1.10.2019 petrspetla

Konec éry fotoaparátů

Dnes mi přišel lehce úsměvný dotaz.

Ještě sem se chtěl zeptat k tomu blackmagicu, jestli si koukal na novej Fuji xt-3, přijde mi to jako docela adekvátní konkurence.

Shodou okolností mi minulý týden volalo PR oddělení Panasonicu, jestli nechci přijít na představení Panasonic S1H, což je fotoaparát se zaměřením na video za 103 990Kč včetně DPH. V době digitalizace mi přijdou podobné akce mimo. Vím, člověk se potká s fotografy, dá si chlebíček, dostane dárkovou tašku a vyfotí si nahou modelku, ale tím to končí. V pozici Panasonicu bych spíše nechal někoho natočit hudební videoklip nebo krátký film a vydal ho spolu s dokumentem o vzniku. To by potenciálním tvůrcům dalo více informací a Panasonic by měl i větší zásah.

Důvodem proč to píšu je fakt, že prodeje fotoaparátů klesají. Hobby fotografové si už nekupují vstupní zrcadlovky za deset tisíc korun, ale spíše sáhnou po schopném telefonu, který je multifunkčním zařízením a řekl bych, že nás něco podobného čeká i v oblasti videa. Vlastně už se to stalo s příchodem kamery Pocket 4K a je otázkou, jak dlouho bude trvat, než si k sobě Blackmagic přetáhne většinu video tvůrců. Zatím je brzdí výroba a kamery se po naskladnění velmi brzy vyprodají.

Proč

I když to je neuvěřitelné, cena Pocket 4K neustále klesá. Na O-Video ji můžete koupit za 33 263Kč včetně DPH. Za tu cenu dostanete schopnou kameru s 5″ dotykovým displejem a záznamem do RAWu. K tomu navíc velmi schopný program Davinci Resolve v hodnotě 8 463Kč včetně DPH.

Na mém eshopu najdete balík kurzů pro Davinci Resolve. Ten si můžete vyzkoušet i ve verzi zdarma.

Davinci Resolve – 3v1

Ale záznam do RAWu už umí i Nikon! A oznámil ho Panasonic a na cestě je foťák od Sigmy!

V prvé řadě je potřeba rozlišovat způsob a možnosti záznamu. Fotoaparáty sice budou podporovat záznam do RAWu, ale pouze ve spojení s externím rekordérem, který také není levný a to pouze do CinemaDNG. Problémem CDNG jsou obrovská data a z toho důvodu si myslím, že možnosti RAWu využije pouze minimum tvůrců. Blackmagic šel ale cestou RED a nabízí záznam do RAWu s kompresí v poměru, který si zvolíte. Například 8:1 se používá i v Hollywoodu. Já s Pocket 4K většinou točím do BRAW Q5. Díky tomu mohu nahrát na 512GB SSD disk cca 330 minut záznamu v UHD 25p, případně polovinu v 50p. Datový tok není o moc větší, než u fotoaparátů, ale obraz je přitom viditelně hezčí i pro laika, který o natáčení nic neví. Další věcí je neohrabanost externího rekordéru. Fotoaparáty mají až na pár výjimek pouze Micro HDMI konektor. Ten je velmi náchylný na poškození. Tvůrce si proto musí pořídit klec s hdmi lockem a doufat, že mu při natáčení nic neodejde. Kolikrát jsem už slyšel, že rekordér nic nenahrál nebo se v něm poškodila karta.

Alternativou co se týče velikosti dat je záznam do ProResu, ale ProRes není RAW.

I když si kameru Pocket 4K plně origuji, stále vyjde levněji, než fotoaparáty jako Panasonic S1H, Sony A7III, Nikon Z6 apod. Pak přichází na řadu otázka, proč si kupovat fotoaparát.

Přece k focení. Já rád natáčím i fotím.

Fotoaparátů se slušným záznamem obrazu není mnoho. K nejlepším jednoznačně patří Panasonic, ale na focení nejsou vhodné, protože mají pouze kontrastní ostření a technicky zaostávají za konkurencí. Navíc objektivy pro Leica mount nejsou vůbec levné.

Když začínám, přece si nebudu kupovat Pocket 4K? Vždyť to je třicet tisíc plus příslušenství, to nemám.

Pokud berete natáčení vážně, podíval bych se v bazaru po starších kamerách od Blackmagicu. Původní Pocket se speedboosterem a velkým počtem náhradních baterií seženete za dvanáct tisíc korun. Když si pár tisíc korun připlatíte a nebude vám vadit větší velikost, najdete i Cinema 4K kameru.

Blackmagic nedávno vydal Pocket 6K kameru a velmi brzy vypustí update fw rozšiřující možnosti Pocket 4K. V následujících letech by čekal nové verze. Věřím tomu, že vyjde kamera s výklopným displejem. To povede k dalšímu snižování cen současných kamer, protože Blackmagic bude držet ceny nízko. Já sám natáčím s několika většími pauzami od svých dvanácti let a vím, že ještě donedávna o dostupných cinema kamerách kameramani jen snili. Teď je to realita a už není důvod dělat kompromisy. Nechápu ani tvůrce, kteří čekají na Sony A7s3, jelikož nic lepšího už nepřinese a pokud vůbec vyjde, bude určitě dražší, než výše zmíněné kamery.

Ale cinema kamery nejsou vhodné pro začínající tvůrce. Nemají ani stabilizaci. Nedá se s nimi točit z ruky.

Nesmysl. Pocket 4K sice nemá stabilizaci na čipu, ale Davinci Resolve má slušnou stabilizaci v postprodukci. Po správné aplikaci se obraz ani nezatřese a působí profesionální. RAW je navíc blbovzdornější, než komprimovaný záznam a také je méně náročný na výkon počítače. Vyvážili jste špatně bílou? Změňte si K v postprodukci. Máte podexponovanou pleť? Obraz si můžete vytáhnout.

Není třeba čekat na magickou hůlku. Už existuje.

Comments (2)

  1. Roman

    Dás sem clanek o tvem aktualnim rigu, co tam vsechno mas za komponenty a jake mas setupy?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.