6.4.2022 petrspetla

Svícení jako koření – NANLITE

Za třináct let mojí kariéry jsem koketoval s různými žánry od hudebních videoklipů po reklamní videa, ale v srdci jsem byl vždy dokumentarista. Baví mě spolu s lidmi před kamerou prožívat silné životní momenty a objevovat to, co by mohlo být pro další generace zapomenuto. Cítím, že dělám důležitou práci, která má smysl a s tím i odpovědnost. Jedna věc je prodávat přes video nealkoholické pivo. Druhá je vyzpovídat veterána druhé světové války, který zažil hrůzy, jenž by se neměli opakovat.

Dokumentární žánr není podřadný.

Za špatný náhled na dokumenty mohou rozpočty pro výrobu a marketing plus i přístup samotných autorů. Režiséři se dost často zaměřují pouze na obsah, ale zapomínají na formu, čímž se uzavírají mainstreamovému divákovi. Dokument ale nemusí vypadat jako laciná reality show.

Kvalitní technika se stává stále více dostupnější. Kameru vhodnou pro natáčení filmů si může pořídit téměř každý. Vintage objektivy pořídíte za zlomek těch moderních, přitom mohou sloužit jako silný výrazový prostředek. Kvalitní mikrofon si koupíte jednou a vydrží vám i dvacet let. K pohybu s kamerou už není potřeba stavět koleje s dolly nebo si platit profesionálního steadicam operátora. Gimbal pro kameru a dron pořídíte levně. Poslední co zbývá jsou světla.

Jak říkám ve videu pro Megapixel.cz, svícení neslouží jen k tomu něco vidět a točit na nízkou hodnotu citlivosti.

Světlem vytváříme atmosféru a podporujeme obsah díla.

To, že musím začít svítit aspoň interview jsem si začal jako dokumentarista uvědomovat před čtyřmi roky. Prostory viděné v dokumentu Šifra mistra Spiegela byly utopené ve tmě a měly takovou mdlou atmosféru.

K dispozici jsem měl pouze levné led panely. Ty byly omezující nejen co se týče výkonu, ale i kvality výstupního světla. Postupně jsem tedy nakupoval různé druhy světel od různých výrobců a zjišťoval tak, co skutečně potřebuji.

Na levných světlech mi vadila absence uniformity. Každé světlo svítilo jinak. Jedno šlo do zelena. U dalšího mi přišlo, že 5600K je ve skutečnosti 6500K. S nízkým výkonem jsem měl smůlu, když se objevilo slunce. Nebavilo mě ani natahování prodlužovacích kabelů. A když už jsem měl světla rozmístěná, musel jsem používat rozdílné dálkové ovladače. Místo hraní a objevování nejlepšího řešení jsem tak světla bral jako nepřátele, kterým nerozumím.

Jednoduše řečeno nemám rád velké kompromisy a tak když mi distributor půjčil na vyzkoušení světlo Nanlite Mixpanel 60, neváhal jsem a hned jsem ho objednal.

Šok cenový i pocitový bych připodobnil k člověku, který z levného Android telefonu přechází na vlajkový model iPhone.

Za světlo se softboxem, ovladačem a adaptérem na NP-F baterie jsem sice zaplatil třicet tisíc korun, ale necítil jsem od té doby žádné nutkání, že bych se ho chtěl zbavit. Panel odebírá při maximální intenzitě 60W, je kvalitně zpracován a nikde nic nevrže, nabízí bohaté množství režimů (CCT soft a hard, RGBWW, HSI, efekty, gely) a vyhovuje mi i nastavení aktivního chlazení, které mohu zcela vypnout. A i když už Mixpanel 60 po těch letech nevyužívám jako hlavní světlo pro svícení rozhovorů, na ambient a RGB se hodí skvěle.

Při nákupu RGB světel musíte vzít zřetel na hodnotu jednotky intenzity osvětlení pro jednotlivé barvy. Levné RGB panely tak sice zmiňují výhodu svícení barvami, ale už zapomínají na fakt, že těch RGB SMD čipů nebo LED diod je tam pouze pár. Například Redhead RGB-60 má 600 diod (polovina je 3200K a druhá 5600K) a RGB jen 81. Svítivost výrobce udává 6000 lumenů na jedno světlo, což bude 6000 luxů z metru při kombinaci žárovkového a denního svícení. Pokud bych chtěl svítit jen denním, dostanu se na 3000 luxů z jednoho metru. Nanlite u Mixpanel 60, což je odběrem stejně výkonné světlo, udává u denního svícení (5600K) 5844 luxů, žárovkového (3200K) 4756 luxů, červené 1600 luxů, zelené 3613 luxů a modré 690 luxů z jednoho metru. I když obě světla odebírají maximálně 60W, nedají se ani vzdáleně srovnat v rámci toho, jak ve skutečnosti svítí.

Chvíli po objednávce Mixpanel 60 mi přišlo COB světlo Forza 60 s FM mount. FM mount funguje stejně jako bowens mount tzn. můžete si ke světlu koupit různé modifikátory (fresnel, reflektor, spotlight, softbox…) a ty zacvaknete do bajonetu světla jako objektiv do bajonetu kamery. COB světlo poznáte tak, že má jeden velký čip. Rozdělují se na monolight (5600K) a bi-color (3200-5600K). Bi-color svítí oproti monolight verzi vždy znatelně méně, protože při stejné ploše čipu máte dvě odlišné části (3200K a 5600K). Monolight se tak spíše hodí pro svícení postavy viz. frame výše (korporátní video) a bi-color pro dotváření atmosféry.

K tomu jsem přikoupil praktická světla na pozadí, která mohou být ve scéně pro diváka viditelná, ale neruší ho. Začal jsem se třemi Litolite 5C miniaturními led panely s magnety na zádech. U těchto světel stačí, když svítí pouze na pár % výkonu a přitom vydrží svítit celý den.

Litolite 5C jsem také nezapomněl porovnat se světlem MC od konkurenčního výrobce Aputure a byl jsem překvapen. Litolite 5C svítí několikanásobně více při stejné výdrži baterie, což se dá popsat i tak, že Litolite 5C vydrží při stejném výkonu jako Aputure MC svítit mnohonásobně déle a k tomu nesmím zapomenout na fakt, že je o 1/3 levnější.

Aputure má pouze jednu zásadní výhodu a tím je roky prověřená mobilní aplikace Sidius s faktem, že každé Aputure světlo funguje jako mesh, takže prodlužuje vzdálenost, po jakou můžete světla dálkově ovládat.

A Nanlite válcuje Aputure nejen na poli miniaturních světel, ale i těch větších. Například Nanlite Forza 300B svítí dvojnásobně více, než Aputure 300X a to je opět téměř o třetinu levnější. Forza 720B je „nejjasnější“ bi-color světlo na trhu a Nanlux Evoke 1200 umožňuje nasadit fresnel, kdežto alternativa od Aputure je omezena bajonetem bowens tzn. fresnel nemůžete použít, jelikož by mohl začít hořet.

Automaticky tím ale nechci tvrdit, že by Nanlite byl lepším výrobcem. Spíš ho beru jako zdravou konkurenci a na obou výrobcích pozoruji, že se předhání, kopírují a vylepšují již vydané. Nanlite vydal například obdobu chytrých žárovek Aputure B7C, kterou nazval jako Pavobulb. Aputure naopak zase vydal obdobu trubicových světel Pavotube, kterou najdete pod názvem Amaran Tube.

Pavotube světla mám dvě 6C II, která používám jako praktická na pozadí a nosím je neustále sebou ve foto batohu. K nim jsem si přikoupil i levná originální podvodní pouzdra.

Výkon 60W COB světel mi ale přestal stačit a tak už je používám spíše jako doplněk například s fresnelem na backlight nebo vytvoření zajímavého pozadí s projector mount a gobo.

Pro účel hlavního světla jsem koupil Forza 150, které už vyžaduje napájení z V-Mount. Přechod z NP-F byl finančně bolestivý, ale V-Mount obecně beru jako kvalitnější a spolehlivější standard, byť jsou ty baterie mnohem těžší a větší. Forza 150 není o moc větší, než Forza 60, ale při trojnásobné intenzitě osvětlení je dokonce tišší a i přes podobný výkon jako Forza 200 nemá žádný balast. Veškerou elektroniku tak najdete v samotném světle, které je velmi lehké a dokud Aputure nevydal miniaturní Amaran 60D, neměl zde Nanlite žádnou konkurenci. V praxi to znamená, že mohu tři Forza světla spolu s příslušenstvím narvat do jednoho fotografického kufru. A jako tvůrce, který pracuje často bez asistenta, oceňuji, že mi stačí jeden kufr a nemám třeba dva nebo tři.

Setup při natáčení dokumentu pak může vypadat například takto. Forza 150 se softboxem s voštinou svítí z boku na osobu. Zezadu jde na backlight Forza 60 s fresnelem a na boční zeď svítí Forza 60B s projector mount.

S postupným nabíráním dalších zkušeností ohledně svícení jsem ale opět dospěl k názoru, že Forza 150 má malý výkon. Z jedné 14.8V v-mount baterie svítí pouze na 120W. Nákup 26V v-mount baterií, které by utáhli Forza 150 na 180W, se mi nevyplatí, jelikož při stejné kapacitě kolem 190Wh za jednu takovou koupím rovnou tři 14.8V. A tak jsem prodal Forza 60 monolight i bi-color, objednal Forza 300 a 300B s balasty na dvě 14.8 v-mount baterie a celé to posunul. Forza 300B tak bude sloužit spolu s fresnelem na backlight, Forza 150 s projector mount na boření nudného pozadí a Forza 300 jako hlavní světlo a to buď se 85cm parabolickým softboxem s voštinou nebo 60cm lanternem.

V příkladu níže jsem využil Forza 300 s fresnelem přes okno a Forza 150 s projector mount na stůl spolu s mlhostrojem.

A jelikož mi je jasné, že i to bude do budoucna málo, už si brousím zuby na další světla. Nanlite i vydal mobilní aplikaci pro iOs a Android.

A tím bych mohl i tento článek uzavřít. Nabrané know how postupně sdílím v kurzu svícení.

Kurz svícení – pro kameramany i fotografy

A svícení jako takové beru jako koření, díky kterému vím, že pokrm divákovi více chutná.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.