27.12.2018 petrspetla

Jakou si koupit kameru v roce 2019?

Jelikož v České republice neexistuje žádný odborný portál, odkud byste mohli čerpat informace ohledně natáčení, je stejně jako v minulém roce článek “Jakou si koupit kameru v roce…” opět na mě. V původním článku najdete i základní informace jak se orientovat v parametrech a podle čeho vybírat.

Jakou si koupit kameru v roce 2018?

Než co se vrhneme na doporučení, měl bych jednu radu.

Pokud začínáte, kupte si tělo s jedním objektivem a postupně sami objevujte co budete potřebovat. Vyhnete se tak investici do zbytečného vybavení, které nebudete nikdy používat. Každý tvůrce je originální a každý preferuje něco jiného.

Mluvím o tom i v prvním podcastu:

Podcast – prosinec 2018

Článek o tom jakou si koupit kameru v roce 2019 budu v průběhu roku aktualizovat. O nic tak nepřijdete.

GoPro 7

GoPro 7 je aktuálně nejlepší akční kamera. Pokud vám nevadí vyšší cena okolo 10 490Kč včetně DPH, je to jasná volba bez kompromisu.

Bez obalu nabízí vodotěsnost až do deseti metrů a slušný zvuk na poměry akční kamery. Obal stojí 1 750Kč včetně DPH a musíte si ho koupit zvlášť. Obraz můžete zaznamenat ve 4K 60p a 1080 240p. Baterie vydrží kolem hodiny až dvou v závislosti na nastavení (4K vs Full HD, Wi-Fi, živé vysílání…).

Oproti konkurenci nabízí skvělou stabilizaci “HyperSmooth”, která opravdu funguje. Zvládá také živě vysílat na sociální sítě jako Facebook.

Můj názor je takový, že každá produkce by měla mít k dispozici aspoň jednu akční kameru. Nezabírají moc místa, nejsou moc drahé a nikdy nevíte, kdy se vám budou hodit. Stejně tak bych doporučil sebou nosit i klopák jako Rode Smartlav+ a světlo ve velikosti kreditky Aputure AL-MX.

Já mám stále starší GoPro 4 Black edition. Na dnešní standardy to už je dědeček, ale svůj účel splní. Pokud jsou pro vás GoPro produkty drahé, zkuste Xiaomi Yi 4k+. Ta se prodává okolo 6 000Kč včetně DPH a v základu dostanete i bohaté příslušenství.

Do 25 000Kč

Lumix LX100 Mark 2

Lumix LX100 je pro mě nejlepším kompaktem se zabudovaným objektivem a i nadále se prodává za skvělou cenu 12 490Kč včetně DPH. Mark 2 stojí 22 290Kč včetně DPH a přináší spoustu novinek.

Displej je konečně dotykový a má i větší rozlišení (1,240milionu pixelů oproti 921 tisícům). Hledáček zůstal stejný, ale je kalibrovaný a obrazově věrný. LX100II můžete nově nabíjet přes USB a posílat fotky přes Bluetooth, což není tak náročné na baterku, jako Wifi.

Rozlišení čipu narostlo na 17Mpx z 12Mpx.

Nevýhodou oproti původnímu modelu je crop při natáčení videa, takže z 24mm začínáte na 32mm (po přepočtu na FF).

Upřímně, na focení bych vzal spíše nový model. Na natáčení starší. Za dvacet tři tisíc seženete lepší alternativy na video. Pozor ale na to, že oba fotoaparáty nemají vstup na mikrofon.

Panasonic GX80

Kdybych měl brát bazarovou cenu, řekl bych, že tento fotoaparát nemá žádnou konkurenci. Koupil jsem si ho za šest tisíc korun. Za tu cenu jsem dostal kompaktní fotoaparát s Micro 4/3 bajonetem, který se vejde do kapsy a zvládne natáčet slušně ve 4K 25p. AF mi v porovnání s GH5 přišlo lepší a použitelné. Na čipu máte 5 osou stabilizaci. Na zakázky ho ale používám s Viltrox speedbooster adaptérem. Více informací se dozvíte v recenzi. Nový Panasonic GX80 stojí 11 000Kč a dostanete k němu pancake objektiv 12-32mm f3,5 – 5,6. Stejně jako Lumix LX100 nemá vstup na mikrofon.

Panasonic GX80 – recenze

Sony A6300

Sony A6300 je na trhu už skoro tři roky a stále patří mezi nejoblíbenější fotoaparáty na foto a video. Za cenu 18 000Kč včetně DPH dostanete tělo s objektivem 50mm f1.8.

Má skvělé automatické zaostřování. Ve Full HD zvládá až 120 fps (pro náš standard 100) a ve 4K 25p. Ve Full HD je obraz hodně měkký. Fotoaparát se může po čase nahrávání přehřát a tím se vypne, i když s poslední aktualizací to je lepší. Trpí extrémně na rolling shutter (kácení svislic při pohybu) a při natáčení do 4K a ve 120fps mu zhasne displej na minimální jas. Displej se nedá vyklopit do boku. I přes spoustu nevýhod ho ale aktivně používá hodně tvůrců a je vhodný i do špatných světelných podmínek. Velikost čipu má APS-C a nahrává do kodeku XAVC s datovým tokem 50Mbit/s.

Fotoaparát má vstup na mikrofon, ale chybí mu výstup na sluchátka. Jde to ale obejít redukcí z HDMI na 3,5mm jack. Není to ale moc komfortní.

Závěr této kategorie

Lumix LX100 bych si koupil, pokud bych chtěl levný fotoaparát pro začátek jak pro focení, tak i pro natáčení s tím, že by to mě byla konečná cena. Díky integrovanému objektivu 24-70mm f1.7 – f2.8mm bych nemusel řešit nákup objektivů. Panasonic GX80 jako alternativu k Lumix LX100, kdybych chtěl měnit objektivy, případně jako b-kameru k Panasonic GH5. Sony A6300 bych si vzal jako fotograf, co chce i natáčet.

Do 50 000Kč

Blackmagic Pocket 4K cinema camera

Blackmagic design svoji konkurenci smaží jako svěcená voda upíry. Za cenu 38 000Kč včetně DPH dostanete kameru s profesionálním záznamem a konektory. K tomu navíc ještě bezkonkurenční software Davinci Resolve pro střih, grading a efekty.

Nevýhodou je, že není utěsněná, má moc široký displej a není 100% spolehlivá. Více se dozvíte v mojí video recenzi níže.

Blackmagic Pocket 4K – recenze

Pokud si ji koupíte a budete se chtít naučit pracovat v Davinci Resolve, což doporučuji kvůli práci s RAW materiálem, podívejte se na mé dva kurzy.

Davinci Resolve – kurz pro začátečníky

Davinci Resolve – Fusion a Fairlight (předprodej)

Panasonic GH5

Panasonic GH5 mám už skoro dva roky a ani jednou mě nenechal na holičkách. Točil jsem s ním v dešti, v mrazu i ve vánici. Oproti fotoaparátům nabízí 10bit záznam, velké HDMI, minimální kácení svislic při pohybu (rolling shutter) a efektivní 5 osou stabilizaci. V součtu je to skvělá alternativa pro dokumentární práci k Blackmagic Pocket 4K cinema kameře.

Panasonic GH5 – recenze

GH5 stojí 47 000Kč a do konce ledna k ní dostanete zajímavé dárky. Pokud nepotřebujete pěti osou stabilizaci na čipu a více preferujete menší šum při vyšší citlivosti, kupte si GH5s, která stojí 57 000Kč včetně DPH. Ten by měl sdílet stejný čip s Blackmagic Pocket 4K, akorát upravený.

Panasonic G9

Jestliže je Panasonic GH5 určen spíše pro natáčení, tak Panasonic G9 je určen spíše k focení. Na horní straně najdete stavový displej známý ze zrcadlovek. Oproti GH5 neumí v-log ani 10 bitový záznam. Na druhou stranu nechybí stejně odolné tělo a dobrá ergonomie včetně velkého HDMI konektoru, záznam ve 4K 50p apod.

Pokud nemáte peníze na GH5, přijde mi G9 jako dobrá volba.

FujiFilm X-T3

 

FujiFilm si buď zamilujete nebo ne. Jejich fotoaparáty mají retro design a fotografové je krom toho mají rádi i z důvodu vnitřní emulace filmu. Laicky řečeno, fotoaparát nabízí něco jako vlastní Instagram filmy. Mě hipsteřina nikdy nelákala. Když budu chtít fotit na starý fotoaparát, koupím si starý fotoaparát na film. Když budu chtít digitál, koupím si Sony nebo Nikon. Výstup bude v obou případech lepší.

Letos FujiFilm vydal nový fotoaparát zaměřený na video a to X-T3. Ten stojí 38 000Kč včetně DPH.

Co to umí? 4K 60p s datovým tokem 200Mbit nebo 4K 30p 10bit s datovým tokem 400Mbit/s s All-intra. Co nechápu je barevné vzorkování pouze 4:2:0. V tomhle směru má GH5 lepší záznam i s rozumnějším datovým tokem. All-intra je spíše marketingový tah. Není to lepší záznam. Pouze to ubírá jednu možnost komprimace (IPB) a materiál je méně náročnější na zpracování v PC. Kdo ale v dnešní době nevyužívá možnosti offline střihu přes proxy?

Pokud chcete 10bit i pro 50/60p, budete muset použít externí rekordér. Ve Full HD zvládá až 120fps, ale s dodatečným cropem. Ten je znát i při 4K 50p a 60p.

Obraz netrpí moc na kácení svislic při pohybu (rolling shutter effect). Podle měření je na tom mnohem lépe, než profesionální kamera Sony FS7. XT3 má čip o velikosti APS-C.

Fotoaparát má také skvělý autofocus ve videu, ale počítejte s menším výběrem objektivů a jejich vyšší cenou.

Sony A7RII

Sony A7RII vlastním a do tohoto článku jsem ho zařadil z toho důvodu, že mi přijde jako zajímavá možnost pro ty, co chtějí zejména fotit a potřebují větší počet MPx, ale zároveň se nechtějí připravit o možnost natáčení.

Sony A7RII byl prvním fotoaparátem s “podsvíceným” čipem. Díky tomu i se 42Mpx můžete bez problémů natáčet a fotit i při vyšších hodnotách citlivosti jako 6400.

Má vynikající a spolehlivé automatické ostření. Při focení můžete ostřit na oko. Záznam doporučuji ve 4K 25p. Ve Full HD je obraz měkký jako u všech Sony fotoaparátů a samozřejmě pouze 8bit.

Paradoxně nejlepší výsledky podává při přepnutí z FF módu do S35. Fotoaparát používám s adaptérem Sigma MC-11 a skly Sigma 18-35mm f1.8 a Sigma 24mm f1.4.

Na těle fotoaparátu najdete vstup na mikrofon i výstup na sluchátka. I když nemá výklopný displej, přijde mi spolu s mobilním telefonem nebo 5″ externím displejem jako vhodná kamera pro vlogery a fotografy, co si chtějí občas něco natočit. Klidně i film nebo reklamu. A kolik vlastně stojí? V tuzemsku 60 000Kč včetně DPH, z e-infinity 38 000Kč. E-infinity je šedý dovoz viz. podcast níže. Fotoaparát nemá žádné problémy s přehříváním.

Baterie používá ještě malé NP-FW50. Na celý den jich doporučuji koupit aspoň 6, ideálně 8 a to od značky Patona. Jedna baterie vyjde na 600Kč a duální nabíječka na 300Kč včetně DPH.

Podcast – Vánoce

Pokud byste chtěli větší baterii, slot na dvě SD karty, zpomalené záběry a lepší EVF, podívejte se na A7RIII. Ten v tuzemsku pořídíte za 84 000Kč včetně DPH. Čip sdílí stejný s A7RII a dle DxOMark jde o čtvrtý nejlepší čip na světě.

Sony A7III

Sony A7III je prozatím nejnovější a zároveň nejlepší Sony fotoaparát pro video. Má velkou baterii, která vydrží několik hodin, dva sloty na SD karty, skvělé automatické ostření, podsvícený 24Mpx FF čip. Ve 4K nabízí pouze 25p a ve Full HD 120fps. Stejně jako u všech Sony bych se Full HD spíše vyhnul, zvlášť při velkém celku s velkou hloubkou ostrosti. Obraz se pak rozpadá a trpí na banding. Záznam je pouze v 8bit, byť 4K z toho leze krásné.

Stejně jako A7RII nemá žádné problémy s přehříváním. Při FF trpí dost na rolling shutter effect.

Závěr této kategorie

Blackmagic Pocket 4K cinema kameru bych si vzal na natáčení hraných reklam a filmů. Panasonic GH5 na dokumentární práci. A7III nebo A7RII/A7RIII kdybych chtěl fotit a zároveň točit.

Fujifilm XT3 jen kdybych chtěl malé retro tělo.

Do 160 000Kč

Sony FS5

Sony FS5 je první profesionální kamera (v rámci cenové kategorie), která může konkurovat fotoaparátům a zároveň nabízí užitečné funkce známé spíše ze zpravodajských kamer od integrovaných ND filtrů po profesionální konektory jako XLR, SDI apod.

V tuzemsku ji seženete za 113 000Kč včetně DPH. Její zásadní výhodou oproti fotoaparátům je možnost nahrávat do RAWu pomocí externího rekordéru.

Pro někoho může být výhodou i její tvar (ergonomie), tlačítka na těle apod. Sony vydala i Mark 2, ale ta nepřináší reálně nic nového.

Ve Full HD rozlišení zvládá až 240fps po dobu 8 vteřin a 120fps po dobu 16 vteřin. Jen pro porovnání, GH5s ve Full HD rozlišení umí to samé bez časového omezení. FS5 zvládá ve 4K bohužel jen 25p. 50p až za pomocí externího rekordéru.

Interní kodek je XAVC s datovým tokem 100Mbit/s pro 4K rozlišení a 50Mbit/s pro Full HD rozlišení. Automatické ostření je pomalé a nespolehlivé.

Blackmagic Ursa Mini Pro

Ursa Mini Pro 4.6K je starším a dražším bratříčkem Blackmagic Pocket 4K, o kterém by se dalo říci, že je velký a těžký jako kráva.

Obrazově konkuruje několikanásobně dražším kamerám od RED a Arri a řekl bych, že RED i v mnohem překonává.

Nabízí integrované ND filtry, 4″ LCD displej a stavový displej na jeho zádech pro lepší čtení za jakýchkoliv podmínek. Profesionální konektory jako SDI a XLR jsou samozřejmostí. Podporuje také Timecode.

Nahrává do CinemaDNG, Blackmagic RAW a ProRes s maximálním rozlišením 4,6k. K zápisu můžete použít buď CFast karty, SD karty nebo SSD.

Základním bajonetem je Canon EF, ale je možné ho vyměnit za PL, B4 a F mount.

Ve 4,6K zvládá až 60fps a ve 2K s ořezem (crop) až 120p.

Je to skvělá kamera, ale počítejte s vyšší vstupní investicí. Za 160 000Kč včetně DPH dostanete jen tělo. Záznamové médium, V-mount baterie, rig atd. si budete muset koupit zvlášť a vyjde vás to třeba na dalších šedesát tisíc korun nepočítaje příslušenství jako stativ, gimbal, slider, které musí unést tak velkou a těžkou kameru (2,3kg jen tělo).

Závěr této kategorie

Sony FS5 bych si koupil pro dokumentární práci nebo jako zpravodajský kameraman, který chce vyzkoušet něco nového. Blackmagic URSA Mini Pro bych si vybral pro natáčení hraných reklam a filmů.

Comments (6)

  1. Kubulus

    A co Sony x70? Na hustý videoklipy s rychlým střihem si vystačím skoro s čímkoliv, ale což takhle hodinovej záznam “na beton” a současně bez stresu? Takový tóčo dnes nabízí málokdo, přitom poptávka je..

  2. petrspetla

    Sony X70 je předražená spotřební kamera. Za ty peníze bych raději vzal Canon XF200 nebo Panasonic AG-UX180. Obojí má XLR i SDI, ale narozdíl od X70 i nutné prstence na objektivu pro ostření, zoom a ovládání clony.

  3. Miro

    A co panasonic Lumix G80 alebo predchodca G7 ako alternativa k LX100 resp. GX80 ?

  4. petrspetla

    Výhodou GX80 a LX100 je miniaturní velikost. G80 je spíše osekaná GH4. Nemá výstup na sluchátka, v-log, 4K DCI, VFR. Jedinou výhodou je 5osá stabilizace.

  5. Lukáš

    Zdravím chcel by som sa opýtať či sa oplatí aj sony a6400 ktorá vyšla nedávno. Poprípadne aká by bola alternatíva k tomuto fotoaparátu????
    Ďakujem.

  6. petrspetla

    Na vlogování a fotografii skvělá volba. Na zbytek bych zvolil spíš Panasonic G90 nebo něco jiného od Panasonicu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.