4.4.2017 petrspetla

Význam showreelu

Ať už jste herec, skladatel, režisér, kameraman nebo rovnou celá video produkce, může se vám hodit showreel. Českým synonymem by mohla být video vizitka. Vezmete všechny důležité projekty na kterých jste pracovali a sestříháte z nich video. Účelem je v co nejkratším čase představit vaše umění. Herec ukáže herecký rozsah a velikost projektů, na kterých dělal. Produkce zase známá jména a značky. Kameraman pestrost co se týče svícení a záběrování. Obsah i forma musí odpovídat danému povolání.

Proč?

  1. Uvědomíte si, jestli jdete správným směrem a případně vás napadne, co zlepšit.
  2. Potenciální klient získá v krátkém čase představu o tom co děláte a co umíte.

Na co si dát pozor?

V prvním roce práce v oboru budete mít problém najít dostatek kvalitních záběrů a to nejen z hlediska vizuálu, ale i obsahu. Po několika letech budete naopak řešit, jak vše dobré vecpat do krátké stopáže. Reel tak jako tak nenatahujte. Už tři minuty mohou nudit. Základem je ukázat pestrost v rámci toho, co chcete dělat, ale zároveň byste neměli míchat žánry. Filmový režisér by si neměl dávat do reelu záběry ze svatebního videa, protože filmové producenty, kteří mu mohou dát práci svatby prostě nezajímají. To samé platí i pro nastávající nevěstu, která nepřišla na jeho web kvůli filmu.

Kameraman nepotřebuje naplácat do videa desítky efektů v extrémně rychlém tempu. To je spíš vhodnější pro obory v rámci postprodukce.

V případě rozsáhlé portfolia doporučuji vybudovat více webů a reelů. Jeden pro dokumentární a druhý pro narativní tvorbu.

Jednou z nejčastějších chyb je špatný výběr hudby. Ta by neměla přehrávat záběry. Vyhnul bych se také obloukem známým skladbám. Vsaďte raději na originalitu. Není nic horšího, než oposlouchaná skladba. Pokud navíc nemáte licenci, může vám YouTube vypnout zobrazení na mobilních zařízeních a to nechcete. Píšu z vlastní zkušenosti.

Když už jsme u toho. Je lepší YouTube nebo Vimeo? Záleží na vás. YouTube funguje lépe jako sociální síť a zná ho každý. Navíc je i lepší než základní účet na Vimeo. Pokud se ale soustředíte na artovou tvorbu nebo chcete udělat dojem na lidi v rámci oboru, je Vimeo vhodnější volbou. Když si připlatíte, můžete Vimeo používat jako úschovnu videí, protože si ukládá originální soubory, které si můžete kdykoliv stáhnout, případně využít i jejich Vimeo on demand službu pro přímý prodej vašich audiovizuálních děl.

Na ukázku jak se tvůrce může vyvíjet přikládám vlastní reely.

2012

V roce 2011 jsem natáčel hlavně amatérské filmy a ke komerci jsem se dostal jen občasně.

2013

V roce 2012 jsem ve velkém začal natáčet hudební videoklipy. Pro kapely i rappery. Nejznámější byl asi Revolta. V tomto roce jsem se začal soustředit na vlastní značku.

2015

Rok 2015 byl poslední, kdy jsem se nechal najímat jako kameraman externista. Založil jsem vlastní produkci a soustředil se na vlastní práce včetně filmu Gravitation.

2017

V minulém roce jsem se rozhodl, že omezím natáčení sportovních videí. S filmem Gravitation jsem si splnil sen a pravděpodobně se už v rámci tohoto žánru nepřekonám. Navíc jsem potřeboval změnu, takže jsme se po letech vrhli zpět do vln čisté komerce. Reel jsem rozdělil do tématických oddílů. Od reklamy, korporátu, film, sport po hudební videoklipy.

Reel používáme jako úvodní video na našem webu nebo ho ukazujeme jako první potenciálnímu klientovi.

Máte reel? Jak s ním pracujete?

Nasdílejte ho v komentáři.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kontakt

Filmařina pro mě snoubila vše, co jsem od života chtěl – kreativitu, cestování, jednoduše opak monotónní práce. Tvorba je mým hnacím motorem. Díky ní můžu upouštět fantazii a poznávám nové lidi. Nemám žádný vyhraněný žánr. Rád experimentuji. Krom produkce videí píšu i blog a provozuji eshop pro začínající filmaře. V případě jakéhokoliv dotazu mě neváhejte kontaktovat. Žádosti o spolupráci vyřizuje produkční. Kontakt na ní najdete na našem webu spetlafilm.com