6.3.2020 petrspetla

Mattebox

Mattebox (kompendium) je obdélníkový rám, který se umisťuje před objektiv.

K čemu slouží?

  1. Plní funkci sluneční clony. Každý mattebox má klapky (french flags na spodní a horní straně a barn doors na bocích), které můžete libovolně naklánět a případně i roztahovat.
  2. Můžete do něj vkládat destičkové filtry o standardních rozměrech 4×4″, 4×5.65″ až 6×6″. Jeden ze slotů je otočný pro práci s polarizačními filtry.

Výhody matteboxu oproti šroubovacím filtrům

  1. Jeden filtr můžete použít na všechny objektivy, které vlastníte.
  2. Můžete na sebe umístit více filtrů bez toho, aniž byste museli cokoliv šroubovat.

Mattebox se dá rozdělit podle uchycení na clip on, který se nasazuje na objektiv a rail systém, který se nasazuje na rods (tyče o průměru 15 nebo 19mm).

Výhodou clip on systému je jeho jednoduchost. Nemusíte si stavět rig, který by podporoval rods. Kompendium nasadíte na objektiv a máte hotovo. Mezi nevýhody tohoto systému patří zátěž objektivu, který musí nést váhu matteboxu a filtrů. S výměnou objektivu také musíte mattebox přehazovat na jiný objektiv. Připodobnil bych to časově ke šroubovacím filtrům s tím rozdílem, že místo šroubovaní musíte nasadit jiný adaptér, který pojme objektiv. Já osobně bych se vyhl kompendiím, do kterých se vkládá filtr vepředu, jelikož snadno může dojít k jeho poškození a zašpinění. Mezi takové patří TILTAING Mini a PolarPro Basecamp.

Rail systémy jsou oproti tomu těžší, ale výměnou za to nabízí i více slotů pro filtry. Nepočítám do toho levné čínské náhražky, které fungují pouze jako clona. Pro jednoduché používaní je důležité, aby šel mattebox vyklápět. Díky tomu nemusíte při každé výměně objektivu mattebox povolovat, vysouvat a pak zase vracet zpátky a utahovat. Tím, že jsou filtry uvnitř rámu jsou i lépe chráněné vůči poškození. Bonusovou výhodou matteboxu je profesionální vzhled. Celý rig s ním vypadá lépe, než bez něj.

Průměr

Profesionální cinema objektivy mají standardizovaný průměr. Pokud je vložíte do matteboxu se stejným průměrem, nemusíte řešit parazitní světlo, protože objektiv perfektně lícuje. V případě fotografických objektivů používat pěnové kroužky nebo vak z látky, který natáhnete kolem matteboxu a objektivu. Levnější matteboxy s tím ale počítají.

Délka objektivu

Profesionální cinema objektivy často nabízí v rámci jedné řady stejnou délku objektivů. Díky tomu stačí mattebox vyklopit a nemusíte ho posouvat. Skoro stejnou délku mají i mé objektivy Sigma 18-35mm f1.8 a 85mm f1.4, které používám pro natáčení videa. Tím jsem tento problém nemusel řešit.

 Potřebujete mattebox?

  1. Mattebox působí profesionálně a vzbuzuje důvěru u klientů, čehož můžete využít i z pohledu marketingu. Když na plac přijdete s origovanou kamerou a někdo jiný jen s fotoaparátem, budete vždy působit lépe.
  2. Výměna objektivu a filtru je velmi rychlá. Nemusíte se tedy bát zdržování při dokumentárním natáčení.
  3. Mattebox s filtry něco váží. Pokud už teď bojujete s váhou, nekupujte si ho.
  4. Pokud vlastníte ultra široké objektivy, které nemají závit pro filtry, mattebox může být řešením. Například u Sigma 20mm f1.4 je možné pevně zasazenou clonu odšroubovat a poté ji používat s kompendiem.

Moje osobní zkušenost

Koncem prosince minulého roku jsem si koupil mattebox Fotga DP 500 Mark 3 za sedm tisíc korun z Amazon.de. Z těch levnějších do patnácti tisíc korun patří k těm nejlepším a i když to je blbost, dokonce mi ladil i ke stativu od Benro. Filtry jsem si do něj koupil Benro HD Master, které nabízí asi nejlepší poměr ceny a výkonu na trhu. Za tři tisíce korun včetně DPH dostanete odolný filtr o rozměru 4×4″ bez viditelné degradace kresby a barevného posunu. Z rešerše vím, že ho doporučují i profesionální fotografové. A k němu jsem pro porovnání zkusil i Lee ProGlass, který stojí šest a půl tisíce korun včetně DPH. Nepoznal jsem rozdíl krom toho, že k Benro dostanete i odolnou krabičku. Mezi standardní výrobce filtrů u filmu ale patří spíš Tiffen.

Práci s matteboxem jsem si poprvé vyzkoušel začátkem ledna při natáčení videoklipu. S matteboxem jsem nepracoval poprvé, ale i tak jsem si chvíli zvykal z pohodlné workflow variabilních ND filtrů. U těch mi ale vadil kompromis dvou polarizačních filtrů vůči sobě (nežádoucí polarizace). Stejně jako u šroubovacích filtrů si i zde musíte dávat pozor na to, abyste filtr při uchycení neupatlali rukou. Mastnoty je potřeba v takovém případě co nejrychleji odstranit pomocí lens penu.

Z počátku jsem na blokaci parazitního světla používal dodávané pěnové kroužky, ale pak jsem začal využívat natahovací vak. Ten mi šel nasadit sice hůře kvůli příliš pevné gumičce, ale na rozdíl od pěnových kroužků se dává z vnější strany. Tím předejdete nechtěnému šáhnutí na filtr při výměně.

V březnu jsem se ale stejně kvůli stavbě rigu rozhodl mattebox prodat, protože se mi už jednoduše řečeno na rig nevešel. Vrátil jsem se k variabilním filtrům a i přes kompromisy jsem spokojený.


Pokud vás zajímá, jaké jsem stavěl rigy a jak je používal, podívejte se na můj kurz Pocket 4K od A do Z.

Blackmagic Pocket 4K – kurz od A do Z

A pokud nerozumíte tomu, k čemu jsou dobré ND filtry, nabízím souhrn teoretických znalostí v ebooku Svět v hledáčku.

Ebook – Svět v hledáčku – Bestseller v3

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.