8.3.2019 petrspetla

Střih videa

Střih videa je co se týče práce jako skládání puzzle. Každý záběr představuje na časové ose obdélník, který přesunujete, zkracujete nebo prodlužujete. Samotný střih vzniká ale už dávno před tím v hlavě režiséra a až ve střižně se teprve ukáže, jak dobře byl připravený.

Dokument vs narace

U hraných žánrů dostane střihač scénář a poznámky od skriptky. Jeho práce je dost omezená v tom, co už bylo natočeno a co po něm režisér chce. Ten i často u střihu sedí a střihač tak slouží spíše jako nástroj. U dokumentu se naopak musí prohrabat velkým množstvím materiálu a často vytváří i základní osu, ne-li celý film. Střihač je tak krom “nástroje” i dramaturgem.

Volnost

Úkolem každého člena filmového štábu je pomoc přesunout režisérovu vizi do reálné podoby. Někteří ale střihačům dávají volnou ruku, protože mají odstup a na dílo se můžou dívat jako nezaujatí diváci. Znám i producenty, kteří si hrané celovečeráky stříhají sami. Proč? Nevidí na tom nic složitého, baví je to, ušetří peníze a nebo chtějí mít film plně pod kontrolou.

Střihový program

Pro střih můžete používat cokoliv, dokud vás to nezačne omezovat. Z programů zdarma bych doporučil Davinci Resolve Free nebo HitFilm Express. Z těch placených Adobe Premiere nebo Davinci Resolve Studio. Majitelé Apple samozřejmě zvolí Final Cut.

Pro Davinci Resolve i Adobe Premiere nabízím několik kurzů.

Davinci Resolve – kurz pro začátečníky

Teorie a praxe střihu – kurz v Adobe Premiere

Výběr programu záleží zejména na účelu. Chcete si sami dělat kompletní postprodukci videí in-house nebo nabízet služby jako externisti? U externí spolupráce je důležité mít možnost exportovat univerzální xml soubor projektu nebo stříhat ve stejném programu jako klient. A pak také samozřejmě záleží na tom, co všechno budete nabízet za služby. U velkého filmu střihač nebude dělat zvuk, grading a ani se nepustí do retuší. Každý člen štábu se věnuje jen čistě svému oboru. U menších produkcí může být ale všestrannost výhodou a v jedné zakázce tak získáte větší objem práce.

Dramaturgie

Každý střihač by mě chápat základy filmové řeči. Doporučuji přečíst knihu “Filmová Řeč” od Plažewskiho.

Střihové efekty

Pokud pro to nemáte opodstatnění, doporučuji se střihovým efektům vyhnout. Brzy zestárnou a místo cool efektu jsou spíše otravné. Vsaďte spíše na čistotu. Tvrdý střih (záběr na záběr) je sice složitější, protože všechny případné chyby vyjdou najevo, ale nikdy neomrzí.

Příslušenství

Nebudu se tu rozepisovat o tom, že by měl mít střihač dostatečně velký stůl, kvalitní monitory, reproduktory a židli. O tom jsem už pár článků napsal. Měl bych ale dvě doporučení, jak urychlit práci a zároveň se vyhnout zánětu karpálního tunelu.

  1. Klasickou myš nahraďte ergonomickou vertikální myší nebo tabletem.
  2. Místo klávesnice používejte pro postprodukci ovladač Shuttle Pro V2. Není to žádná vysoká investice, všechna tlačítka si můžete namapovat podle potřeby (umí i makra) a ušetří vám to neuvěřitelné množství času. Ovladač u nás koupíte pouze na Syntexu. Nám vydržel dva roky. Pak začal blbnout.

Závěr

Střih je jako hra. Hrajte si s ním, zkoušejte nové principy a učte se. Pokud vám něco nejde rychle, zkuste najít řešení. Třeba na google nebo YouTube. Ve výsledku čím zkušenější budete, tím vám střih zabere méně času.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.