27.9.2018 petrspetla

25p vs TV

Představte si, že existují dvě skupiny lidí, které používají stejná dláta i základní principy pro práci, ale jejich filozofie i výsledek se naprosto odlišují. V tomto případě mám na mysli střet televizního a filmového průmyslu.

Střet

Střet je možná přehnané slovo, protože filmoví tvůrci a provozovatelé televizních kanálů často spolupracují v rámci koprodukce. Záleží na kontextu. Nerad bych tímto článkem obhajoval neschopné tvůrce, kteří neví nic o standardech televizního vysílání a pak se diví, že televize jejich dílo nepřijme. Na druhou stranu bych také nerad obhajoval druhou stranu, která může být už dost zkostnatělá. Pravda leží někde uprostřed.

25p v televizním vysílání

Důvodem psaní tohoto článku je názor, že 25p nemá v televizi co dělat, protože se cuká. Je to pravda? Ano i ne.

Selský pohled na věc z pohledu producenta

Pokud dostanu zakázku natočit něco přímo pro televizní kanál, je logické, že bych měl dodržet všechny potřebné standardy pro video i zvuk na základě smlouvy. Provozovatel televizního kanálu je klient. Jakmile je ale televizní kanál pouze jedním ze skládačky celé distribuce mého vlastního projektu, těžko budu dělat větší kompromis jen kvůli jednomu dílku.

Tím chci říct, že nikdo nebude natáčet dobrovolně film v 50i nebo v 50p jen proto, aby byl technik z televize spokojený. Pro takové případy existují výjimky.

Naše zkušenosti s distribucí mimo jiné i do TV najdete v druhé knize Filmařský underground.

Ebook – Filmařský underground

Jako prase

Opravdu se záznam ve 25p cuká? Pokud někdo točí jako “prase” bez rozmyslu, tak ano. Všechny filmy, které vidíte v kině a nejsou označeny HFR (high frame rate – většinou 48fps) jsou v 24p (standard Interop) nebo 25p (SMPTE). Kolik lidí si stěžuje na cukání?

Anketa

Anketu jsem vytvořil v DSLR video skupině, která čítá přes deset tisíc členů. Odpovědi mě nepřekvapili.

25p se necuká, výstup mám 25p – 144 lidí

25p se cuká, výstup mám 50p – 26 lidí

Plynulost

Pro to, aby obraz necukal, existují švenkovací tabulky. Jednu takovou například najdete v knize, kterou jednou za čas vydává ASC nebo v odkaze zde. Pokud rychlost dodržíte, obraz se cukat nebude. Další věcí je plynulost vyššího počtu fps. Esteticky se to hodí více pro zpravodajství a dokument, protože výsledek působí živěji. Pro film, pokud není autobiografický nebo na základě skutečné události, je lepší zvolit standardní počet fps. Už jsem slyšel i argument, že když YouTube podporuje 50p, je lepší toho využít. Faktem ale je, že 50p YouTube povolil hlavně kvůli hrám, které obecně nemají žádný motion blur (rozmazání pohybu) a 25p nemusí v tomhle kontextu působit příjemně. V článku níže si můžete přečíst, jak diváci reagovali na film ve 120 fps.

3D film ve 4K rozlišení se 120 fps

Více informací k estetice najdete v mé knize Svět v hledáčku.

Ebook – Svět v hledáčku – Bestseller

Televizní standard EBU

25i nebo 50i? Obojí jsou označení, se kterými se můžete setkat a značí totéž, nicméně v normě to je označeno jinak.

Norma EBU zná tyto televizní standardy pro vysílání. Vycházím z technického manuálu EBU z roku 2010. Od té doby se zatím toho mnoho nezměnilo.

576i/25 – SDTV 720 x 576 s 25 framy (snímky) za vteřinu skládajících se z 50 půlsnímků (možné též označit jako PAL)

1080i/25 – HDTV 1920 x 1080 s 25 framy za vteřinu skládajících se z 50 půlsnímků

720p/50 HDTV s progresivním skenováním a 50 framy za vteřinu

1080p/24 HDTV  s progresivním skenováním a 24 framy za vteřinu. Stejný počet fps se používá v kině i na Blu-Ray discích.

Má vlastní zkušenost

Náš film Gravitation vysílali na Prima Zoom. Film jsem odevzdával v digitálním formátu mxf dle parametrů XDCAM. Během vysílání jsem si ho pustil na několika TV přišlo mi to, jako běžné 25p. Oproti dokumentárním filmům vyrobených přímo pro televizní vysílání to nebylo tak “živé”, ale nemůžu říct, že by mi něco vadilo. Pár desítek videoklipů jsem měl i na hudebních TV.

Příchod DVB-T2

Ať už se někdo setkal s problémem při odevzdávání díla nebo ne, je to jedno, protože časem to zapadne do historických učebnic a budeme se tomu jen smát. Nový standard digitálního vysílání DVB-T2 počítá s progresivním snímky a prokládané časem zmizí. Nebude to hned. Bude to vyžadovat spoustu investic i úsilí, ale dávám tomu tak 10 let.

Render

Pokud budete renderovat 25p pro televizní vysílání, dostanete spolu se smlouvou i dodací podmínky. Ty mohou být odlišné v závislosti na televizním kanálu, ale pár faktů platí pro všechny.

  1. Nastavte si výstupní rozlišení. V dnešní době většinou 1920 x 1080 v 16:9. Pokud film dodáte v cinemascope formátu, televizní technik jej pravděpodobně ořízne.
  2. Počet fps 25p a prokládaně (interlaced).
  3. U Full HD rozlišení zvolíte upper field first, u SD zase lower field first.
  4. Bitrate dle parametrů (pravděpodobně XDCAM).
  5. Zvuk dle normy EBU. Pokud jste v časovém pressu, některé programy jako Premiere na to mají funkci.

Televize jako HW

Jako největší zločin vůči kinematografii považuji televize s “vylepšováky”, které vám redukují šum, zvětšují saturaci barev, dopočítávají snímky apod. Spousta lidí neví, že to je možné vypnout a obraz bude lepší.

Závěr

Sice nepatřím mezi časté dodavatele obsahu pro televizní vysílání, ale nikdy jsem s tím problém neměl. Pokud vám někdo zavře cestu před nosem, zkuste si najít jinou. Televizních kanálů, kde by se mohlo objevit vaše dílo je spousta.

Jaké máte vy zkušenosti s televizním vysíláním?

Comments (2)

  1. David

    A co natáčení 25 vs. 24fps? Je v tom viditelný rozdíl? Má smysl filmový projekt točit 24fps, nebo prostě všechno do 25?

  2. petrspetla

    Záleží na distribuci. U nás je jednodušší natočit film ve 25p. Kina už s tím nemají problém a film jednoduše vyexportuješ i pro potřeby televizního vysílání. U 24 a 25p bys musel dělat dvě verze a divák rozdíl nepozná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.