19.11.2019 petrspetla

Stává se ze mě zvukař

Jsem audiofil. Mám rád kvalitní zvuk. Dokud jsem si ale nekoupil odpovídající sluchátka, nearfield monitory a zvukovku, nevěděl jsem co to je.

Dokud to neuslyšíš, neuvěříš.

Není to tak, že bych v minulých letech používal nekvalitní zařízení. Ve zvuku jsem měl spoustu peněz už před lety, ale upřímně, neřešil jsem ho tolik do hloubky. Na Gravitation jsem se naučil udělat jednoduchý mix pro kino i televizní distribuci.

V té době jsem použil rekordér Zoom H6 s mikrofonem Sennheiser E835 a mixoval to na reproduktorech Microlab Solo 6c. Na výsledek jsem hrdý, v té době bych to neudělal lépe.

Každým rokem ale děláme stále více a více dokumentárních filmů od těch, které trvají jen pár minut až po ty celovečerní a nároky stoupají. Ne ani tak klientů, jako spíš ty moje. Chci dělat maximálně hezké věci a nechci se vymlouvat na to, že to nejde.

Proč si nezaplatíš zvukaře?

To je rozumná otázka. Kdybych točil hraný film nebo reklamu do TV, neváhal bych. Pro dokumentární práci ho ale nepotřebuji. Držím se hesla “Keep it simple”.

Dva bezdrátové systémy s Rode Lavalier, super kardioidní krátká puška Sennheiser MKE600, velkomembránový Rode NT USB a k tomu teď přibude rekordér Zoom F4 a hyper kardioidní tužka Audio Technica 4053b.

Přijímače spolu s rekordérem budu mít v brašně. Shotgun půjde přímo do kamery. Když budu natáčet rozhovor v interiéru, použiji AT4053b. Když v exteriéru, tak MKE600. Obojí samozřejmě na stativu. Rode NT USB používám pro nahrání voiceoveru a i když to je jen USB mikrofon, je skvělý.

Proč řešit zvuk?

Film ožívá až se zvukem nehledě na úroveň natočených záběrů. Každý kontaktní zvuk zabaví diváka a dokreslí mu atmosféru. Opakem jsou extrémně nudné zpomalené záběry jen s hudbou, které by uspali do dalšího spánku i mrtvého. Špatný zvuk může diváka odpojit od soustředění.

Proč to praská a proč mu nerozumím?

Zvukaři jsou ve štábu velmi důležití, ale zároveň je nikdo nemá rád. Produkci stojí peníze, musí se kvůli nim upravovat svícení, občas se mikrofon na tágu objeví i záběru…

Realitou je fakt, že produkce mají od zvukařů přehnaná očekávání. Zvukaře postaví do prázdné místnosti s šílenou akustikou nebo k jezu a očekávají perfektní zvuk. Umět si nazvučit základní věci sám znamená pochopit podstatu problému. Když vím, že místnost bude nevhodná, postarám se o její úpravu nebo zvolím jinou. Je to jak kdyby začínající kameraman vysvětloval zkušenému, že něco nejde a ono by to šlo. Je to oboustranně výhodné. Externista si nebude vymýšlet a zadavatel nebude mít přehnané nároky.

Mě zvučení baví a to nejen samotný proces, ale i technika. Mikrofony jsou úžasným nástrojem, stejně tak rekordéry. A když si člověk poslechne kvalitní výsledek, cítí se dobře.

Střídáš to jak ponožky!

Jeden kamarád z oboru do mě neustále rýpe, že vybavení střídám jak ponožky a vlastně nevím co chci. Pravdou ale je, že si zkouším různé vybavení a hledám to, které mi 100% sedne. A jelikož předávám know how dál, jsem rád, že můžu i tímto způsobem nabírat nové zkušenosti. Začal jsem se Zoom H1, který jsem používal jako handku. Když jsem začal natáčet film Gravitation, koupil jsem si Zoom H6. Po jeho dotočení jsem ale zjistil, že při natáčení reportáží nerad tahám dlouhý kabel do handky a místo toho si koupil postupně miniaturní rekordéry Tascam DR10 od X, kam se mikrofon zapojuje přímo. Měl jsem je poměrně dlouho a používal je spokojeně. Pak jsem si na recenzi koupil Zoom H1N, ale ten mě rychle omrzel. Je to prostě nejlevnější rekordér na trhu. Koupil jsem si tedy Zoom H5 a i k tomu bych měl výhrady. Jelikož to nemá analogový limiter, chybí mi záložní nahrávání pro XLR (backup/dual recording). Přál bych si i lepší předzesilovače. Jinak bych tomu neměl co vytknout.

Rozhodl jsem se ale, že si koupím skoro profesionální rekordér Zoom F4 a to právě spolu s oficiální brašnou. Výhodou je, že ho nemusím dávat na kameru nebo ho někde pokládat. Brašnu můžu mít na těle. Duální nahrávání má, takže se nemusím bát přebuzení a předzesilovače jsou skoro stejně dobré, jako u Sound Devices. Krom toho má dva sloty na SD karty, což se dá opět využít pro zálohu. A těch výhod bych mohl vyjmenovat spoustu.

Proč nechci Tascam DR60D nebo 70D? Obojí je spotřební řešení pro hobby uživatele. A já už nechci řešit, že mi zase něco nevyhovuje.

Vím, jsou na trhu i lepší rekordéry. Zoom F6 má záznam “32bit floating” díky kterému bych nemusel řešit záložní nahrávání a ani hlasitost. Když bych nahrál přebuzený signál, mohl bych si ho bez destrukce stáhnout a naopak příliš tichý signál bych bez problému vytáhl zpět. Šest vstupů ale nepotřebuji a ani si nemyslím, že je jako kameraman potřebovat budu. Zoom F6 je příliš miniaturní a nelíbí se mi ani ovládání.

Na Zoom F6 napíšu recenzi a časem snad i udělám menší kurz zvuku pro kameramany, kteří si chtějí zvuk řešit sami u menších projektů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.