29.4.2018 petrspetla

Upřímnost v businessu

Upřímnost je základem každého zdravého vztahu. V rámci produkce videí jsem sepsal několik častých prohřešků, které se klienti dopouští na tvůrcích videí nebo produkce na externistech.

Zapomněl jsem na to, peníze pošlu hned

Pokud nemáte peníze na zaplacení svých závazků, jděte s tím na povrch co nejdříve a domluvte se na řešení. Opakované vzbuzování naděje, že tentokrát už to bude, může obchodní vztah úplně zničit.

Příklad: Jednatel nejmenované reklamní agentury nám řekl, že nemá peníze na zaplacení zakázky ze dvou důvodů (klient už mu zaplatil):

  1. Špatná finanční situace
  2. Jsme moc drazí

První důvod byl pochopitelný. Každý se může dostat do špatné finanční situace a nikdo nechce své partnery zlikvidovat soudem a následnou exekucí. Druhý důvod už byl za hranicí slušnosti. Pokud se mi zdá někdo drahý, řeknu mu to hned a pokud nesleví, najdu si náhradu, kterou si můžu dovolit.

Prevence: Vystavovat zálohové faktury v 50% výši nebo vyšší. Díky tomu nebudete mít v produkci vlastní peníze.

Dám ti větší objem zakázek, ale chci slevu

Pokud to dotyčný myslí vážně, nebude mít problém se sepsáním smlouvy a garantováním vyššího počtu natáčecích dní. Pokud do toho půjdete i bez smlouvy, riskujete, že sice dostanete zaplaceno, ale méně, protože nemáte garanci že klient závazek dodrží. Ve výsledku na něj budete naštvaní a ohrozí to vaši spolupráci.

V obchodu se musí obě strany cítit jako vítězové, i když to tak skutečně není.

Prevence: Sepište s klientem smlouvu. Pokud dodrží určitý počet natáčecích dní, dostane slevu. Pokud nedodrží, zaplatí za ty už proběhnuté plnou cenu.

Jasně, to zvládnu

Ať už pracujete jako externista nebo máte vlastní produkci, vždy je fajn vědět na čem stojíte a co můžete klientům nabídnout. Když před vás někdo předhodí návrh udělat něco, s čím nemáte žádné zkušenosti, je dobré nepodlehnout vidině peněz a říct na rovinu co můžete zařídit sami a na co je možné sehnat externisty. Risk je zisk, ale špatný tah vás může položit.

Špatná reference se šíří lépe, než ta dobrá.

Učit se můžete na vlastních projektech a vytvářet tzv. showcase.

Závěr

Upřímnost bolí, může působit nezdvořile, ale je pravdivá, zdravá a předejte s ní všem problémům.

Jak rozjet vlastní video produkci – záznam online semináře

Ebook – Video jako business

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Kontakt