15.4.2017 petrspetla

Tvůrčí ego

Tvůrčí ego by se dalo definovat jako hranice, za kterou si je tvůrce stoprocentně jistý v tom co dělá. Jakmile ji někdo naruší, začne být defenzivní. V některých případech je jeho reakce oprávněná. Když nad dílem strávíte několik měsíců času a někdo se vám v něm začne vrtat, může to být nepříjemné. Na druhou stranu ale žádný učenec z nebe nespadl a kdo na sobě neustále pracuje, zraje jak víno. Z toho důvodu můžeme i vysledovat, že k největším projektům se dostávají spíš ostřílení profesionálové (30+), než začínající dvacátníci.

Má rada proto zní: „Buďte otevření nápadům a vše nevyzkoušené si vyzkoušejte“. Vztah mezi klientem a Vámi je jako šachová partie. Měli byste si příjemně zahrát a odejít spokojení s příslibem další hry do budoucna. Výsledkem spolupráce nikdy nesmí být špatný pocit. Svět je malý, lidé se v rámci svého zaměření většinou znají a špatné reference se šíří snadněji, než ty kladné. Žijeme bohužel ve světě, kde je negace podstatnější. Díky tomu vidíme ve zprávách to, co vidíme a čteme v novinách to, co čteme.

Sám jsem se několikrát nachytal při tom, že jsem s něčím v rámci produkce nesouhlasil. Dohadování ale může zabrat více času, než třeba samotné natočení improvizovaného záběru. V postprodukci jsem pak zjistil, že to byl dobrý tah.

„Víc hlav víc ví.“

Když to naopak nefungovalo, měl jsem porovnání s kterým jsem mohl pracovat i v budoucnu s jinými klienty-> tzv. showcase materiály. Ty pak šetří čas (Vám) i peníze (klientovi), protože máte v ruce jednoznačné argumenty. Více o tom píšu v knize Video jako Business.

Klientovy názory jsou plus

Úspěšný klient (rostoucí business) moc dobře ví, co potřebuje a z čeho se skládá jeho cílovka. Pokud jste například celou dobu natáčeli popové videoklipy při západu slunce, těžko s něčím takovým uspějete u publika metalové kapely. Na druhou stranu začínající popová zpěvačka může díky vašemu portfoliu nechat dílo z cela na vás.

Kreativec vs nástroj

Už při první schůzi s klientem byste si měli ujasnit, jestli hledá kreativce nebo bytost mačkající červený čudlík. Pro zapáleného tvůrce není nic horšího, než když mu někdo začne mluvit do formy díla. Například kombinace sépiového coloringu a střihu z 3D prolínaček ala 80. léta je vyloženě peklo. Faktické připomínky jsou ale důležité a nemůžete je ignorovat.

Je fajn, že jste právě natočili nejhezčí záběr svého života, ale pokud rider na bmx neprovedl trik správně, nemůžete ho použít. Obsah je alfa a omega.

Před klientem dejte ego stranou. Nechovejte se jako malí haranti. Argumentujte a zkuste s otevřenou hlavou jeho nápad.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kontakt

Filmařina pro mě snoubila vše, co jsem od života chtěl – kreativitu, cestování, jednoduše opak monotónní práce. Tvorba je mým hnacím motorem. Díky ní můžu upouštět fantazii a poznávám nové lidi. Nemám žádný vyhraněný žánr. Rád experimentuji. Krom produkce videí píšu i blog a provozuji eshop pro začínající filmaře. V případě jakéhokoliv dotazu mě neváhejte kontaktovat. Žádosti o spolupráci vyřizuje produkční. Kontakt na ní najdete na našem webu spetlafilm.com