tam reklama ale neuvidíš ani korunu) a nebo jen trackovat (sledovat). Ještě je čtvrtá nejhorší možnost a tou je smazání videa – copyright strike, kdy uploader dostane sankci na svůj kanál. Tři striky a kanál YouTube smaže. Pokud použiješ do svého videa cizí hudbu nebo video, nemáš nárok na podíl ze zisku. Zkrátka bez povolení jsi užil cizí věc a není důvod abys z ní těžil. Na druhou stranu je nutné říci, že i youtuberům hlídáme jejich obsah na YouTube. Jakmile ho někdo užije bez jejich vědomí, řešíme s nimi co máme udělat. I malý youtuber je pro YouTube tvůrce originálního obsahu a má stejná práva jako velké vydavatelství.

Nahrál jsem video s hudbou, na kterou mám licenci, přesto mi přišla zpráva, že veškerý zisk z mého videa jde nyní na účet úplně cizímu člověku. Odvolal jsem se a poslal důkaz, že jsem majitelem licence. Kdo tohle vyhodnocuje? Robot nebo nějaký relevantní člověk?
Tvoje odvolání putuje k protistraně, která vznesla nárok na tvé video. Například pokud bys užil hudbu někoho z autorů z naší sítě, vzneseme nárok na tvé video, ty se odvoláš a mně přijde upozornění, že nárokujeme něco, na co nejspíš nemáme oprávnění. V tu chvíli kontaktuji autora hudby – našeho klienta, zeptám se ho, zda ti poskytl povolení k užití, případně se rovnou dotáži tebe na toto povolení. Pokud autor hudby řekne, že povolení udělil, nebo ty doložíš adekvátní licenci, nárok stáhneme.

Co se stane potom? Když mám pravdu, ale youtube tvrdí, že ne.
YouTube poskytuje pouze nástroj Content ID na hlídání. Konkrétní nároky jdou k tomu, kdo daný materiál nahrál ke hlídání a spravuje jeho práva na YouTube (content owner) na základě povolení držitelé práv. Pokud trváš na tom, že práva máš, ale někdo neoprávněně nárokuje tvé videa, je to docela závažné porušení podmínek užívání Content ID. Můžeš se zkusit obrátit na support YouTube a vše jim vysvětlit. Bude to nejspíš trvat nějakou dobu. My máme přímý kontakt na support YouTube a můžeme tyto věci řešit operativně v řádu hodin.

Můžu peníze dostat zpětně za dobu co si zpeněžení na video nárokovala jiná strana?
Pokud video nárokovali neoprávněně, lze se zkusit právními kroky domáhat ušlého zisku. Analytics by o tom měli dát poměrně přesné informace.

YouTube studia

Youtube má vlastní studia po celém světě. Nejbližší je v Londýně. Je něco podobného do budoucna možné očekávat i tady?
Mají v Londýně, Las Vegas, Tokiu a New Yorku. Co víme, tak zatím se nic podobného u nás neplánuje ačkoliv zájem jsme měli. Byli jsme se podívat v tom londýnském a opravdu to stojí za to. Množství dostupné techniky společně s tím prostředím je inspirující.

YouTube space LondonYouTube spaceYoutube spaceYouTube space

Jsou ta studia nějak omezená pro řekněme elitní yotubery se spodní hranicí počtu odběratelů xy nebo jsou pro každého?
Je tam hranice 5k odběratelů pro možnost využívat tyto studia. Pět tisíc odběratelů eliminuje ty nejmenší, co si zrovna založili kanál ale zároveň je to tak nízká hranice, že dokáže malým začínajícím youtuberům takové studio pomoct k vyšším výsledkům.

Vy máte nějaké studio kam člověk může jít pod vámi natáčet?
Ano, máme v Praze ve Vršovicích. Tak trochu se snažíme nahradit chybějící YouTube Space.

YouTube vs Vimeo

V čem se youtube liší od Vimea a proč bys lidem doporučil právě YouTube?
Vimeo podle mě zaspalo dobu, z YouTube je sociální síť, nikoliv už jen odkladiště videí jako Vimeo. Vimeo bylo top když jako první nabízelo kvalitní HD video. Dnes už tohle umí i YouTube, takže Vimeo hledá jiné zajímavé možnosti, co nabídnou za svůj placený plán. Bohužel stále mi tam osobně vadí ta možnost dosáhnout vysokého a zajímavého organického reache jen tak zadarmo. Dle mého názoru je Vimeo dnes spíš pro hipstery.

Vím, že hodně lidí používá Vimeo i z toho důvodu, že zatím nemusí řešit licenci na hudební složku..
Přesně tak, na Vimeu stále sídlí plno produkcí se svými showreely, které nemají pořešenou hudbu a ještě víc svatebních a podobných videí. Ale Vimeo už ohlásilo, že bude cizí neautorizovanou hudbu také hlídat a zakročí. Většinou to je tak, když daná služba vyroste a hudební vydavatelé a producenti začnou vidět o kolik přicházejí, tak začnou na službu tlačit ať s tím něco dělá.

 

,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.