6.1.2020 petrspetla

Nový rok

Je zima. Sněží a já si dal po ránu zase hnusné kafe. Když si zvyknete na kvalitní kávu, kapslák vás už neuspokojí. Z okna občas pozoruji běžce, kteří si dali novoroční předsevzetí. Běhají totiž za jakéhokoliv počasí, protože “musí”. Přílišný nátlak ale vede ke znechucení.

Minulý rok jsem si řekl, že se budu věnovat videím na YouTube, abych tím i podpořil svůj eshop. Stanovil jsem si cíl nabrat deset tisíc odběratelů. Věděl jsem, že to je přehnané číslo, ale motivaci jsem měl. Jednou týdně jsem natočil pět videí a pak jsem si uvědomil, že vlastně žádnou díru do světa neudělám.

Natáčení videí jako takové totiž “nikoho nezajímá”. Nepomohl tomu ani fakt, že jsem měl podporu od velkých YouTuberů. Kdybych v tom pokračoval, dosáhl bych tento rok asi dvou tisíců odběratelů. Do pěti let třeba těch deseti tisíc. Mojí ambicí ale není být tím, kdo se živí jako lektor, ale profesionálem, který občasně dělá lektora a má co předat. Učení je totiž vysilující. Jsou dny, kdy mi napíše i přes sto lidí o radu. Volají mi na telefon, který ne vždy mohu zvednout. Pak dostávám zprávy, že jsem arogantní dement, který nemá čas na svoji komunitu a zasloužil bych si pofackovat. Naštěstí takových zpráv není mnoho, ale i tak je to zpráva, že to není to pravé ořechové.

Důležité je zamyslet se nad tím, co skutečně chcete dělat a ne co po vás požaduje okolí.

Se svým eshopem jsem už narazil na hranici. Natočil jsem tunu kurzů s hutným obsahem. Tomu kdo začíná ušetřím i roky času. A i když jsem se snažil stejným způsobem přistupovat i k YouTube videím, nepomohlo to. Čím více informací předáte, tím náročnější na přemýšlení to bude a to nikdo z mainstreamu nechce.

Říká se, že pokud něco hledáte, stačí se podívat na YouTube.

Problémem je, že na YouTube je spousta špatných informací. Filmaři z oboru většinou videa netočí, protože pro to nemají žádný důvod. Já to dělal i kvůli budování pasivního příjmu.

Více známější jsou YouTubeři, kteří vlogují, ale natáčet neumí. A teď nutně nemyslím, že neumí exponovat jako spíš napsat si scénář a dobře ho zrežírovat. Začínající ale chtějí být YouTubery. YouTuber si totiž na videa vystačí úplně sám, případně si časem nabere asistenta na střih a b-roll záběry na sebe. Já běžně diriguji i padesát lidí na place a do toho si skládám vlastní vybavení. Když by se mi dílo nepovedlo, celá vina spadne na mě. Když se mi dílo povede, pochvala půjde hlavně za zadavatelem. Oproti tomu na YouTube najdu spoustu špatně řemeslně udělaných videí, u kterých fanoušci píšou, že už chtějí vidět film v kině. Je to ale bublina, protože jak se ukázalo, když dojde na skutek, všichni raději utečou. Z požadované částky tvůrci vybrali pouze 4%.

Natáčení pro dětskou cílovku ale stárnoucí YouTubery omrzí a oni sami si to uvědomují a někteří začínají už začínají s režií. V zahraničí třeba Peter McKinnon. U nás GogoManTV. Na jejich prvotinách je vidět, že cesta bude ještě hodně dlouhá, byť technické zázemí mají skvělé, ale aspoň nestojí na místě jako jejich soukmenovci. Navíc za sebou mají obrovskou fanouškovskou základnou, tedy distribuční kanál a to je plus pro většinu klientů.

Doporučuji se podívat i na rozhovor s MadBros o tom, že peníze nejsou všechno.

Od začátku svojí kariéry pomáhám ostatním na jejich projektech. Po pěti letech jsem mohl vydat upoutávku na Vánoční řezy, což je film, na který jsem napsal námět a spolunapsal scénář. Pravděpodobně už nikdy nevyjde a i kvůli nevydaným projektům jsem se vrhl do Gravitation.

Tento rok se už plně věnuji jen sám sobě a já přeji všem ostatním, aby si uvědomili své PROČ. Vše pak bude jednodušší.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.