13.3.2020 petrspetla

Jakou si koupit kameru v roce 2020?

Chcete začít s natáčením nebo už natáčíte a nevíte jakou kameru si koupit? Níže se dozvíte má doporučení pro rok 2020, ale mrkněte i na mé dva starší články. Rozebírám v nich i základní technické parametry.

Jakou si koupit kameru v roce 2018?

Jakou si koupit kameru v roce 2019?

Podle čeho vybírat kameru

Vyšší cena automaticky neznamená lepší volbu. Před výběrem si musíte nejprve uvědomit co chcete natáčet a potom hledat čím to budete natáčet. Vloger se může spokojit s mobilním telefonem, GoPro nebo nižší třídou fotoaparátů s výklopným displejem. Zpravodajský kameraman zase zvolí kameru s malým čipem, integrovaným objektivem s velkým rozsahem ohniskových vzdáleností, profesionálními konektory a integrovanými ND filtry. Filmař šáhne po fotoaparátu nebo cinema kameře. K tomu existují speciální kategorie jako krajinkáři, kameramani zvířat apod.

Po několika letech se ale opět vrací pravidlo, že kamery jsou na natáčení a fotoaparáty na focení.

Konec éry fotoaparátů

I když to je smutné, v tomto roce bych se nebál využít možnosti bazaru. Spousta tvůrců kvůli recesi přijde o práci a na trhu se objeví velké množství vybavení ve skvělém stavu za nízké ceny. Kdybych byl bez peněz, udělám to samé. V článku se ale budu věnovat novému zboží.

Do 15 000Kč

Stejně jako v minulých letech bych se v rámci fotoaparátů nebál zalovit v řadách Panasonic od G7, GX80 po LX100. Lumix LX100 zvolte v případě, kdy víte, že už nemáte finance na objektivy, jelikož v jeho případě máte zabudovaný objektiv od Leica s rozsahem 24-75mm (po přepočtu na 35mm) se světelností f1.7 – f2.8. Nový objektiv v podobném rozsahu i světelnosti stojí minimálně 24 000Kč. G7 a GX80 už nabízí volbu výměny objektivu, ale ve výsledku samozřejmě za vyšší cenu. GX80 je kompaktní a má mizerný hledáček. Oproti G7, která už se podobá vizuálně zrcadlovce, ale nabízí stabilizaci na čipu.

Krom fotoaparátu v této cenové kategorii najdete i sportovní kamery. GoPro vydalo novou 360 stupňovou kameru MAX, ale vzhledem k tomu, jak klesla hodnota předchozí Fusion bych její nákup v obchodě nedoporučil. Fusion jsem koupil novou za třináct tisíc korun. Po několika měsících se nedá prodat ani za pět a půl tisíce včetně příslušenství. Kamera to je ale skvělá. Z jednoho 360 stupňového záběru můžete vystříhat několik “normálních”. Pro práci s těmito záběry můžete využít dodávaný program GoPro Fusion Studio nebo využít pluginů pro Adobe Premiere (oficiální) a Davinci Resolve (neoficiální). A v čem se MAX liší oproti Fusion? Na těle najdete displej a na čočky můžete nasadit ochranu. Ta bohužel ale způsobuje odlesky a například při slunném dni je nepoužitelná.

Co GoPro ale jednoznačně umí jsou jejich běžné sportovní kamery, které stále patří k tomu nejlepšímu, co trh nabízí. Osmička umí živá vysílání, má účinnou elektronickou stabilizaci a tři zabudované interní mikrofony. Stejně jako v případě GoPro MAX i na osmičce naleznete displej. Pro vlogery a sportovce jde o ideální zařízení, které snese i horší podmínky včetně extrémů jako potápění (bez obalu do deseti metrů).

Co se týče malých spotřebních kamer, určitě bych jsem se jim vyhnul. Nenabízí lepší obraz než mobilní telefony a už několik let mi to přijde jako vyhozené peníze.

Do 30 000Kč

Vlogeři jednoznačně ocení novinku Sony A6400 s výklopným displejem a velmi slušným automatickým ostřením. Bohužel oproti starším modelům z tisícové řady nenabízí stabilizaci na čipu, takže si k němu budete muset koupit stabilizovaný objektiv, zvlášť pokud se budete chtít natáčet za chůze.

Filmaři a dokumentaristi zase zvolí Panasonic G9, což je utěsněný fotoaparát s 10 bitovým záznamem ve 4K rozlišení, pěti osou stabilizací na čipu, výklopným displejem a příjemným OLED hledáčkem. V době psaní článku k fotoaparátu navíc dostanete i gimbal Zhiyun Weebil S v hodnotě necelých jedenácti tisíc korun. Díky aktualizaci se tento fotoaparát srovnal s dražší Panasonic GH5 u které už nevidím důvod ke koupi.

Oproti minulým rokům už nedoporučím Canon 80D a to z několika důvodů.

  1. Obrazově se nedá srovnat s výše zmíněnými modely.
  2. Nemá elektronický hledáček, tudíž se musíte spoléhat při natáčení pouze na displej.
  3. Neumí 4K a Full HD má nízký datový tok. Obraz není detailní.

Nikon je na tom stejně jako Canon. Obě značky zmíním až v další cenové kategorii.

Za zmínku ještě stojí Fujifilm X-T3. Má slušný záznam ve 4K (10bit až 30p), ale pouze s kodekem h265. Ten je šílený na postprodukci a bez offline střihu se neobejdete. Fotoaparátu také chybí stabilizace na čipu.

Do 60 000Kč

Spousta tvůrců v této cenové kategorii pravděpodobně šáhne po Sony A7III. Je to velmi dobrý fotoaparát na focení. Nabízí pěti osou stabilizaci na čipu, rychlé automatické ostření jak na oči lidí, tak i zvířat, brutální citlivost (lowlight), duální slot na karty, utěsněnost vůči prachu a vlhkosti a mohl bych pokračovat. Pokud chcete natáčet i fotit zároveň, asi bych neváhal. Na druhou stranu je potřeba zmínit několik ale.

  1. Může se přehřát. Po přehřátí dojde k vypnutí fotoaparátu.
  2. Obraz stejně jako u ostatních Sony fotoaparátů trpí na výrazný rolling shutter effect (kácení svislic kvůli pomalému čtení z čipu). Ten se dá zmírnit zmenšením aktivní velikosti čipu (z FF na APS-C), ale připravíte se tím o další výhody.
  3. Video záznam je pouze v 8 bit. To sebou nese jedno jednoduché omezení. Jak si obraz natočíte, takový máte. Představa, že si budete hrát s HSL je nesmyslná. Spousta uživatelů tak maximálně aplikuje LUT a i tak to často nevypadá v pořádku.

Když jsem se před lety rozhodoval, jestli si ponechám Panasonic GH5 nebo si koupím Sony A7III, rozhodl jsem se pro Panasonic GH5. Nikdy jsem ale na Panasonic nechtěl fotit, protože Micro 4/3 fotoaparáty jsou na focení o ničem.

Panasonic GH5 vs Sony A7III

Pokud se chcete ale věnovat jen natáčení, podíval bych se určitě na kameru Pocket 4K od Blackmagic Design. Nic lepšího do sta tisíc korun neseženete (milovníci slowmotion zvolí případně Z CAM E2 pro 4K 120fps).

Blackmagic Pocket 4K – kurz od A do Z

V této cenovce dává smysl už i Canon a Nikon. Canon s EOS R a Nikon se Z6. Canon má výklopný displej do strany, lepší automatické ostření Dual Pixel AF a barevné podání obrazu. Pokud ale chcete natáčet ve 4K rozlišení, počítejte s využíváním menší plochy čipu, kdy se dostanete na crop factor 1.8x (podobný micro 4/3) a pak je otázkou, jestli to dává vůbec smysl. Nikon Z6 vás ve 4K rozlišení neomezí a ještě můžete využít možnosti externího rekordéru pro záznam do RAWu. Ten je ale oproti pokročilejšímu modelu Z7 značně osekaný. Co se týče automatického ostření, není špatné, ale Canonu se nevyrovná. Modely obou značek každopádně zvolí spíše fanoušci, než noví uživatelé.

Do 200 000Kč

V této cenové kategorii mě jako nejzajímavější přijde Canon C200 díky nejpokročilejšímu automatickému ostření na trhu Dual Pixel AF, skvělému hledáčku, ergonomii a záznamu do RAWu. Kamera je odolná vůči povětrnostním vlivům, snese i vyšší hodnoty citlivosti a je na ní 100% spolehnutí. Canon je navíc znám díky krásnému podání barev včetně těch nejdůležitějších, které se týkají pleti.

Alternativou čistě pro natáčení reklamních videí a hudebních videoklipů může být Ursa Mini Pro. Stejně jako Canon C200 nabízí profesionální konektory a záznam do RAWu. V čem se ale liší?

U Canon C200 se můžete spolehnout na její automatické ostření i to, že vám během natáčení nepřestane fungovat. Oproti Ursa Mini Pro je připravena pro rychlou práci a je i lehčí. Záznam do RAWu (cinema raw light) ale sebou nese i vysoké nároky na datové úložiště, což u Ursa Mini Pro padá díky komprimovanému BRAW formátu. Při nastavení Q5 nejsou data o moc vyšší, než běžný záznam z fotoaparátu.

I z toho důvodu často majitelé Canon C200 vlastní i Pocket 4K a obě kamery používají pro rozdílné práce. Canon C200 v komprimovaném formátu pro dokumentární žánry a Pocket pro reklamní.

Pokud bych si měl v rámci vyšší cenové kategorie vybrat nějaký fotoaparát, asi by to byl Panasonic S1H. S cenovkou lehce přes sto tisíc korun bych asi musel hledat hodně argumentů oproti výše zmíněné kamera Pocket 4K, ale nějaké bych našel.

  1. Má obrovskou výdrž interní baterie.
  2. Záznam ve 4K 60p 10bit nebo 6K 24p.
  3. Vydrží déšť, sníh i písek.
  4. Je možné ho využít i pro focení.
  5. Zvládá obrovského hodnoty ISO. To je zároveň i duální.
  6. Máte malou šanci, že byste nemohli sladit závěrku s blikajícími světly díky funkci Synchro scan.
  7. 100% spolehlivost.

Závěr

Článek jsem napsal teprve v prvním čtvrtletí roku 2020 tudíž ho budu postupně aktualizovat. Výše zmíněné kamery a fotoaparáty berte jako můj tip. Před koupí si je určitě vyzkoušejte, protože jak se říká “Sto lidí, sto chutí”. Veletrh NAB byl kvůli korona viru zrušen, ale někteří výrobci budou své nové produkty ukazovat online. Uvidíme, co nás čeká.


Jelikož je zákaz kulturního a sportovního vyžití ve větším počtu lidí, rozhodl jsem se v neděli uspořádat po dlouhé době živé vysílání. Začínáme v sedm hodin večer. Budu se těšit.

 

Comments (4)

  1. Anonym

    Dobrý den.
    Nejdříve bych chtěl podekovat za to co děláte. Obevil jsem Vás docela nedávno a jste super.Mam od Vas uz 3 ebooky. Spousta informací 👍
    Tocim a fotim zatim rekreačně na lumix g7, ale chci upgrade.
    Libi se mi g9 a gh5.Vic se mi libi delat videa, davinci je TOP:) ale fotim taky rad.
    Co by jste mi prosím poradil.
    Oba stojí 36000,- i s leica 12 60 objektivem.Casem bych chtel zkusit objektivy od sigmy… Cetl jsem Vas článek o adapterech:) 👍
    Asi hroznej dotaz, ale i tak prosím im o radu.
    Diky moc
    Honza

  2. petrspetla

    Už jsem odpověděl na email, ale pro ostatní to napíši i sem. Panasonic G9 sice srovnal možnosti natáčení díky poslední aktualizaci, která odemyká 10 bitový záznam, ale na video je stále lepší Panasonic GH5 včetně toho, že se nevypíná po 30 minutách nahrávání. Obojí je ale skvělá volba.

  3. Z CAM E2-M4 4K Cinema Camera

    Dobrý den pane Špetla,

    vážím si toho, že díky vašim stránkám a videím máme my amatéři trochu přehled o technice v této oblasti.
    Chtěl jsem se zeptat jaký máte názor na kameru Z CAM E2-M4 4K 4K @160fps Cinema Camera, je docela levnější než Z CAM E2 Professional 4K @120fpsK Cinema Camera, kterou doporučujete pro milovníky slowmotion.
    Tato oblast slowmotion a sport mě jako amatéra zajímá a díky vašim informacím jsem přišel na věci, které jsem nechápal proč se tak dějí třeba rolling shutter atd.

    Mockrát děkuji, Korbař

  4. petrspetla

    Dobrý den, pane Korbaři, Z CAM E2-M4 je stejná kamera jako Z CAM E2, akorát je osekaná v záznamu a umí pouze 10 bitový záznam. V tomhle směru bych nešetřil plus si připočítejte několik desítek tisíc korun za další potřebné příslušenství. Zvažte případně i levnější Blackmagic Pocket 4K, která ve 4K umí až 75 fps.
    P.S: Tak podle Videokingu ProRes bude mít i tato verze. Jen nebude mít synchronizaci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.