20.3.2019 petrspetla

Jak začít natáčet vlastní videa?

Tento článek jsem se rozhodl napsat pro živnostníky a marketéry ve firmách, kteří nemají šanci najmout si video produkci a chtějí si videa natáčet sami. Předem ale upozorňuji na to, že když má někdo deset let zkušeností, bude pravděpodobně lepší, než ten, co teprve začíná.

Praxe dělá mistra.

Start

O tom jak začít natáčet videa jsem napsal článek níže. Je to rozcestník, který vás navede správným směrem, ale v tomto článku se na to pokusím podívat z trochu jiného úhlu.

Jak začít natáčet

Už jsem zaučil spoustu zaměstnanců z firem do natáčení a teď nemyslím jen dvou hodinový skype hovor, který nabízím ve svém eshopu. Je to běh na dlouhou trať. Firma většinou nemá žádné vybavení nebo je nevhodné. A i když může mít navenek obří obrat, neznamená to, že chce vedení investovat do marketingu. Na něm se často šetří, protože není fyzicky hmatatelný.

Investovat miliony korun do marketingu není tak příjemné, jako si koupit nový Range Rover.

Důvody v tomhle článku ale řešit nechci. Marketingové oddělení dostalo za úkol natáčet videa a musí se s tím nějak poprat. Nebudu tu rozebírat ani fakt, že špatná reklama není dobrá reklama a může značce i uškodit. Přijde mi to stejné, jako kdyby ostřílený filmař říkal začínajícím, že nic jiného, než Alexa (hodně drahá kamera) nemá smysl a pokud nemají peníze, ať jdou dělat něco jiného.

I bez peněz se dá natočit efektivní reklama. Vezměte si do ruky mobilní telefon a natočte si, jak vyrábíte výrobek. Nebo ho naopak otestujte. Nízká kvalita videa může působit autenticky (na rozdíl od uhlazeného videa). V tomhle směru mě velmi baví Pavel Šimek, který dělá stavební dozory. Jeho videa jsou poučná a obsahově zajímavá. Nevidím žádnou přidanou hodnotu v tom, kdyby ho měl natáčet štáb. Naopak, takhle je to uvěřitelnější.

Ale je rozdíl dělat stavební dozor nebo vyrábět luxusní auta. Reklama musí jít v ruku v ruce s image. Pokud chcete, aby vaše služba působila unikátně a luxusně, na vlastní videa zapomeňte. Videem na selfie kameru těžko zaujmete miliardáře.

Na co točit

Vybavení je potřeba vybrat na míru. Vše je individuální a neexistují na to obecné poučky. Někdo preferuje jednoduchost a někdo zase maximální kvalitu výstupu. K tomu je potřeba vybrat vhodný střihací program, pomocí kterého se bude materiál zpracovávat. Pokud chcete poradit, můžeme si dát skype.

1na1 (skype)

Až vše dorazí, je potřeba do sebe dostat základní teorii.

Teorie

Do natáčení se nedá jít po hlavě. Kdo to udělá, začne se topit. Věřte mi. Mám za sebou průmyslovku se zaměřením na slaboproud, silnoproud a programování. V té době mi to přišlo hodně složité, ale když to srovnám s natáčením, je to mnohem jednodušší. Krom technických znalostí musíte být i kreativní. Nijak ale nepopírám, že záleží i na hloubce ponoření. Vložit fotoaparát do rigu je stejné, jako vyměnit žárovku.

Základní teorii pochopíte během týdne až měsíce. S pomocí to jde zvládnout během pár dní, ale i tak je důležité dostávat pravidelnou odezvu. Bez té se zaseknete a nebudete vědět, jak dál. Já pro jednotlivce nabízím roční mentoring. Účastník mi pak může kdykoliv během roku napsat a zeptat se na názor. V mentoringu ale nejde jen o “psaníčka”.

Mentorství – roční program

Začínající tvůrce se nejlépe odpíchne od kvalitní inspirace. Vyrábí vaše firma zemědělské stroje? Sedněte si k počítači a podívejte se na to, jak to dělá vaše konkurence. Najděte si nejlepší reklamy a zkuste si je pro sebe napodobit. Taky je fajn vše brát s rezervou a mít rozumné plány. Natočit produktové video, ve kterém se kamera pohybuje po slideru a ukazuje výrobek je jednodušší, než natočit příběhovou reklamu plnou emocí.

Neherci

S nulovým nebo minimálním rozpočtem souvisí i využívání ostatních zaměstnanců pro natáčecí pokusy. Ti pak často působí toporně a nepřirozeně. Dám vám pár rád z praxe.

  1. Nikdy se text neučte nazpaměť. Buď víte o čem mluvíte nebo nevíte a nemá to smysl.
  2. Nikdy text nečtěte a to i v případě, kdy máte k dispozici čtecí zařízení. Za patnáct tisíc se dá pořídit slušný set pro tablety, ale pokud nejste profesionální moderátoři, bude to poznat.
  3. Proti nervozitě pomůže trénink (časté natáčení) a panák alkoholu. Pít na pracovišti ale většinou není dovoleno.

Zvuk

Zvuk je důležitější než obraz. Když budete mít dobrý zvuk a slušný obsah, video bude působit profesionálně i kdyby bylo blbě natočené. Naopak video se špatným zvukem působí trapně a “nouzově”. Investice do zvuku přitom nemusí být vysoká. Pokud máte kameru se vstupem na mikrofon, pořiďte si Rode Smartlav+ s redukcí na jack a šestimetrovou prodlužkou. Celkem vás to nevyjde na víc, než dva a půl tisíce korun. Pokud máte větší rozpočet, podívejte se na rekordér Tascam DR10L k němuž dostanete i dobrý klopový mikrofon.

Pro nahrávání voiceoveru (mluveného slova přes obraz) doporučuji Rode NT USB nebo o dost levnější variantu Behringer C-1U. Obojí připojíte k PC přes USB. Nepotřebujete žádnou zvukovou kartu a díky jednoduchosti ho obslouží kdokoliv.

Drony

Pokud po vás vedení vyžaduje letecké záběry, nikdy to nedělejte pod sebou, pokud nemáte pilotní licenci. Vše už ale bylo řečeno ve videu níže.

Pevné nervy

Natáčení videí může být zábavné a naplňující. Stejně tak ale může být nudné a otravné. Nikdy nenechávejte natáčet někoho, kdo o to nemá zájem. Bude to cítit! Pokud člověka práce baví, snaží se zlepšovat. U natáčení se více pohybuje a hledá dobrý záběr. Svým entuziasmem dokáže naladit ostatní na dobrou vlnu. A úsměv spolu s přirozeným projevem je k nezaplacení.

Produkce je ale jedna věc. Střih a další části postprodukce už jsou méně vděčné. U PC prosedíte i několik desítek hodin na jednom videu. Je to dáno i tím, že nevíte kam šáhnout a nemáte dostatek zkušeností pro řešení různých problémů.

Profesionál dokáže v postprodukci posunout video o několik úrovní výš. Při produkci si třeba řeknete, že to ujde. Nemáte představu o tom, jaké jsou postupy a co vše k tomu patří. A najednou dostanete hotové video a koukáte na něj s otevřenou pusou.

Reálně si myslím, že je možné zaučit zaměstnance bez zkušeností a udělat z něj profesionála. Otázkou ale je, jestli vám potom nepláchne dál. Kdo umí, vydělá si i přes sto tisíc měsíčně. Zacházím možná trochu někam jinam, ale je to důležité. Utíkání lidí po získání praxe je běžné i u video produkcí. Ale ne vše bych viděl černě. Znám firmy, které si zaměstnávají malý štáb nastálo a žádný problém nemají.

Konzultace

Marketingové oddělení by mělo úzce spolupracovat s obchodním oddělením ohledně statistik, jak video působí na výši prodeje a na co je potřeba se zaměřit. Nemá smysl točit videa na vše, co vás napadne, když to třeba nemá smysl. A taky je fajn ptát se nového zákazníka, jak na vás přišel. Když přes video, je to super známka.

Závěr

V začátcích se nenechte odradit nižší sledovaností ve videí. Ono i dost záleží na vaší cílovce. Přeci jenom nová značka piva má větší potenciál pro zásah, než výrobce zemědělských strojů. Berte to ale tak, že když si ten stroj koupí jeden z pět seti diváků, máte video mnohonásobně zaplacené.

Hlavní je vytrvat a stanovit si koncept včetně úrovně. Není třeba úplně vhodné mít videa od profesionální produkce a pak z ničeho nic vkládat rozklepaná videa natočená na mobil. Stejně tak by všechna videa měla používat jednotnou grafiku a ideálně stejný styl hudby. Výsledek pak bude působit vyzrále.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.