12.10.2018 petrspetla

Adaptéry místo nativního bajonetu

Nativní bajonet znamená spolehlivost. Adaptér zase svobodu.

Beru to z pohledu kameramana. Canon EF je standardní bajonet pro video. Objektivy, které si koupíte pro Canon můžete nasadit na fotoaparát, který si koupíte, když začínáte a potom si je nasadit po letech na kameru jako Red Dragon. Objektivy při dobrém zacházení vydrží i desítky let. Z pohledu investice se tak jeví lépe, než tělo, které vyměníte jednou za pár let.

Nativní bajonet

Výhodou nativního bajonetu je stoprocentní funkčnost a spolehlivost. Nerozpadne se vám. Neviklá se. Automatické zaostřování funguje lépe, než už adaptéru. Na druhou stranu pokud výrobce přestane být inovativní, může to být frustrující držet se jedné značky, když vidíte, že konkurence je napřed. Příkladem může být Canon, který přinesl první použitelné fotoaparáty na video a postaral se o marketing (používání fotoaparátů v profesionálním prostředí). Teď v rámci videa silně ztrácí nad Panasonic i Sony.

Běžný adaptér vs speed booster

Běžný adaptér přenáší informace z objektivu do těla fotoaparátu. Nic víc od něho nečekejte. Krom elektronických se zlatými kontakty existují i plně manuální. Já mám pro zálohu Kipon se 14 lamelovou clonou. Funguje bez problémů do f6, pak začne vinětovat. Na Sony zase můžete najít adaptér se zabudovaným variabilním ND filtrem FotoDiox ND Throttle. Nepřenáší sice žádné informace, ale pokud máte plně manuální objektivy jako Samyang, nevadí to.

Pokud máte Sony, jednoznačně doporučuji adaptér Sigma MC11. Sedí pevně, nikde se neviklá, unese obří zátěž a se Sigma skly funguje skoro stejně, jako nativní bajonet.

Sigma MC11 – adaptér pro Canon EF objektivy na Sony E

Pokud máte fotoaparát s 4/3 čipem, doporučuji speedbooster. Ten má navíc optický člen, který snižuje crop factor a zvětšuje světelnost objektivu. S běžným adaptérem bych měl u GH5 ze Sigma 18-35mm f1.8 po přepočtu na FF 36 – 70mm f1.8 a se speedbooster XL to je 23-45mm f1.2. S tím už se dá natáčet i ve tmě a nemusíte řešit magické zaklínadlo “lowlight”.

Speedbooster vs nativní objektivy

Často se setkávám s otázkou, zda-li je lepší koupit si objektiv Panasonic 12-32mm f2.8 nebo koupit Sigma 18-35mm f1.8 se speedbooster adaptérem. Na odpověď si ale musí dotyčný přijít sám. Nativní objektivy pro menší čip jsou obecně menší a lehčí. Lépe se s nimi cestuje. Nebudíte pozornost. Se speedbooster se přiblížíte zase k tzv. “FF look” tzn. malé hloubce ostrosti i při širších záběr (C a PC).

Pokud víte, že nikdy nebudete potřebovat malou hloubku ostrosti při širokém záběru a nebude přecházet na jinou značku, kupte si klidně 12-32mm f2.8, ale vzhledem k elektronickému ostření a horší kvalitě zpracování bych raději šáhl po Olympus 12-40mm f2.8, který má přepínací ostřící prstenec z elektronického ostření po MF.

U Sony přijdete s jakýmkoliv adaptérem o funkční AF při videu. S adaptérem je pomalejší a méně přesný.

Metabones vs Viltrox

Metabones XL jsem kupoval za necelých devatenáct tisíc korun a už ho mám skoro přes rok a půl. Až na prvotní problémy komunikace s novou GH5 (čekalo se na update fw) funguje bez problémů. Nemusel jsem ho ani nijak nastavovat. Co jsem si ale ověřoval u eshopů, Metabones adaptéry patří k více reklamovaným.

Viltrox oproti tomu v Česku pořídíte za 1/3 cenu, v zahraničí ještě levněji. Oproti Metabones XL, který slouží spíše pro FF skla, má Viltrox koeficient 0,71x. Pro ostření na nekonečno musíte pootočit optický člen. Na plnou díru lehce aberuje. Oproti Metabones se ale do něj příjemněji zasouvají objektivy.

Kdybych si měl dnes kupovat speedbooster, nevím který bych si vybral.

Pár tipů

  1. Pokud máte tělo s menším čipem, není od věci vlastnit jak obyčejný adaptér, tak i speedbooster. Docílíte tak různých ohniskových vzdáleností. U některých fotoaparátů to můžete navíc kombinovat s funkcí ořezání čipu.
  2. Čínské adaptéry nemusí být spolehlivé, doporučuji mít aspoň jeden manuální pro zálohu. Rashidovi z Film-Technika přestal Metabones fungovat v rámci cesty do USA.
  3. Optický člen speedboosteru chrání čip před nečistotami. Pokud natáčíte v nepříznivých podmínkách, může to být o důvod navíc, proč si ho pořídit.

Závěr

Vše má své plusy a mínusy. Každý potřebuje pro svou práci jinou lopatu. Já mám GH5 se speedbooster XL od Metabones a Panasonic GX80 se speedbooster od Viltrox.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.