5.9.2019 petrspetla

Ale já byl na školení!

Je věta, kterou někteří rádi využívají jako argument. Často si všímám, že se někteří zadavatelé naučili několik základních pouček a přitom zapomněli na to co je přirozené a co jde od srdce.

Trendy prvky ve videu

  1. Barvy nesmí odpovídat realitě. Čím ujetější, tím lepší. Realita je přece nudná.
  2. Titulek do každého záběru. Ideálně aby byl tzv. “natrackovaný” a pohyboval se stejně, jako předmět v obraze. Čím více jich bude, tím lépe. Nikoho nezajímá, že divák z toho dostane epileptický záchvat.
  3. Video musí být vtipné, svižné a hlavně virální.
  4. Ve videu musí být záběry z dronu.
  5. “Nad tři minuty nikdo neudrží pozornost” a proto divákovi dáme na začátek dlouhé nudné logo s navazující animací Google street view mapy.

Výčet by byl dlouhý, ale to není pointa.

Natočit video podle trendů znamená zajistit mu krátkou životnost. Čistý filmový způsob, který přežil už jedno století, nikoho zatím neomrzel.

Například Sam Kolder je vynikající tvůrce cestovatelských videí se svým osobitým rukopisem. Ve videích často používal přechodové efekty místo čistého střihu a lidem se to zalíbilo natolik, že ho začali nejen natvrdo kopírovat, ale ještě se tu objevili výrobci přechodových šablon. Efektní přechody jsou pro tvůrce lákavé, protože nad nimi nemusí přemýšlet a vyřeší za něj problém s nenavazujícími záběry. Na druhou stranu už diváka pomalu přestávají bavit a časem se “dříve pěkná” videa stanou otravnými. A i sám Sam Kolder už nemá přechodové efekty rád.

Z hovna bič neupleteš.

Pochopení a ovládnutí filmové řeči je o proti tomu velmi složité, ale vyplatí se. Je to dlouhá cesta a sám si všímám, že čím víc toho vím, tím víc toho vlastně nevím. A to samé platí i pro technickou stránku videa. Pokud někdo natáčí na spotřební Sony A6300, Insta 360 a na obojí plácne výraznou LUT, je jedno, že se to rozpadá. Stejně tak nemusí být skvělý i zvuk. Občas to praskne, je to tupé, ale “stačí to”. Čím čistší a detailnější obraz budete mít, tím více si začnete všímat nedostatků. Měl bych začít svítit. Měl bych si koupit kvalitnější mikrofon.

Jedna investice lítá za druhou, ale s tím stoupá i počet zakázek. FB skupiny sice mohou být plné tisíců tvůrců, ale těch opravdu dobrých je jen poskrovnu a spousta z nich ani nemá žádnou digitální stopu.

Na závěr jedna otázka. Chcete být jako všichni ostatní nebo se něčím odlišovat?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.