9.4.2018 petrspetla

Technologie a kreativita

Před šesti lety výrobce kamerového příslušenství Zacuto uspořádal velký porovnávací test mezi spotřebními a „filmovými“ kamerami. Každou kameru (iPhone 4s, Arri Alexa, Canon C300, Canon 7D, Panasonic GH2, Red Epic, Sony PMW F3, Sony F65 a Sony FS100) dostal na starost jiný kameraman. Diváci v kině potom měli za úkol určit, co bylo natočeno na jakou kameru.

Slavnému režisérovi Francisu Fordu Coppolovi (The Godfather, Apocalypse Now…) se nejvíc líbil výstup z fotoaparátu Panasonic GH2, a to před kamerami jako jsou Arri Alexa a Red Epic. I když byl výsledek ovlivněn zejména prací kameramanů, říká nám to jednu věc:

Na vybavení až tolik nezáleží. Hlavní je to, kdo s ním pracuje.

Na Panasonic GH2 vzniklo i několik úspěšných celovečerních filmů.

U Panasonic GH2 šlo o přirozenou volbu tvůrců (malý, skladný, levný, detailní obraz), ale obecně to nebyl jediný fotoaparát, který se používal na natáčení větších projektů. Díky silnému marketingu Canonu použili Canon 5D Mark 2 pro natočení jedné epizody Dr. House nebo celovečerního filmu Act of Valor.

Pozadu nezůstal ani Apple s iPhone. Na ten vznikla oficiální reklama pro Bentley a dva celovečerní filmy.

Když se ale vrátíme k Panasonic GH sérii, aktuálním modelem je GH5, který stojí čtyřicet pět tisíc korun včetně DPH. Za tu cenu dostanete tělo, které je odolné vůči mrazu, vodě a prachu. Natáčí do 4K v 50p v 8bit nebo 4K 25p a FHD 1080 50p v 10bit, umí 175fps ve FHD, má velký HDMI konektor včetně zámku, dva sloty pro SD karty (duální nahrávání), velkou výdrž baterie…

Je až neuvěřitelné, co vše se vměstnalo do malého těla za takové peníze, ale v Blackmagic si řekli ne, my budeme ještě lepší. Dnes oznámili Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K za 1 295 dolarů (necelých třicet tisíc korun). Kamera má 4/3″ čip s Micro 4/3 bajonetem, 5″ dotykový displej na zádech, slot pro Canon LP-E6 baterie, velký HDMI konektor, mini XLR, USB-C (pro nahrávání na SSD), slot pro SD a CF kartu, záznam ve 4K 50p a FHD až 120 fps v ProRes a RAWu. K ní ještě dostanete zdarma Davinci Resolve Studio 15. WTF?

V budoucnu nás čekají spotřební kamery a fotoaparáty s čipy, díky kterým budeme moct natáčet za úplné tmy a jejich dynamický rozsah bude totožný se současným „HDR lepeným z několika fotografií“.

Rozdíl mezi spotřební a profesionální třídou se tak úplně smaže až dojdeme do bodu, kdy si konečně jako tvůrci uvědomíme, že záleží jen na obsahu a emocích, které svým dílem dokážeme předat. Už se vám někdy stalo, že jste se podívali na vizuálně úchvatný film, ale druhý den už jste nevěděli o čem byl?

Co z toho plyne

  1. Nemá smysl kupovat neustále novou techniku, pokud nevlastníte rental. Technika za vás sama stejně nic dobrého nenatočí.
  2. Všeho s mírou. Když si koupíte gimbal, naučte se s ním pracovat. Správně ho vyvažte a používejte ho jen na záběry, které pro něj dávají smysl. To platí obecně pro jakoukoliv techniku.
  3. Točte, točte a točte. Nečekejte na magický moment, kdy se z vás stane mistr svého oboru. Je jedno, že vaše první videa budou o ničem. Žádný učenec z nebe nespadl a mistrem se stanete, jen když budete tvrdě dřít a vzdělávat se.
  4. Technika by měla tvořit jen zlomek rozpočtu. Vždy je lepší, když peníze investujete do toho, co je vidět před kamerou, než to co je za ní. To se týká hlavně krátkých filmů.

Pokud žádnou techniku nemáte a žijete ve větších městech, můžete si ji půjčit. V Praze funguje dobře rental BioFilms a v Brně FOTORI.

Pokud potřebujete vlastní techniku a v technice se nevyznáte, přečtěte si můj článek.

Nemáte na novou, protože peněženka trpí hladomorem? Zkuste bazary jako Paladix.cz nebo skupiny na Facebooku. Panasonic GH2 má dnes hodnotu okolo tří tisíc korun včetně několika baterií a setového objektivu. Adaptér na M42 pořídíte za pár stovek, stejně tak i skla na tento bajonet. Nic víc nepotřebujete. Točit se dá i z ruky. Panasonic GH2 případně můžete nahradit jakýmkoliv starším fotoaparátem. Například Canon 60D.

Má starší videa na Panasonic GH2

Závěr

Chápu zběsilé předhánění výrobců vybavení o to, kdo vydá lepší kameru ve vyšší cenové kategorii, ale už moc nechápu, proč se to samé děje i v té spotřební. Kde má pak tvůrce brát chuť investovat spoustu peněz do kamery za několik set tisíc korun, když dostane skoro to samé v menším těle za zlomek peněz? Přijde mi to kontraproduktivní, ale proč ne, tím líp pro nás.

Kamera je jen lopata a při těch částkách se aspoň nebudeme bát riskovat její poslání do křemíkového nebe pro kvalitní záběr.


Podpořte vznik nového kurzu

Chci napsat a natočit komplexní kurz, který do diváka nalije všechny důležité informace o světě natáčení co nejjednodušší a nejpochopitelnější formou. Bude mít hodnotu pro začínající i pokročilé tvůrce. Budu mluvit o teorii, ale taky o praxi. Abych vám ukázal, jak to chodí na natáčení, natočím pro účely kurzu dvě fiktivní reklamy a provedu vás na nich svým natáčecím postupem. Od výběru lokace, po rozhodnutí v postprodukci.

Kurz se tak bude skládat ze tří samostatných částí.

Teorie. Probereme si základy natáčení od A do Z. Dalo by se říct, že půjde o e-book Svět v hledáčku ve stravitelnější formě.
Dvě reklamy. Jedna fiktivní na automotive a druhá na produkci s voiceoverem. Obě příběhové s vysokou produkční hodnotou.
Making of obou reklam, ve kterém podrobně vysvětlím proč, jak a co děláme.

Pokud pokoříte i poslední milník, tak vedle video kurzu najdete pod stromečkem i tištěnou knihu. Navíc díky vaší podpoře budu nabuzený víc jak po kafi a budu mít chuť psát víc článků na blog petrspetla.cz a rozjet Youtube kanál o natáčení.

Kurz stojí 2 500 Kč (crowdfunding). Můžete si ho ale koupit v rámci balíku s jiným produktem, na který dostanete 50% slevu. Více informací najdete v odkaze.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Kontakt