13.2.2020 petrspetla

Rozlišení videa

Canon EOS R5 bude mít 8K video a média už valí informace o tom, jaký to je pokrok. Potřebujeme ale takové rozlišení videa? Ne.

Už je to nějaká doba, kdy jsme se bavili o 4K jako nastupujícím standardu. V té době jsem se setkal se spoustou názorů o tom, že 4K nemá smysl a někdo by to mohl připodobnit k současné situaci. Faktem ale je, že 4K rozlišení mělo smysl i pro spotřebního uživatele, protože vám umožňuje sednout si k televizi blíže a více si tak vychutnat zážitek z filmu nebo jiného audiovizuálního díla. Sony také v kinech měřilo od jaké řady divák pozná rozdíl mezi 2K a 4K rozlišením a šlo jen o několik předních řad, kde stejně většinou nikdo nesedí krom projekce ve 3D, protože u té je lepší nevnímat okraje plátna.

4K je podle mě zlatý střed, který není příliš náročný na současný hw v počítačích, nejde ani o nesmyslná data a divák pozná rozdíl. Například když točíme korporátní videa, jsme rádi, že divák může všímat vše co potřebuje do detailů. Z pohledu filmařské kvality se ale stále kamery do půl milionu Kč nepřibližují ani z daleka k Arri Alexa XT, která je na trhu už sedm let.

To co by filmaře mělo zajímat nejvíce je jak kamera podává lidskou pleť a jaký má dynamický rozsah. Potom následuje počet snímků za vteřinu při daném rozlišení a velikost čipu s kterou souvisí i práce s hloubkou ostrosti a šum v obraze. A samozřejmě samotný záznam, respektive datový tok. RAW je ideální a kdo ho nikdy nezpracovával, ten nikdy nepochopí.

RAW je strašidlem pro spoustu hobby nadšenců, přitom už většina poloprofesionálních programů nabízí základní posuvníky pro převod z logu do kontrastního profilu, vyvážení bílé a posun v expozici. Ve výsledku když profesionál náhodou zprasí záběr, může ho ještě zachránit. A i kdybych točil se svojí Pocket 4K kamerou jen ve Full HD rozlišení se 120 fps, bude to vypadat ve výsledku stále mnohem lépe, než třeba Panasonic S1H v 6K rozlišení při 25p fps.

Nenechte se proto zlákat marketingem k tomu, že potřebujete vysoké rozlišení. Není to pravda. Pro spoustu žánrů včetně dokumentárního filmu stačí stále Full HD. A na trhu je obrovské množství kamer, které jsou pro to jako dělané a nestojí přitom tolik jako trendy cool a in fotoaparáty.

Například Canon C100 Mark 2 pořídíte v bazaru za 45 tisíc korun. Na baterii vydrží i šest hodin, má hledáček, LCD, integrované ND filtry, lehké, ale přitom velmi odolné tělo, které funguje za každého počasí. Když si k tomu koupíte Canon L objektivy, nemusíte se bát vánice, deště ani pouště. A k tomu úžasný AF, protože používá nejlepší technologii na trhu Dual Pixel AF.

Vždy si proto před nákupem zařízení sepište, co vlastně chcete natáčet.

Já se pracovně (vydělává mi to) věnuji dvěma žánrům, mezi které patří firemní a dokumentární videa.

U firemního videa potřebuji obrazovou věrnost a vysoké rozlišení, protože často pomocí videí vysvětlujeme klientovi zákazníka, jak daný produkt funguje. Je mi jedno, jak bude kamera velká a těžká. Jde mi o maximální kvalitu výstupu.

U dokumentárního filmu krom spolehlivosti potřebuji i filmový obraz. To znamená, že pro mě nepřipadá v úvahu točit dokumentární film na kameru s miniaturním čipem, ale potřebuji aspoň S35.

A když jsem si to sečetl vyšla mi kamera Pocket 4K s tím, že jsem si ji musel přizpůsobit pro oba žánry. Kvůli filmům jsem si pořídil rig na rameno a rekordér mám ve zvukařské brašně. Při natáčení sice vypadám jako vánoční stromeček, ale z výsledku mám radost a věřím, že ji má i divák.

Keep it simple.

U natáčení je pro mě hlavní jednoduchost používání. U kamery sice používám rig, ale díky několika quick release systémům ho můžu bez problémů během krátké chvíle rozložit a zase složit. U fotoaparátu se tomu můžete vyhnout, protože většina nových fotoaparátů už má slušnou stabilizaci na čipu. Pokud tedy používáte objektivy bez stabilizace, můžete s tím bez problémů točit z ruky. Točit se cinema kamerou z ruky ale znamená třes a tomu se nelze vyhnout jinak, než fyzikou tzn. správným těžištěm a váhou.

Zpět ale k rozlišení.

Argumenty pro vyšší rozlišení

  1. Mohu kdykoliv video oříznout a udělat si z jednoho záběru jiný záběr. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že sice neořezávám, ale rád používám decentní zoom v postprodukci, když někdo mluví o něčem důležitém nebo nechci aby konkrétní záběr vypadal staticky. Samozřejmě tím nenahradím slider, který také používám velmi často, ale někdy se to hodí. A ořezat pár pixelů ze 4K rozlišení i pro 4K rozlišení na výstupu není tak rozeznatelné, jako ořezávat Full HD pro Full HD rozlišení.
  2. Obraz je detailnější. To je pravda zejména u fotoaparátů, které pro Full HD nabízí nižší datový tok, než pro 4K, takže video ve 4K vypadá detailněji. To samé platí i pro distribuční kanál jako YouTube a i z toho důvodu tvůrci renderují Full HD videa do UHD. Faktem ale je, že výstup ve 2K z Arri Alexa XT bude mít více detailů, než Panasonic S1H v 6K rozlišení a to zejména kvůli kvalitnějšímu záznamu. Takže ano, vyšší rozlišení přináší více detailů, ale vše souvisí se vším. Taky je pak nesmysl dát na čip s vysokým rozlišením objektiv, který má kresbu jako bláto. V tomhle směru mám rád svoji Sigmu 85mm f1.4.

Argumenty proti vyššímu rozlišení

  1. Pro video je nejlepší, když počet pixelů na čipu odpovídá počtu pixelů na výstupu 1:1. Z toho důvodu profesionální kamery mění s rozlišením i crop factor. Fotoaparáty často využívají line skipping (přeskakování řádků), což sebou nese spoustu problémů od menší úrovně detailů, což zase způsobuje aliasing po moaré. Nejlepším způsobem je pixel binning, který kombinuje více pixelů do jednoho.
  2. U vysokého rozlišení potřebujete kvalitní aktivní a pasivní chlazení. Fotoaparáty kvůli tomu často mají limit natáčení nebo se přehřejí a vypnou.
  3. Vysoké rozlišení vyžaduje vysoké nároky na výpočetní výkon počítače i data.
  4. Vysoké rozlišení vyžaduje vysoké nároky na vše co vidíme v obraze od kvality rekvizit po líčení.

Ať už používáte cokoliv, přeji vám hodně štěstí a ať vás vaše tvorba baví.

Comments (4)

  1. Adam

    Super článek, díky.
    Tobě taky ať se daří.

  2. 4K

    Zrovna minulý týden jsme jeli ze kšeftu s autem plným kameramanů a shodli jsme se na naprosto stejném závěru jako popisuješ tady v článku.
    Že kvalitní 1080 je stále plně použitelné i v roce 2020.
    4K je takový zlatý standard až nadstandard a pro lidské oko je to taková pomyslná hranice rozlišení.
    Je to už tak min. 5-6let když jsem čet články o tom že 1080 je naprosto mrtvé a pouze 4K a nic jiného.
    Své projekty a zakázky točím z 80% do 1080p s výsledným exportem do 2,7k nebo 4K kvůli kompresi YT a ostatních stream služeb,
    kteří nedopřejí 1080 videu odpovídající datový tok (bohužel)
    Pouze u pár % zakázek šáhnu po 4K nebo 6K ale to pouze z mého rozhodnutí že tomu chci věnovat místo na diskovém poli 😀
    Tak ať se daří…

  3. petrspetla

    Díky za komentář. Už mám pár přátel, které mají diskové pole přes 100TB. K tomu se snad nikdy nedostanu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.