14.1.2017 petrspetla

Tamron 15-30mm f2.8 VC – recenze

Tamron 15-30mm f2.8 Di VC USD vyšel už před dvěma lety a v zahraničí vzbudil spoustu pozitivních emocí. Není se čemu divit. Je to kvalitně zpracovaný ultra-široký světelný objektiv pro FF s optickou stabilizací a vodoodpudivým předním členem za slušnou cenu.  U nás se o něm ale překvapivě moc nepíše. Vyrábí se v provedení Canon, Nikon a Sony A. Já mám verzi pro Canon, kterou jsem nasadil přes adaptér Sigma MC11 na Sony A7s. Předem dodávám, že objektiv budu hodnotit jako tvůrce videí, ne jako fotograf.

Technické parametry

Ohnisková vzdálenost: 15-30mm
Pro formát snímače: Full Frame
Světelnost f2.8, přiclonění až f22
9 lamel clony, 18 optických členů ve 13 skupinách
Optická stabilizace (VC – vibration control)
Přední skupina obsahuje prvky XGM (expanded glass molded aspherical)a několik LD (Low dispersion) členů s nízkým rozptylem světla pro pokročilou a efektivní optickou korekci (například kompenzace aberace při přiblížení).
eBAND a BBAR antireflexní úprava (lepší přenos kontrastu a barev)
Přední člen je pokryt vrstvou fluoru pro vyšší hydrofobnost
Minimální vzdálenost ostření 28cm
USD*3 ultrazvukový ostřící motor.
Rozměry: 145 x 98mm (délka x průměr)
Hmotnost: 1,1 kg

Pokud máte malé sebevědomí, tento objektiv Vám ho vrátí.

Na první dojem působí monstrózně, luxusně a dobře se drží. Na těle objektivu nezůstávají otisky. Vše perfektně lícuje. Dobře působí i obě krytky objektivu.

Ten sice váží 1,1 kg, čímž se řadí mezi těžké objektivy, ale nemůžeme mu to vyčítat. Rozsah ohnisek, světelnost, optická stabilizace a pokrytí FF se musely nějak projevit. U menších bezzrcadlovek se neobejdete bez klece (cage). Já mám Tiltu a bez ní by objektiv převažoval fotoaparát dopředu a práce s ním by nebyla pohodlná.

Optické vady objektivu jsou zanedbatelné a kreslí slušně i na plnou díru (f2.8). V recenzi na jednom nejmenovaném webu jsem viděl fotografii kachliček z blízka jako ukázku zkreslení, ale kdo by to z jednoho metru na 15mm dělal? Na jednu stranu, pokud neodstoupíte od budov dostatečně daleko, budou se vám lehce kácet svislice. Na tu druhou máte jen možnost buď architekturu ukázat v celé kráse nebo ne.

Automatické ostření nemůžu posoudit. Bylo by to nefér, protože můj adaptér pro to není určen a už jsem si zvykl za těch několik let praxe ostřit manuálně.

Objektiv nemá závit pro filtr, takže na něj bez matteboxu (kompendia) nedostanete ND filtr. To ale není důležité, protože při nabízeném rozsahu ohnisek budete stejně clonit.

Hydrofobnost předního členu jsem ocenil hned první den. Sněžilo a já si nemusel každou chvíli čistit objektiv. Na přední čočce jsem měl více chlupů z našeho psa, než vloček nebo vody. Při přechodu z mrazu do tepla se nezamlžil! Třikrát ze čtyř pokusů. Na ten čtvrtý už bylo v místnosti velké teplo.

Prstence jsou vroubkované. Otáčení zoomu jde trochu ztuha, ale plynule bez zasekávání. Jedinou nevýhodou je, že při zoomu na 30mm zajíždí zadní optický člen dovnitř objektivu. Může se tam tak dostat prach a další nečistoty. To je ale zase maličkost, protože nevidím problém změnit ohnisko na 15mm před výměnou objektivu. Prstenec ostření nemá dojezd, ale upozorní vás menším odporem. Přeostření jde hladce a plynule.

Možnosti využití

Vlogy, cestovatelská videa – Tamron má dostatečně široké ohnisko pro natáčení selfie záběrů a panoramat prostředí. Optická stabilizace ve spojení s rozměry a váhou umožňuje natáčení z ruky bez klepání obrazu. Objektiv snese díky utěsnění a povrchové úpravě přední čočky horší podmínky od prachu, deště po mráz.

Při tomto záběru jsem držel steadycam co nejdál od těla. Na to, že se mi dost klepala ruka (steadycam, závaží, Sony A7s, tilta klec, objektiv) optická stabilizace funguje dobře.

Casey Neistat používá na vlogy také ultra široký objektiv. V jeho případě jde ale o Canon 10-18mm  4,5 – 5,6f IS STM, který pokryje ale pouze APS-C snímač.

Akční souboje – S širokým objektivem se můžete dostat blízko k souboji. Pohyb postav a objektů pak v obraze působí rychleji, než ve skutečnosti.  Objektiv vtahuje diváka do akce a zvyšuje její surovost.

Surové hrané filmy – Film Revenant byl natočen na 65mm Arri kameru s 12mm až 21mm objektivy. Podle tvůrců ukazují široké objektivy zajímavou perspektivu a divák se dokáže vžít lépe do toho, co postavy ve filmu prožívají.

Časosběry a astrofotografie

Steadycam

Tamron 15-30mm f2.8 je ideálním objektivem pro začínající steadycam operátory. Čím širší ohnisko, tím méně je znát chvění způsobené špatnou prací operátora nebo nekvalitou provedení steadycamu. Já jsem pro ukázku nasadil Tamron se Sony A7s na Flycam Nano DSLR. Ten patří k těm nejdostupnějším. Při přitáhnutí na 30mm si můžete hrát s malou hloubkou ostrosti.

 

Testovací fotografie

Fotografie jsem se rozhodl nafotit ve formátu cinemascope. Ve videu je oblíbený a tvůrci budou mít lepší představu o tom, co vše se do obrazu vleze. Fotografie jsem i barevně upravil.

Plusy a mínusy

+ rozsah ohnisek a světelnost

+ optická stabilizace

+ kvalita zpracování a těsnění

+ minimální zkreslení a vinětace

+ ostrost

+ odolnost přední čočky vůči nečistotám a vodě

+ objektiv se při zoomu nevysouvá

–  rozměry a hmotnost

– absence závitu pro nasazení filtru

– zajíždění zadního členu dovnitř objektivu při zoomu na 30mm

Alternativy

Konkurence nabízí celkem čtyři objektivy. Nikon 14-24mm f2.8 ED AF-S, Tokina AT-X 16-28mm f2.8 FX, Canon 11-24mm f4 USM a Sigma 12-24mm f4 – 5,6 II DG HSM. Podobnou světelnost z nich nabízí pouze Nikon a Tokina. Jen pro představu, rozdíl mezi f2.8 a f4 je dvojnásobný. S f2.8 si tak můžete dovolit o polovinu kratší čas nebo ISO.

Jak si vede konkurence v porovnání s Tamronem?

DXoMark

Podle měření DXoMark je na tom Tamron nejlépe a zároveň je druhý nejlevnější. Průměrné ceny jsem čerpal z Heureka.cz. Samotné porovnání už ale záleží jen na vás.

Závěr

Tamron 15-30mm f2.8 Di VC USD je jedinečné sklo, které prozatím nemá konkurenci a rád ho zařadím do svého vybavení mezi ostatní objektivy. Dokonce je i možné, že bych se časem zbavil své Sigmy 24mm f1.4, protože mi nic krom větší světelnosti (1.8T) nenabízí. Ještě uvidím.

Pokud si chcete Tamron koupit, můžete to udělat například zde. Krom tohoto modelu doporučuji i Tamron 24-70mm f2.8, který považuji za nejlepší univerzální zoom pro FF. Tamron 85mm f1.8 vypadá slibně, ale k tomu se dostanu až někdy příště. Pokud chcete vidět Tamron při reálné práci, sledujte naší tvorbu na stránkách naší produkce Špetla Film.

Tagged: , ,

Comments (4)

  1. Petr Brožek

    Včera jsem si ho koupil a zatím jsem spokojený. Díky za doporučení.

  2. Petr H.

    Hezká recenze, děkuji.
    Škoda, že jste trochu nepopsal autom. ostření.

  3. Je nějaká možnost, jak na něj dostat variabilní ND filtr?

  4. petrspetla

    Variabilní ne. Obyčejný přes mattebox (kompendium) nebo k němu koupit kameru s integrovanými ND.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kontakt

Filmařina pro mě snoubila vše, co jsem od života chtěl – kreativitu, cestování, jednoduše opak monotónní práce. Tvorba je mým hnacím motorem. Díky ní můžu upouštět fantazii a poznávám nové lidi. Nemám žádný vyhraněný žánr. Rád experimentuji. Krom produkce videí píšu i blog a provozuji eshop pro začínající filmaře. V případě jakéhokoliv dotazu mě neváhejte kontaktovat. Žádosti o spolupráci vyřizuje produkční. Kontakt na ní najdete na našem webu spetlafilm.com