11.4.2021 petrspetla

Panasonic S1H vs Sony A7SIII

Jako freelancer funguji na trhu už deset let a v rámci těl fotoaparátů a kamer přecházím ze značky na značku podle toho, co je zrovna nejlepší v rámci poměru ceny a výkonu. Nejraději mám Sony, Panasonic a Blackmagic Design. Nechci proto, aby mi někdo tvrdil, že některé ze značek nadržuji. Sony A7s jednička byla moje první kamera se kterou jsem začal vydělávat zajímavé peníze a měl jsem ji dva roky. Stejně tak jsem předtím natáčel na FX1/Z1 a potom plnil svůj kanál videi na A7RII.
Video níže jsem natočil z pozice majitele Panasonic S1H s tím, že jsem otevřen k přechodu, pokud mi to bude dávat smysl. Není to recenze, je to vlog z průběhu testování, které bych udělal i bez tvorby samotného vlogu.

Na YouTube najdete více porovnávacích videí se stejnými výsledky, což potvrzuje i moji objektivitu.

Pozadí testu

I když mě natáčení s Panasonic S1H baví, našel bych několik neduhů, které mi vadí.

Leica L bajonet

Objektivů pro tento bajonet není moc a jejich cena je oproti konkurenčním nativním objektivům značně nadsazená vůči výkonu, který nabízí. Například Panasonic 24-70mm f2.8 stojí 67 000Kč včetně DPH, Sony GM master jen 50 000Kč. A za ten rozdíl si koupíte například kvalitní pevné sklo.

Automatické ostření

S Panasonic máte ve videu smůlu. Na videa za stolem to stíhá, ale výrazný pohyb už ne.

Nekvalitní adaptéry

Například Sigma MC21 se nedá svojí funkčností vůbec porovnávat s alternativou pro Sony Sigma MC11. Celkem vlastním šest objektivů s ohnisky od 15 do 200mm a tři z nich s adaptérem lehce zlobí. U Samyang XP mi po zaclonění a zmáčknutí tlačítka pro nahrávání přeskočí clona o stopu dolů. Tamron zase musím nasazovat na několik pokusů, než co ho adaptér propojí s tělem fotoaparátu.

Co jsem chtěl porovnat?

Slowmotion

Zde jasně vede Sony a říkám to i ve videu. UHD 100p v 10bit je krásně detailní. Stejně tak mi přijde lepší i 200fps ve FHD v 10bit kontejneru, než 8bit, který leze z  Panasonic.

Automatické ostření

Myslím si, že ve videu je dost jasně znát mé nadšení ze Sony. Na 99% ostří správně a je radost s tím pracovat.

Stabilizace na čipu

Mám rád pevná skla s charakterem, která stabilizaci nemají. Zde Sony A7sIII prohrává na plné čáře, což potvrzují i testy ostatních kameramanů. Nechtěl jsem to hnát do extrémů ala Panasonic (duální stabilizace, elektronická stabilizace, stabilizace v postprodukci) vůči Sony (aktivní stabilizace s crop, catalyst browser, stabilizace v postprodukci). Catalyst browser jsem nebral v potaz z toho důvodu, že jako kameraman většinu času používám ND filtry a při dodržení pravidla 180 stupňů je nepoužitelný.

Lowlight

Tuto kategorii jsem si chtěl porovnat čistě jen ze zvědavosti, protože vlastním velké množství světel a rád i svítím. Překvapilo mě, že Sony není takový lowlight king jak se o něm tvrdí, A7SIII bohužel při HS 12 800 dost vyhlazuje obraz viz. odkaz v popisku videa. Nicméně to ale neznamená, že by výsledek byl špatný. Naopak obě kamery jsou v tomto směru skvělé.

Co jsem neporovnával byla úprava expozice v postprodukci. Panasonic se dá vytáhnout v rámci videa o 3EV, Sony ztěží o 2EV.

Sony je obecně dost citlivější na “přesnou expozici”, což mi potvrdilo i několik majitelů.

V-log vs S-log3

Obojí jsem používal s log, tedy s-log3 a v-log. Pro mě žádný jiný profil nemá smysl, jelikož oba stroje podporují 10bit a externě 12bit rekordér. Sony táhne lehce do zelena a má zvláštní podání žluté, což je vidět i na oficiálních videích od Sony. Panasonic zase žene obraz dost do červené/růžové. Oba dva výrobci se tedy mohou plácnout, protože je potřeba rovnat pleť v postprodukci, což je běžný úkon, ale zde v rámci porovnání jsem to neudělal, protože jsem chtěl ukázat co z toho leze pouze po vyvolání (Davinci Resolve na to má vhodné nedestruktivní nástroje). V jeden moment na houpačce, kde je moje žena s dcerkou jsem stáhl pro ukázku i plynule highlights a lehce vytáhl shadows.

Verdikt

To, že v závěru říkám, že zůstávám u Panasonic S1H a nekupuji si A7SIII neznamená, že by byl můj verdikt špatný. Kdybych se věnoval sportu, focení, případně tvorbě na sociální sítě, tak bych určitě šel do A7SIII. Vzhledem k tomu, ale že AF nutně nepotřebuji, slowmotion používám jednou za pár videí mi přechod, který by mě stál pár desítek tisíc, nestál za to. Oba stroje mají své pro a proti a přechod z jednoho na druhý se nedá brát jako výrazný upgrade.

Na závěr ale musím dodat, že tvorba vlogů mě se Sony A7SIII neskutečně baví, protože je jednoduchá a nemusím řešit aspekt toho, zdali jsem správně zaostřen, protože vždy jsem a to je boží.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.