27.2.2017 petrspetla

Minimalismus – vybavení

Mraveniště lidí a high end technika na place mě vždy fascinovali. Když vám kamion přiveze deset metrů dlouhý jeřáb na kameru, je to zážitek. Takový natáčecí den s gripáky, osvětlovači a zvukaři ale může přijít na stovky tisíc korun a v online segmentu a dokumentu vám ho jen tak nikdo nezaplatí.  Od natáčení v týmu 30 lidí  jsem se přesunul do práce v jednom až pěti lidech, kdy rozměrná technika už neznamená výhodu ale zpomalení celého natáčení. Dlouhou dobu jsem na natáčení nosil batoh a v pravé ruce steadycam. Letos jsem k tomu přidal ještě brašnu přes rameno.

Vývoj techniky šel minimalistickému proudu naproti. Kamerové jízdy se zkrátily na slidery. Cable camy a jeřáby nahradily drony. Fotoaparáty točí mnohem lépe než staré velké zpravodajské kamery, přesto má každý starší kameraman potřebu je obalit „pěti kompendii“, aby ho s tím klient neposlal na pískoviště. 

Do mého Lowepro Flipside 400AW se mi vejde Sony A7s s několika objektivy, externím monitorem, baterkami a dalším příslušenstvím.  Vepředu jsem nosíval tablet Samsung Galaxy Note 10.1, který tento rok nahradím Samsung Tab S3.  Lowepro si nemůžu jako batoh vynachválit. Začínal jsem s verzí 200AW. 400AW mám už 5 let a je jako nový. Akorát jsem okradl vlastní ženu o pár přepážek do batohu navíc.

Neznamená to ale, že se mi doma na poličkách válí spousta techniky, která jen čeká na vystřídání místa v batohu, podle příležitosti. Takhle je to všechno. Techniku kterou nepoužívám nebo nahrazuji novější alternativou, vždy prodám. Investice do nové techniky se tak sníží o cenu prodané a mně se nikdy nestane, že bych na natáčení mohl potřebovat něco, co jsem musel kvůli místu nechat doma.

Taky je to velká výhoda při cestování. Batoh je relativně lehký a má dobré polstrování, proto není problém s ním chodit po horách.  Jezdím často vlakem a nejen na trase Olomouc – Praha. Kdybych byl ověšený jak vánoční stromeček. Moc pohodlné by to nebylo. Při rychlých přestupech by taky byla větší šance, že něco zapomenu. Všechno se mi taky vejde pohodlně do letadla a proto nemusím řešit alternativní zúžení vybavení pro zakázku v zahraničí, ale prostě si s sebou vezmu všechno, co potřebuji.

Brašnu jsem si pořídil, protože reklamy vyžadují jiný přístup než dokument. Mám v ní LED světla, stativy na světla, 60cm slider Konova K5, stativ Manfrotto s fluidní hlavou MVH500AH a dodatečné příslušenství, které se nevešlo do batohu.

Ve výsledku ani běžný divák nemusí poznat rozdíl oproti natáčecímu dnu za sta tisíce. Ten je totiž spíš ve způsobu tvorby. U nízkorozpočtových videí pracujete s tím, co už existuje. U vysokorozpočtových naopak vytváříte, co není. Těžko natočíte nízkorozpočtové sci-fi, které se bude odehrávat ve vesmíru. Vesnická komedie už ale nebude problém. Každý rok vychází nová technika, která je lepší než ta předchozí, ale hlavní je prostě jen „vyprávět příběh“. Obsah je základ. Točte to, co je vám blízké.

Naše produkce dělá věci v řádech desítek až stovek tisíc korun, tedy lowbudget (v USA by to nazvali spíš nobudget). Naším největším projektem je film Gravitation, o jehož tvorbě si můžete přečíst v ebooku Filmařský underground. V rámci jeho natáčení jsme procestovali celou Českou republiku a některé státy světa.  Až si časem koupíme kameru RED Raven nebo něco podobného, nic se v naší workflow nezmění a to je dobře. Stále budeme moct natáčet kdykoliv a cokoliv.

Jak jste na tom vy?

TipOnline kurz korekce barev a grading v Adobe Premiere

Tagged: , , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kontakt

Filmařina pro mě snoubila vše, co jsem od života chtěl – kreativitu, cestování, jednoduše opak monotónní práce. Tvorba je mým hnacím motorem. Díky ní můžu upouštět fantazii a poznávám nové lidi. Nemám žádný vyhraněný žánr. Rád experimentuji. Krom produkce videí píšu i blog a provozuji eshop pro začínající filmaře. V případě jakéhokoliv dotazu mě neváhejte kontaktovat. Žádosti o spolupráci vyřizuje produkční. Kontakt na ní najdete na našem webu spetlafilm.com