9.7.2019 petrspetla

Končím s fotoaparáty

Včera jsem odeslal svoji Panasonic GH5 novému majiteli. Bylo to spontánní rozhodnutí. Do hodiny jsem měl několik zájemců. Není divu. V rámci natáčení videa nemá mezi fotoaparáty žádnou konkurenci a směle se může rovnat i dražším kamerám. Seznam pozitivních vlastností by se vešel na A4, ale o tomhle článek není. Natočil jsem na ní spoustu zakázek i vlastních projektů. Vydělala mi spoustu peněz, ale už jsem naplno využil její potenciál. Natáčení pro mě už nebylo výzvou. Naše videa mají sice úspěch a překonávají očekávání klientů, ale už jsem nějakou tu dobu stál na místě. Aby ne, když jsem měl v minulosti období, kdy jsem točil jen na cinema kamery (zejména RED Epic) a pak se vrátil k fotoaparátům. Byl to rozumný skok, ale jen rozumný.

Srdce má rádo RAW se vším všudy.

Co mám v plánu? Objednal jsem si Pocket 4K kameru od Blackmagic Design. Snad na mě vyjde řada.

Ano, to je ta kamera, na kterou se stále čeká, protože ji Blackmagic nestíhá vyrábět.

Před devíti měsíci jsem na ní dokonce natočil nepříliš pozitivní video recenzi.

Ale čas se posunul a měl bych ji dát druhou šanci. Spousta nedostatků se už dá “levně” vyřešit. Levně znamená podpůrné příslušenství za pár desítek tisíc, ale v celku to je stále zlomek ceny oproti nejlevnější RED kameře a i tu Pocket směle překonává. Proč jsem na ní změnil názor? BRAW. I při té nejhorší komprimaci podává lepší výsledek, než jakýkoliv fotoaparát na trhu. RAW s minimem dat je fajn, zvlášť když natáčím i hodinové interview a nechci vlastnit 200TB server. Zároveň mám ale možnost při točení reklam a filmů využít lepší možnosti záznamu a posouvat se dál jako tvůrce. Kamera sice odolná není, ale…

Workflow

Plán je jednoduchý. Na kameru nainstaluji klec od SmallRig. Přidělám k ní top handle, externí monitor, SSD handle s diskem Samsung T5 500GB (doporučuje Blackmagic Design a je za skvělou cenu), HDMI + USB-C lock a celé řešení budu napájet z adaptéru Tilta na Sony NP-F970 baterie. Nejradši bych si od Tilta koupil i klec, protože je zatraceně nerdovsky hezká, ale když už mám příslušenství z GH5 od Smallrigu, tak ať to ladí. Ladí? Ne, nebyl jsem si jistý, jestli vzdálenosti závitů budou kompatibilní. Kamera na Sony F970 baterie vydrží jet spolehlivě přibližně hodinu a půl. Spolehlivě znamená, že jde kdykoliv zapnout a nikdy se samovolně nevypne. To se stává s Canon LP6 bateriemi, které mají navíc směšnou výdrž okolo dvaceti minut. Na bajonet nasadím Metabones XL adaptér s podpěrou od Smallrigu. Mít FF vizuál je prostě lahoda, zvlášť se Sigma Art skly.

Tím pro mě končí i éra fotoaparátů. Sice mi zůstane ještě Sony A7RII, ale tu mám hlavně na focení, making of a natáčení videí na YouTube. Hlavní kamerou pro mě bude Pocket 4K.

Panasonic – má historie

Panasonic je značka se kterou jsem chtěl už dlouho navázat spolupráci. Fandil jsem jim už od doby, co jsem si koupil Panasonic GH2. Na tu jsem začal svoji reálnou “filmařskou” kariéru a natočil s ní desítky videoklipů se sledovaností přesahující miliony. Na GH3 jsem natočil film Gravitation. GH4 jsem obešel obloukem a pracoval se Sony A7s. Na GH5 jsem natočil celovečerní dokument Fechtbuch pro Warhorse Studios a tunu firemních zakázek. Panasonic ale se mnou nikdy jednat nechtěl. To je v pořádku, nicméně se mi přestal zamlouvat jejich vývoj.

Po skvělé GH5 přišla levnější G9. Ta sice nenabízela v-log a ani 10 bitový záznam, ale stále se jednalo o slušný stroj pro natáčení i focení. GH5s je dražší GH5 s citlivějším čipem bez stabilizace na čipu. Vzhledem k tomu jak brutální slevové akce Panasonic dělal (objektivy a grip zdarma) mi přijde, že se jim to až tak dobře neprodávalo. Pak přišli s FF fotoaparáty. Spolupráci s Leica nebudu komentovat. Dělají sice skvělá skla, ale cenově jsou mimo mainstream. S1 je zaměřená na video, ale nenabízí lepší výstup, než GH5 a nezvládá ani neomezený záznam. Navíc se může přehřát. Někdo by mohl podotknout, že S1 je stejně jako S1R určená pro focení, ale já s tím nesouhlasím. Fotograf si nekoupí fotoaparát s kontrastním ostřením, protože je pomalé a tím i nespolehlivé. A ani ne půl rok po vydání je oznámena Panasonic S1H, kterou bych mohl popsat jako GH5 s FF čipem, ale cenovkou okolo 4000 dolarů. S1H bude mít neomezený záznam, ale aby 4K 50p uchladila, bude mnohem větší, než předchůdci. Otázkou je, pro koho je určena. Fotograf si ji nekoupí a kameraman se zamyslí nad tím, jestli není lepší investovat do opravdové kamery jako třeba Pocket 4K, Ursa Mini, Sony FS5 atd. Naštěstí Sigma prodává pro Leica bajonet adaptér Sigma MC11 pro Canon EF objektivy.

Nechci Panasonic kritizovat, ale myslím si, že šli do rybníku, ve kterém ještě neumí plavat.

A opět přišli slevové akce. Cashback a v-log v hodnotě pěti tisíc zdarma.

Tvorba

Píšu celovečerní akční film a sbírám k němu zkušenosti. S kamarádem kaskadérem jsme natočili a sestříhali za 24h krátký film na motivy celovečerního filmu Upgrade.

Postupně si hodlám zkoušet různé žánry hraného filmu a dokumentovat to pro YouTube kanál. Zároveň dokud mi nepřijde Pocket 4K vypouštím slevový kupón na svůj eshop “pocket4k” v hodnotě 30%.

Comments (2)

  1. Petr

    Co říkáte na Lumix G90 a GX880? Já jsem pořád na vazkach. Dříve jsem hodně fotil prakticky cokoliv kromě aktu a poslední dobou mě láká video. Pořád si dávám pomyslnou hranici cca 30k Kč na set kamera a objektiv, jenže čím víc se do toho nořím, tím víc jsem v tom ztracený. Chci nějakého hybrida a co názor to jiná varianta toho nebo toho. Předem díky za odpověď.

  2. petrspetla

    Doporučuji Vám připlatit si pár tisíc za Panasonic G9 se setovým objektivem 12-60. Ten fotoaparát je oproti těm dvoum úplně jinde jak ve videu, tak fotografii. Tělo se dá v bazaru sehnat za dvacet dva tisíc.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.