3.4.2019 petrspetla

Panasonic GH5 vs Sony A7III

Panasonic GH5 vlastním už skoro dva roky. Natočil jsem na něj neskutečný množství zakázek a ani jednou mě nezklamal. Včera jsem sice chytil slinu přejít na něco jiného, ale opět jsem se utvrdil v tom, že u GH5 možná ještě pár let zůstanu.

To, že jsem spokojený neznamená, že bych byl fanouškem Panasonicu. To nejsem.

Sony A7III

Fotoaparát Sony A7III je popisován jako “GH5 killer”, ale beru to spíše jako sarkasmus. Neříkám, je to vynikající fotoaparát a Sony mám rád. Ale řekl bych, že ze 2/3 je to hlavně fotoaparát a z 1/3 video kamera. U Panasonic GH5 to je přesně naopak.

Z celého dne porovnávání obou přístrojů, kdy jsem zkoušel i různá nastavení, jsem si odnesl tyto dojmy.

Porovnání

A7III je full frame fotoaparát a díky technologii “podsvícení čipu” je brán jako lowlight bestie. Bez problémů s ním můžete točit i na hodnoty ISO jako 12 800. Jeho používání ale dost omezuje několik zásadních faktorů.

  1. Obraz není moc detailní a při barvení se rozpadá. Promovaný s-log je nepoužitelný. Může za to nízký datový tok spolu s 8 bitovou barevnou hloubkou. Spousta tvůrců se to snaží obejít miniaturní hloubkou ostrosti (méně informací v obraze = efektivnější využití datového toku), ale nepřijde mi to jako univerzální řešení.
  2. Fotoaparát se přehřívá a může se vypnout. Tím si koledujete v létě o problém. Četl jsem i případy, kdy si tvůrce kryje fotoaparát před sluncem deštníkem. Pomoc může vyklopení displeje a nahrávání do externího rekordéru. Práce s micro hdmi ale není moc komfortní. Jen pro porovnání, Panasonic GH5 má velké HDMI a k tomu dostanete zdarma funkční HDMI Lock od výrobce. S přehříváním padá i výhoda velké výdrže baterie.

Obraz z GH5 mi přišel jako úplně jiná liga a to nejen ve Full HD, ale i 4K. Na YouTube jsem sice viděl několik porovnání, kdy obraz z A7III působil detailněji, ale v mém případě to bylo naopak. Asi hodinu jsem to považoval za svoji chybu a vystřídal všechny oblíbené profily od Cine 4 po HLG 3 s různým nastavením detailů. Ani jednou jsem se k výstupu z GH5 nepřiblížil.

V čem A7III ale rozhodně exceluje je automatické ostření. To je rychlé a přesné. Používal jsem Sigma MC11 se Sigma ART objektivy. Člověk si na to rychle zvykne, ale je otázkou, jestli to je správně. Profesionální kamery automatické ostření nemají a bez cviku svalové paměti těžko něco manuálně zaostříte. Co se týče focení, ani tam mu GH5 nesahá po paty. I z toho důvodu jsem si minulý rok koupil jako doplněk Sony A7RII.

Kupodivu jsem zjistil, že obrazově není A7RII od A7III moc odlišná. Nenabízí sice takové zpomalení záběrů, velkou výdrž baterie (vyřešil jsem pořízením bateriového gripu) a ani AF, ale jinak mi přijde, že se jedná o dost totožné fotoaparáty. GH5 má oproti nim menší čip, ale nese to sebou dvě hlavní výhody.

  1. IBIS (pěti osá stabilizace) GH5 nemá žádnou konkurenci. Bez problémů udržím i 100mm bez třesu a pohybu, jak kdybych natáčel ze stativu. U A7III se mi obraz třese už u 85mm. Takže pápá natáčení z ruky.
  2. Abych využil potenciál GH5 a své objektivy pro Canon EF, musel jsem si koupit Metabones Speedbooster XL. Ten je sice drahý, ale funguje dobře a nepropouští bordel na čip. Po dvou letech natáčení v prachu, dešti a sněhu nemám na čipu GH5 ani smítko. Oproti tomu čip A7RII po pár měsících používání vypadá zapraseně a čištění něco stojí.

I když má A7III mnohem větší čip, neprojevuje se to na videu vyšším dynamickým rozsahem krom s-log 3, který je ale nepoužitelný. V-log mi přijde lepší i ohledně podání barev (po překonvertování zpět do REC 709). Třeba u stromů jsem si všiml většího rozsahu zelené a obraz tak působí přirozeněji.

Technologie baterií je u GH5 jednodušší a rozdíl mezi neoriginální a originální pravděpodobně ani nepoznáte. Já dva roky používám Patona a žádného rozdílu jsem si nevšiml. U A7III z ohlasu půjčoven neoriginální baterie dříve umírají a ani nevydrží tak dlouho napájet fotoaparát.

Hledáček u A7III má horší rozlišení a po čtvrt hodině jsem cítil únavu oka. S GH5 jsem nikdy takový problém neměl ani po několika hodinách natáčení. Displejům jsem nevěnoval moc pozornosti a řekl bych, že mezi nimi ani nebyl žádný výrazný rozdíl. A7III je na tom hůře i co se týče zvuku, jelikož neobsahuje kvalitní předzesilovače. U GH5 jsem občas použil zvuk nahraný přímo do fotoaparátu bez rekordéru. U A7III bych si to neriskl.

Souhrn

Když jsem si sečetl všechny výhody, zjistil jsem, že A7III exceluje jen ve fotografii (není pro mě důležité), AF (je to boží, ale můžu bez toho žít), schopnosti zvládat vyšší ISO a o něco menší hloubce ostrosti. Panasonic GH5 je lepší ve všem ostatním a pro mě jde tedy o jasného vítěze. Kdybych ale například hodně cestoval a měl bych s jedním fotoaparátem točit i fotit, zvolil bych pravděpodobně A7III.

Závěr

Na trhu je spousta úžasných fotoaparátů. Nikon Z6, FujiFilm XT3, Canon 1DX Mark 2 a mohl bych pokračovat. Všechny jsou vhodné i pro natáčení videa. Nemám s nimi ale bohužel takové zkušenosti, abych je mohl s GH5 nebo A7III porovnat. Pokud ale nemáte žádné vybavení, určitě se na ně podívejte.

Pro mě je GH5 skoro geniálním strojem. Přál bych si vyšší použitelné ISO, než 800, ale asi se ho nedočkám. Panasonic sice přišel s GH5s, ale nemá pěti osou stabilizaci na čipu a to beru jako velkou chybu. Usnadňuje mi práci a umožňuje natáčet z ruky. S1 zase neumožňuje práci s Canon EF objektivy, může se přehřát stejně jako Sony A7III a má limit pro nahrávání.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.