18.2.2020 petrspetla

Reference

Když odvedete kvalitní práci, nemůžete si od zákazníka krom peněz přát nic lepšího, než pozitivní referenci. Spokojený zákazník otevírá dveře dál. Nespokojený je zavírá. A u vlivných lidí to platí dvojnásob.

Včera mi přišel do zprávy screenshot z DSLR Video skupiny. Jak už jsem avizoval v předchozích článcích, odešel jsem z online světa a patřičně si to užívám. Proto jsem se k referenci nedostal na přímo, ale bokem. Moc mě potěšila.

Když uděláte něco navíc, můžete i dostat něco navíc.

Občas se dívám na weby produkcí. Některé píšou korporátní klišé jak jsou inovativní, mladí, efektivní a používají tu nejdražší technologii pro výrobu, ale jak se říká:

Samochvála smrdí.

A krom toho, že smrdí, nikdy nebude mít takový dopad, jako reference od zákazníka. Když o sobě necháte mluvit druhé, vytvoříte si silnější image, než když o sobě budete mluvit sami.

Pozor na rybáře

V otázkách businessu je ale velmi těžké rozeznat, jestli bude práce doceněna nebo si vás klient tahá za ručičku a postupně vám bude rýt nos v hlíně. Typickým příkladem je oznámení, že peníze na projekt nejsou, ale kolem vidíte desítky miliónů a spoustu důležitých kontaktů. Přirovnal bych to k praktikám pyramidového (letadlového) podnikání. Nasbíráte tunu oveček a jednou za čas z nich uděláte hvězdy galavečeru, plného krásných aut, šperků a hostesek.

Pokud se dostanete do takové situace, může to skončit dvěma způsoby.

  1. Děláte ze začátku zdarma nebo za almužnu. Klient vám dohodí zajímavé kontakty, tedy zakázky bokem a až začne vydělávat, začne vám platit i on. Ve výsledku získáte silné portfolio i finanční zázemí, protože vás už nikdo nenahradí a jste zaháčkování.
  2. Děláte ze začátku zdarma nebo za almužnu. Až klient začne vydělávat a vy stejně nedostanete nic, odkopne vás a najde si další naivní náhradu. Pomluvy samozřejmě šetřit nebude.

Z pozorování bych řekl, že situace číslo dvě je nejčastější. Tvůrce si tzv. namele hubu a zavede opatření.

  1. Klienty si ověřuje. Od webu po výroční zprávu.
  2. Bez smlouvy a zálohy nepracuje.
  3. Dělá jen to, na čem se domluvil s klientem. Nic navíc.

Výše uvedený filtr funguje spolehlivě. Kdo nemá peníze nebo by nechtěl práci zaplatit  zálohu nezaplatí. Zvlášť, když je ve výši 50%.

Na druhou stranu si svoji strikcí uzavírá možnosti stát se součástí businessu někoho jiného na lepší úrovni, než jen externího dodavatele služeb. A práce je hlavně o kontaktech. S dobrými kontakty nemusíte vydělávat set tisíce, ale miliony. A je jedno, jestli točíte hůř, než ty nejlepší produkce v České republice. O tom to není. Stejně tak si troufnu říct, že je divákovi jedno, jestli točíte na Pocket 4K, GH5 nebo Alexu. Hlavní je výsledek a jak ho umíte prodat.

Web

Psané reference na webu spolu s fotkou zvedají vaši důvěryhodnost. Nemusíte jich tam mít sto, to nikdo stejně nebude číst, ale stačí si sehnat ty nejlepší. Točíte svatby? Pochvala od celebrity, kterou každý zná má větší prodejní hodnotu, než pochvala od neznámého člověka. Proč jsem napsal “reference s fotkou”? Bez fotky to působí, jako kdybyste si ji napsali sami = nedůvěryhodně.

Pokud hledáte otázky na to jak si vydělávat peníze dokumentární nebo reklamní tvorbou, podívejte se na dva navazující kurzy níže.

Kurz o natáčení krátkých dokumentů

Kurz o natáčení reklamních videí

Věřím tomu, že nic podobného na internetu nenajdete a to je ta přidaná hodnota. Na druhou stranu u kurzů je nevýhoda, že když si je někdo koupí, málo kdo je sdílí mezi kolegy dál. Strach z konkurence je stále hodně zakořeněný a tak když už jsem se něco naučil, proč bych o tom dával vědět dalším.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.