3.8.2021 petrspetla

Proč je důležité věnovat se i vlastní tvorbě?

U vlastní tvorby na vás nečeká žádný schvalovací výbor, ale za výsledek nesete odpovědnost vy sami plnou vahou. Můžete se projevit bez jakéhokoliv omezení. Dát do toho srdce a vystoupit z konzervativní šedi. Myslíte si, že když Tolkien psal Pána prstenů, někdo nad ním stál a říkal mu, že elfové neexistují a tak je to hloupost? 

Lidé obdivují vše, co vybočuje z normálu, ale když sami mají zadat někomu práci, bojí se riskovat. Tím, ale nechci říct, že práce pro klienty je nudná nebo nedává smysl. Jestliže vlastní tvorba pomáhá tvůrci se rozvíjet, práce pro klienty slouží k utvrzování schopností a samozřejmě i vydělávání peněz. Jen je potřeba mít na mysli fakt, že u práce na klíč existují hranice a měli bychom si vážit klientů, kteří se nebojí experimentovat. Hra tvůrce s klientem by se dala připodobnit k šachové partii. Každý chce vyhrát, ale obě strany musí být ve výsledku spokojené. 

Jak se ale dostat k tomu, že klient bude spíše ctít váš rukopis a nechá vám v tvorbě volné ruce? Bez předchozí zkušenosti respektive ukázky to nepůjde. Řekněme, že chcete natočit svatbu úplně jinak, než ostatní. Když budete chtít jako tvůrci beze jména po páru nejen tvůrčí volnost, ale i peníze, budete ho hledat velmi těžko. Nejlepší tak je investovat vlastní čas a nabídnout své služby několika párům zdarma. Aneb darovanému koni na zuby nehleď.

Když už nás to nic nestálo, nebude případná chyba nikoho bolet.

S kýženým výsledkem se pak můžete začít prezentovat a vzhledem k tomu, že už máte něco v rukách, potenciální klienti se vám už ozvou sami. Budou za vámi chodit, protože se jim líbí váš rukopis, který nikdo jiný nemá. A když jste v jakémkoliv oboru pozitivně unikátní, vždy to sebou nese výhody včetně vyšší taxy. 

Pokud si ale někdo myslí, že může bezcílně něco tvořit a náhodně růst, mýlí se. Vždy je potřeba mít aspoň nějakou vizi. 

A stejně tak to funguje i u filmové tvorby. Autor musí nejprve napsat námět, potom scénář, z toho vybrat část, která poslouží k natáčení ukázky. Do té investuje nejen svůj čas, ale i peníze a teprve až potom má reálnou šanci oslovit investory. Nápadů má každý plnou hlavu, ale nejsou hodnotné dokud nedojde k jejich realizaci. – Podívejte se třeba na Netflixu na dokumentární sérii The Movies That Made Us.

U reklamy to funguje stejně tak. Máte super nápad na propagační video hodinek nebo sportovního oblečení? Natočte je na fiktivní značku a získejte tak skvělou referenci. 

Nikdo se na vrcholu nevyskytl z ničeho nic. Za úspěchem je vždy tvrdá dřina, která ale často není vidět. Když ale člověka práce baví a naplňuje, jsou to spíše slzy a pot z radosti. A když už má někdo radost ze svojí práce, nekažte mu jí, nezáviďte a berte to jako inspiraci hlavně sami pro sebe jak se případně posunout. 


Od roku 2014 provozuji eshop, přes který prodávám ebooky a kurzy týkající se natáčení. Díky nim si můžete ušetřit i několik let bádání jak natáčet určité žánry nebo jak pracovat v programech jako Affinity Photo, Davinci Resolve, Adobe Premiere, případně jak vymáčknout co nejvíce z techniky od Blackmagic, Panasonic nebo Sony. 

A jelikož už eshopem proběhlo téměř dva tisíce objednávek, rozhodl jsem se na většinu produktů uvalit na krátkou chvíli extrémní slevy. 

Kurz Davinci Resolve – 3v1

Sony video – kurz od A do Z


Důvod proč jsem se rozhodl věnovat tomuto tématu je velmi prostý. Znám velké množství kreativních, schopných lidí, kteří věnují maximum své životní energie do práce pro klienty, kteří ji neocení.  

To, že se někomu vaše práce nelíbí je v pořádku. Jakmile začnete péct něco mimo klasické rohlíky, pravidla přestávají existovat. Reklamka vám bude tvrdit, že video určené na sociální sítě jako YouTube, Facebook a další by mělo být dlouhé maximálně jednu minutu, protože divák déle neudrží pozornost, ale pak si Redbull vydá From Castle to Castle, který natočil český režisér Marcus Krug s kameramanem Radimem Střelkou a výsledek je dechberoucí. 

A i u takového díla najdete 870 lidí, kteří klikli na tlačítko Nelíbí se mi. Nelíbí se mi tedy nutně nemusí znamenat, že jste udělali něco špatně. Jen si musíte najít takovou cílovku, od klientů po diváky, která vám sedne. Neměli byste automaticky uzpůsobovat vaše dílo jen z toho důvodu, že se marketingový ředitel zeptá na názor uklízečky. Takové firmy mohou mít pak geniální produkty, ale nikdy je neprodají v takové míře, protože své potenciální zákazníky nepřesvědčí. Komu se daří, má většinou i nadhled a chce to dělat lépe, než ostatní a nutně nehledá šance pro kopírování, spíš přichází přirozeně s vlastním řešením. 

Každá mince má ale dvě strany a znám i takové tvůrce, kteří svoji práci odflakují. Ať už vědomě, protože ví, že se nemusí více snažit. Nebo nevědomě na základě vyhoření, protože nejsou obecně spokojení s tím, jak fungují. A vyhoření může vést k perzekuování těch dalších. 

Když ale narazím poprvé na špatného klienta, neznamená to, že všichni ostatní jsou takoví. A stejně tak když klient narazí poprvé na špatného video tvůrce, neznamená to, že všichni jsou takoví. 

Najít dobré spolupracovníky je velmi těžké, ale když už je najdete, je škoda výrazně zasahovat do jejich práce. Těžko si představit, že bych přišel za návrhářem auta, a řekl mu, že místo kol má použít krychle, protože to z pohledu fyziky a jeho zkušeností nedává žádný smysl. Tvůrce by měl být schopen vyslechnout potřeby svého zákazníka a na základě zkušeností mu poradit co nejlepší řešení. A tím řešením může být někdy i doporučení konkurence.  

Pokud tedy s něčím nejste spokojení, zkuste to změnit. Žijeme jen jednou a byla by škoda si na smrtelné posteli něco vyčítat. 

Comment (1)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.