18.11.2020 petrspetla

Budoucnost natáčení

Pandemie spolu s krizí a dostupnou technikou přináší řadu změn. Mohou se video tvůrci cítit ohroženi?

I když na někoho video může působit pesimisticky, faktem je, že počet video tvůrců na trhu bude růst a technika bude dostupnější. Už jsem to sice zmiňoval xkrát, ale natáčení je opravdu velmi zajímavá práce. Můžete cestovat, poznávat nové lidi, kulturu, vydělávat slušné peníze a třeba se i  se svojí prací zapsat do historie.

Život máte takový, jaký si ho uděláte.

Kdo chce, může být samozřejmě zavřený neustále ve studiu a pobírat minimální mzdu. Každá mince má dvě strany.

U videa jsem se setkal s názorem, že se dívám na problematiku příliš technicky. Když ale zahodíte tvůrčí ego a podíváte se na to s nadhledem, zjistíte, že některé typy videí jsou jen o pragmatismu, ne kreativitě. Pokud například budu pracovat v marketingovém týmu průmyslové firmy, vím, že mám pod sebou xx produktů, u kterých musím podpořit prodej. Abych mohl správně naplánovat marketingovou kampaň, musím rozumět produktu i cílovce (kupujícím). A v rámci tvorby videa se přesně na to i zaměřím. Má stroj funkci, která mně jako uživateli ušetří spoustu času? Záběr natočím tak, abych to co nejlépe vystihl. Je produkt příliš tmavý? Vezmu základní světlo se softboxem a produkt přisvítím. Žádná raketová věda. Podobný princip se dá uplatnit i na turistická videa, akorát krom ukázky co je možné na daném místě dělat je nutné ukázat i emoce lidí, s kterými budu v záběrech pracovat. A mohl bych pokračovat.

Pokud je má firma malá nebo potřebuji jen nízký počet videí, stále se mi pravděpodobně vyplatí najmout si živnostníka, který se na natáčení specializuje a už do svého vybavení a vzdělání investoval peníze.

Pokud je má firma velká, potřebuji vysoký počet videí a zároveň nepotřebuji televizní kvalitu, dost možná se i zamyslím nad zaměstnáním specialisty nebo zaučením někoho, koho už zaměstnávám. Plat bude dostávat stejný, jen mu nakoupím vhodnou techniku a zaplatím lektora. Investice se velmi brzy vrátí.

Případ číslo dvě může začít ohrožovat tvůrce, kteří nemají dostatečně dobrou techniku. Sám znám lidi, kteří se natáčením primárně neživí, ale mají například kameru Canon C200 už od doby vydání, kdy stála skoro čtvrt milionu korun. Když takový člověk bude potřebovat pomoc, určitě si najde pouze odborného specialistu. A víceméně tu platí pravidlo, že kdo umí, ten vydělává a kdo vydělává, ten nemá problém koupit nebo půjčit si profesionální techniku. Profesionální technika nutně nemusí stát milion korun, o penězích to v dnešní době není. Ale měla by mít kvalitní výstup. Hezkým příkladem může být Sigma FP, což je miniaturní fotoaparát za padesát tisíc korun, který má ale FF čip, je plně utěsněný a umožňuje záznam do 12 bitového rawu s tím, že zvládá tři různé formáty (dng, braw, prores raw).  Kvalita výstupu je něco, čím se na první pohled můžete odlišit od ostatních a první dojem rozhoduje o tom, jestli se vám někdo vůbec ozve nebo ne.

Ale technika je stále jen dláto.

Vždy bude záležet na tom, kdo s ní pracuje. Profesionál umí vést, dobře se ptát a zaměřuje se na to, co je potřeba. Má nadhled, který klient nemá a dlouhodobé zkušenosti s různými žánry. Proto ani pohled na mé video výše nemůže být pesimistický. Jen odpadnou ti, kteří si říkali “Natáčím, protože mám techniku a umím zmáčknout nahrávání” místo toho “Natáčím, protože jsem se proto narodil a baví mě to”.

Přidaná hodnota je důležitá u jakéhokoliv podnikání. A nikdy není pozdě začít, jen je potřeba být jiný. Hlavu vzhůru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.