27.2.2019 petrspetla

Potřebujeme vysoké ISO?

Petr Nůsek

Poslední roky se neřeší nic jiného než lowlight (vyšší hodnoty ISO bez šumu) a je to jeden z hlavních porovnávacích parametrů u nových fotoaparátů a kamer. Otázkou je, jestli vysoké ISO skutečně potřebujeme.

Argumenty proti

  1. Když natáčím report nebo dokument, zachycuji svět takový, jaký je. Nepotřebuji dělat z noci den. Mezi výjimky patří zpravodajství a reportážní fotografie, u kterých chceme zachytit co největší množství informací v obraze a nejde nám o atmosféru. Příkladem může být třeba politický večírek. Ve světlejší fotografii uvidíme více politiků, než kdyby byli ukryti ve tmě.
  2. U filmu musím svítit, abych podpořil nebo vytvořil odpovídající atmosféru. Bez světel to nejde.
  3. S vyšší hodnotou ISO klesá dynamický rozsah. Výjimkou jsou do určité míry kamery s tzv. duálním ISO.

Argumenty pro

  1. S možností nastavit vyšší ISO nemusím používat tak silná světla. Když při ISO 160 potřebuji 500W světlo, tak při ISO 320 potřebuji už jen 250W.
  2. S možností nastavit vyšší ISO mohu točit na vyšší hodnoty clony. S tím mi vzroste kresba (až do momentu, kdy nastane difrakce) a hloubka ostrosti.
  3. Pokud nepoužívám spotřební kodek, může šum vypadat jako filmové zrno.

Můj názor

Lowlight se hodí, ale nepovažuji ho za hlavní parametr při výběru kamery. Panasonic GH5 nezvládá vyšší ISO, než 1600 a přes to mě neomezuje. Točíme hlavně dokumenty a interiér vždy svítím. Na exteriér nemám štáb a ani dostatečně výkonná světla, respektive rozpočet. Nasvícená scéna vypadá mnohem líp, než kdybych točil v přítmí a zvedl jen hodnotu citlivosti. Cena LED světel navíc neustále klesá. Set slušných světel se softboxy, bateriemi a stativy pořídíte bez problémů za dvacet tisíc korun. Proto sviťte vždy, kdy to bude možné.

Extrém

Během svojí kariéry jsem musel jít několikrát do extrému, jinak bych nic nenatočil. V krátkém dokumentárním filmu níže jsem občas použil ISO 12 800 v kombinaci s objektivem se světelností f1.4.

Stejné hodnoty bych použil v případě, kdybych měl natáčet dokumentární film odehrávající se v noci. Někdy svítit prostě nemůžeme. Příkladem může být horská expedice za svitu měsíce a hvězd.

Technika

Vybavení mám uzpůsobené natáčení dokumentárních filmů. Když to jde, svítím. Bez problémů vše obsloužíme ve dvou lidech za krátký čas. Jako hlavní kameru používám Panasonic GH5. Jako b-kameru a lowlight kameru zase A7RII. U té se nemusím bát jít s ISO na 6400 (v S35 módu). Jsem tak připraven na jakoukoliv situaci. A to by měl být u profesionální produkce standard.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.