30.10.2019 petrspetla

Mix zvuku ve studiu – nearfield monitory

I když jsem srdcem kameraman a kameramani většinou zvukaře nemají rádi (musí kvůli nim upravovat svícení, pletou se do záběru s boompole…), jsem si vědom toho, že zvuk je důležitější než obraz.

Dobrý vizuál je o penězích, špatný zvuk zase o lenosti.

Divák “přežije” špatný vizuál u dobrého filmu s dobrým zvukem, ale už nesnese skvělý vizuál se špatným zvukem. Pro to, abyste měli ve filmu dobrý zvuk a teď se bavím o variantě, kdy si zvuk chcete z nějakého důvodu dělat sami, potřebujete dobrou lokaci (bez výrazných ruchů a šumu), kvalitní mikrofony, které víte jak používat a kvalitní odposlech v postprodukci ve formě “reproduktorů”, které vám nebudou lhát.

Běžné reproduktory totiž lžou. Upravují si zvuk tak, aby zněl lépe, než jaký ve skutečnosti je. To se hodí pro poslech hudby a filmu, ale už ne reálnou práci.

Ve studiích se proto používají tzv. monitory. Ty se rozdělují podle velikosti prostoru, pro který hrají (vzdálenosti). Nearfield, midfield a farfield. Z krátké vzdálenosti, která bude pro většinu českých produkcí dostačující se používají nearfield monitory. Ty sedí na pracovním stole nebo stojanu a skládají se z Wooferu a Tweeteru.

Nearfield monitory

Mezi výhody nearfield monitorů patří menší velikost, nízká cena a fakt, že se k vám dostane zvuk z nich rychleji, než z odrazu v místnosti. Zvuk tak zní reálně. Dají se použít i v místnostech, které nemají nejlepší akustické vlastnosti, ale i do toho doporučuji investovat. U každého monitoru najdete šablonu, jak jej správně umístit vůči posluchači. Tweeter by měl být ve výšce uší a i proto většinou nearfield monitory najdete umístěné na stojanu. Posluchač by měl většinou sedět ve středu mezi oběma monitory.

Externí zvukovka

Monitory nezapojujte do zvukovky na základní desce PC, ale kupte si ji externí. Vyhnete se tak zbytečnému rušení a navíc potřebujete kvalitu, s kterou pak využijete plný potenciál monitorů.

Z toho co jsem měl možnost vyzkoušet doporučuji Zoom U-24. Používají stejné vnitřnosti jako Zoom rekordéry. Díky Zoom U24 připojíte k PC nejen monitory, ale i mikrofony (XLR s phantom napájením). Jsou i kompatibilní s iPhone/iPad.

Pokud hledáte velmi kvalitní zvukovku a nechcete se ohlížet po ceně, jednoznačně mohu doporučit Audient iD4, iD14 a iD22.

Při výběru zvukovky berte v potaz, aby měla možnost externího napájení, jinak se vám může stát, že USB bude chytat rušení a to se projeví pískáním v monitorech.

Jaké monitory vybrat?

Ve velmi nízké cenové kategorii bych doporučil Behringer 50 USB. Za cenu kolem 2 500Kč včetně DPH dostanete dva monitory, které k počítači připojíte pomocí USB. Nemusíte tak řešit zvukovou kartu. Na druhou stranu to je ale základ, který audiofily neuspokojí. Za sebe bych doporučil spíše JBL LSR305P MKII. K těm už potřebujete nejen zvukovou kartu, ale za cenu 2790Kč včetně DPH dostanete pouze jeden kus a musíte si koupit dva. Zajímavé je, že v recenzích sbírají absolutní hodnocení (ve své cenové kategorii) a ještě minulý rok stál kus 5 310Kč. V minulosti bych doporučil M-Audio BX8 D3, ale na JBL nestačí. JBL hrají nádherně, ale zároveň slyšíte každou chybu, kterou uděláte.

Jak Behringer 50 USB, tak i JBL LSR305 MKII patří mezi 5″ studiové monitory. Pokud na stole pro ně nemáte místo, velmi oblíbené jsou 3″ Mackie CR3, ale opět to je lowend.

Připojení

Na propojovacích kabelech nešetřete. Ideální jsou stíněné s pozlacenými konektory. Vyhněte se tzv. “unbalanced” konektorům a kabelům. Jinak uslyšíte rušení ve formě pískotu. Ideální je použít 6,3mm TRS nebo XLR.

Závěr

Příště se podíváme na akusticky vyladěné studio.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.