13.6.2021 petrspetla

Svítit nebo nesvítit?

Svícení se stalo nezbytnou součástí mojí práce. Světlo je základ a řekl bych, že si na to přijde každý sám. Někdo dříve, někdo později.

Je to jedna z mála věcí, jak v díle zanechat svůj rukopis, který z nás dělá umělce a ne kropiče.

Ze svícení nemá smysl dělat něco ultra děsivého a náročného. Je to hra a pokud vás baví kamera, bude vás bavit i světlo. Jen musíte vzít v potaz několik věcí:
1) Je nutné zabřednout do fyziky a základní teorie svícení.
2) Světla jsou na pořízení velmi drahá. Investoval jsem do toho už téměř sto tisíc korun a je to málo.
3) Značně to zpomalí vaši workflow. Je rozdíl nasvítit si scénu a potom točit a nebo jen točit.
Navíc ne vždy lze upravit světlo ve scéně. Skvělým příkladem je velký celek v exteriéru. V Hollywoodu není problém s několika jeřáby změkčit světlo na celé ulice pomocí obrovských difuzních desek. Při našich rozpočtech si musíme vystačit se sledováním počasí a natáčením ve vhodný čas. Ideální co se týče hezkého vizuálu je zlatá hodinka. Naproti tomu bych za zakázanou považoval natáčení v pravé poledne.
Framy z videa níže vznikly v interiéru během nepříliš dobrého počasí.

Každý záběr jsem svítil zvlášť, ale výsledek vypadá na úplně jiné úrovní oproti přirozenému světlu, mezi které patří sluneční světlo prosvítající skrze okna (nedostatečné) a zářivková stropní světla se zeleným nádechem (nevhodné).

A i kdybych neměl peníze na větší set světel, vždy bych svítil aspoň s nějakým levnějším. Řekněme, že slušné světlo s deep boxem a nějaké kontra světlo (backlight) seženete dohromady za deset tisíc korun a uděláte s tím více práce, než kdybyste si místo toho koupili lepší tělo nebo objektiv. Pokud se chcete naučit svítit z pohodlí domova, mrkněte na můj kurz níže.

Kurz svícení – pro fotografy i kameramany

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.