I ty nejmenší věci na malém filmu jsou pro mě mnohem větším úspěchem, než ty na velkém, kde máte prostředky, čas a vše ostatní.
Roger Deakins

Byl jednou jeden Benjamin Cleary a ten se rozhodl, že natočí svůj krátkometrážní debut Stutterer. Měl na to pět tisíc dolarů a tři dny natáčení. Výsledek měl dvanáct minut a dostal za něj Oscara.

Zní to jako pohádka? Věřím, že v takový úspěch ani Cleary nedoufal, zvlášť potom, co se neprobojoval do Cannes. Otázkou je, jak s cenou naloží a co s ním bude dál. Získat Oscara totiž automaticky neznamená stabilní přísun projektů. Nedávno jsem četl článek o dokumentaristovi, který Oscara také vyhrál a po roce zjistil, že to pro něj vlastně nic nezměnilo. S každým novým projektem musí hledat sponzory a investory. Dokola a dokola. Stejně jako před tím.

Business

Film nemůže bez peněz vzniknout a nikoho z finanční větve nezajímá morální podtext díla nebo jeho umělecký význam. Žijeme v konzumní společnosti. Důležitá jsou čísla. Výsledky. Kde a jak byl film vidět. Počet článků, diváků a průměrné hodnocení. Cokoliv pozitivního je plus. Když natočíte debut, snažíte se posbírat co nejvíce ústřižků, které později použijete ke snadnějšímu přesvědčování PROČ BY VÁM NĚKDO MĚL DÁT PENÍZE? To platí i pro sponzory, kteří do vašeho projektu vloží peníze jen z toho důvodu, že je nadchl a chtějí s ním spojit svoji značku.

Po jednom z promítání filmu Gravitation ke mně přistoupil učitel a zeptal se “Proč jste nedali film na YouTube? Chtěl bych ho ukázat ve škole svým žákům”. Zněl poněkud rozhořčeně a jeho pohled chápu. Když udělám film s cílem motivovat ostatní, mělo by ho vidět co nejvíce diváků. YouTube by byl pro to ideální. Je zdarma dostupný všem a nabízí slušnou kvalitu. I tam se náš film v budoucnu objeví, ale přeskočit jednotlivé fáze distribuce a nemonetizovat film, by bylo vyloženě hloupé.

Když si odmyslím, že jsem do produkce filmu investoval dva roky času a několik set tisíc korun, které jsem si poctivě vydřel nonstop pracovním nasazením, mám pro to několik důvodů.

Jak jsem psal ve svém ebooku Filmařský underground:

Kino je pro diváky něco jako kostel pro věřící.

Film ke kinu patří už od začátku a tvůrce, který se promítání účastní, může pozorovat skutečné reakce diváků. Zjistí co ve filmu funguje a co nefunguje. Když bych dal film na YouTube hned, nikdo by do kina nešel. Když bych nešel do kina, měl bych horší vyjednávací pozici s televizní stanicí. Když bych film nedostal do televize, zklamal bych sponzory… a ve výsledku chci, aby byli spokojení všichni.

Výsledky filmu Gravitation

Distribuce našeho filmu ještě neskončila, ale nějaké výsledky už máme za sebou.

  1. Film promítalo přes čtyřicet jednosálových kin a multiplex Premiere Cinemas.
  2. Licenci od nás odkoupila komerční televize, jejíž název prozradím, jakmile film bude nasazen do vysílání.
  3. Trailer má na Facebooku přes půl milionu zhlédnutí.
  4. O filmu vyšlo čtyřicet článků (TZ, rozhovory, recenze…).
  5. Film byl zařazen do soutěže Mezinárodního festivalu outdoorových filmů do kategorie A. V rámci festivalu film promítají ve dvanácti kinech.
  6. Pozitivní hodnocení. 88% na CSFD + psané recenze.

Brzy s filmem půjdeme do VOD (video on demand -> digitální zapůjčení nebo zakoupení filmu). K dispozici máme anglické i ruské titulky. Budeme cílit na celý svět. Mezitím chystáme další filmy, ale o tom až příště.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.