23.2.2018 petrspetla

LOG – picture profile

Byl jsem požádán, abych napsal článek týkající se natáčení v LOG (picture profile). U každého výrobce ho najdete pod jiným názvem. Canon má C-log, Panasonic V-Log, Sony S-log atd. Účelem logu je zachytit co největší počet informací v obraze (vymáčknout maximum z toho, co dokáže zachytit čip) a na rozdíl od ostatních profilů, které najdete v nabídce fotoaparátů a kamer je s ním nutné ještě pracovat v postprodukci, protože je nekontrastní a desaturovaný (není určen pro finální distribuci).

Kdy ho nemá smysl používat?

  1. Pokud vaše zařízení umí natáčet pouze v 8 bitovém záznamu, log smysl nemá. Obraz bude trpět na banding (neplynulé přechody mezi barvami, například na nebi odstíny modré) a může se rozpadat, případně se v něm objeví barevné fleky.
  2. Vaše zařízení neumožňuje při natáčení do logu náhled v REC 709 (barevný prostor určený pro HDTV – obraz vypadá tak, jak vidí svět naše oči = kontrastní, saturovaný…). Lze to vyřešit pomocí externího monitoru, který umožňuje načíst LUT. Konverzní LUT z LOG na REC 709 nabízí výrobci fotoaparátů a kamer zdarma na svém webu. Bez konverzní LUT nemůžete exponovat a nebudete mít reálnou představu o barvách a kontrastu v obraze.
  3. Neumíte a nechcete se věnovat barevné postprodukci (korekce a grading obrazu).
  4. V obraze není dostatek informací. Log je potřeba řádně exponovat a to nejlépe při náhledu v REC 709. Log totiž sám tím jak je nekontrastní a desaturovaný působí světle i ve tmě. Když materiál ale nahrajete do PC, zjistíte, že bez převodu do REC 709 šumí, ale v něm bude zase příliš tmavý.

Kdy ho má smysl používat?

  1. Pokud budete materiál posílat externistům k nabarvení, bude pro ně určitě jednodušší pracovat s logem (standard), než třeba s upraveným Cine 4 u Sony, který sice podává lepší výsledky, ale nemají s ním zkušenosti.
  2. Chcete z vašeho zařízení vymáčknout vizuální maximum.
  3. Věnujete se a vyznáte se v postprodukci obrazu. Na toto téma nabízím i kurz Korekce barev a grading v Adobe Premiere.

Jak exponovat LOG?

Potom co si zapnete náhled v REC 709 byste měli exponovat pomocí expozimetru, histogramu, waveform… Záleží na tom, co vám vyhovuje. Hlavní je využít daný prostor dostatečně (například histogram by měl být zaplněn na ose X ideálně celý). U některých zařízení jako Sony A7s. A7s2, A6300 atd. je nutné log exponovat doprava tzn. obraz natočíte světlejší, než by měl být (mělo by stačit +1,5EV) jinak bude šumět. Jak už jsem ale napsal, u těchto zařízení nemá log smysl a je dokázáno, že Cine 4 funguje lépe (nenarušuje pleťovku, nevadí mu podexponování a neomezuje vás výše nativního ISO).

GH5 je možné naopak i lehce podexponovat.

Nativní ISO

U některých fotoaparátů a kamer se můžete setkat s termínem nativní ISO. Například Sony A7s má nativní ISO 3200 (minimální ISO pro S-LOG) a pokud budete používat jakoukoliv jinou hodnotu, snížíte si tím dynamický rozsah. S daným zařízením by se tedy nemělo pracovat jako s reportážní kamerou tzn. přizpůsobíte se světelným podmínkám, ale vy byste naopak měli světlo přizpůsobit vašemu zařízení. RED Epic s URSA Mini Pro mají například nativní ISO 800.

Canon fotoaparáty – Cinestyle

Pokud máte fotoaparát od Canonu a chcete si zkusit práci s LOG, můžete si stáhnout profil Cinestyle od společnosti Technicolor zdarma na této stránce.

Z log do kontrastního obrazu ručně

Kontrast je jednoduché v postprodukci obnovit. Cest k tomu vede několik. Začínající mohou použít konverzní LUT od výrobce, případně některé programy jako Davinci Resolve na to mají vlastní nástroje. Pokud si to chcete zkusit ručně, můžete použít color wheels nebo křivky. Pak stačí přidat jen trochu saturace a je to. Orientujte se pomocí RGB Parade (kontrast) a Vectorscope (saturace). Obraz by měl být kontrastní a saturovaný přirozeně. Ideální je také mít k dispozici monitor vhodný pro postprodukci videa. Níže jsou dvě ukázky, ale berte to s rezervou.

Nemám možnost točit v LOG, ale chci si s obrazem hrát v postprodukci

Pokud vaše zařízení neumožňuje natáčet v LOG, vyberte si vhodný profil, který nenarušuje barevné podání (většinou jde o Neutral) a stáhněte kontrast, redukci šumu a ostrost na minimum. Kontrast je jednoduché obnovit a se šumem a doostřením si poradíte lépe v postprodukci.

Závěr

Po přečtení článku už snad budete mít trochu jasno v tom, co je to LOG a kdy je vhodné ho používat. Pokud se vám moje články líbí, můžete mě podpořit přes Paypal donate nebo zakoupením některého z produktů na mém eshopu. Teď mám v předprodeji nový kurz střihu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Kontakt