11.1.2018 petrspetla

Jakou si koupit kameru v roce 2018?

Začínáte s videem a nevíte jakou si do začátků koupit kameru? V následujícím textu se vám pokusím vysvětlit základní parametry a doporučit několik produktů.

Fotoaparát vs videokamera

Laik se pravděpodobně na začátku podívá po spotřebních videokamerách a fotoaparáty nevezme vůbec v potaz.

Fotoaparáty jsou na focení. Kamery na točení.

Za těch pár let od uvedení Nikon D90 se toho hodně změnilo. Fotoaparáty přestaly trpět na neduhy spojené s prvními dětskými krůčky. Záznam se přestal rozpadat. Zvuk přestal šumět. Mohl bych takhle pokračovat ale v celku mohu říct, že některé fotoaparáty se dají bez problémů považovat za kamery, které můžete zvolit i k profesionálnímu natáčení, tedy živit se tím.

Jako slušný bonus beru i to, že s fotoaparáty můžete fotit. Díky fotce se naučíte lépe vnímat kompozici, světlo a vyprávět příběh beze slov. Oproti spotřebním kamerám zase fotoaparáty nabízí spoustu výhod od většího čipu, možnosti měnit objektivy, manuální nastavení expozice atd. Stručně řečeno, nebudou vás tolik omezovat v rámci kreativity.

Co ale v té záplavě modelů vybrat?

Budeme předpokládat, že nevlastníte žádný set objektivů a příslušenství, který by mohl omezit výběr záznamového zařízení pouze na jednu konkrétní značku. Podle čeho budeme vybírat jsou finance a účel použití. Ze začátku doporučuji koupit tělo s jedním objektivem a postupným tvořením teprve přicházet na to, co ještě potřebujete.

Základní parametry

Parametrů je spousta a orientovat se jen podle nich je dvojsečná záležitost. To, co vypadá hezky na papíře už nemusí fungovat dobře v praxi. Vybral jsem tedy jen několik základních, které jsou obecně důležité.

Velikost čipu 

Čím větší čip, tím větší pravděpodobnost je, že dané zařízení nebude šumět ve špatných světelných podmínkách (zvyšování citlivosti ISO).

Čím větší čip, tím snazší je oddělit zaostřený objekt od pozadí rozmazáním (hloubka ostrosti).

Čím menší čip, tím je větší pravděpodobnost, že nativní objektivy (od výrobce) pro daný fotoaparát budou menší a lehčí (vhodné pro cestování). Na fotoaparát s menším čipem přes adaptér navíc nasadíte prakticky jakýkoliv objektiv, takže se vám zvětší jejich výběr.

Světelnost objektivu

Světelnost objektivu sice nesouvisí s tělem fotoaparátu, ale jelikož si můžete vybrat i z kompaktů s integrovaným objektivem, je dobré ji zmínit. Světelnost objektivu určuje kolik světla maximálně propustí objektiv na čip a jak moc můžete oddělit objekt od pozadí rozmazáním.

Čím je číslo udávající světelnost nižší, „tím více toho uvidíte a pozadí bude od objektu rozmazanější“. Jen pro představu, rozdíl ve světle mezi f1 a f1.4 je dvojnásobný. Mezi f1 a f2 čtyřnásobný. Mezi f1 a f2.8 osminásobný. Mezi f1 a f4 šestnácti násobný… a někde kolem f4 – f5,6 se pohybují setové objektivy.

Teď už víte, proč jsou některé objektivy levnější a některé zase dražší. V rámci rozdílu jsem vycházel z EV tabulky.

Rozlišení videa

Čím větší rozlišení má čip vůči videu, tím více bude obraz náchylnější na šum. Ideální poměr mezi rozlišením čipu a videa je 1:1 (například pro FHD video to vychází na 2MPx). Obraz pak bude i detailnější na rozdíl od případů, kdy se fotoaparát dostává z rozlišení čipu na rozlišení videa tzv. přeskakováním řádků (line skipping).

Čím větší rozlišení videa, tím bude obraz detailnější. Například 4K rozlišení je lepší, než Full HD. Úroveň detailů ale souvisí i s dalšími faktory – kresbou objektivu a samotným záznamem (kodek, vzorkování, bitová hloubka obrazu – čím větší čísla, tím lépe). Váš mobil sice může natáčet do 4K rozlišení, ale obraz bude mnohem horší, než z profesionální kamery.

Počet FPS

Video se skládá z určitého počtu snímků za vteřinu. U nás to je 25p (dvacet pět progresivních snímků – celých (fotek)) nebo 50p, případně 50 prokládaných pro televizní vysílání (brzy to ale díky bohu skončí). Čím větší počet fps, tím více můžete případně video zpomalit. Pokud například fotoaparát zvládá nahrávat v 50p  a ve střižně zvolíte pro výstup 25p, můžete video zpomalit dvakrát, protože 50/25 = 2. Stejným způsobem můžete počítat i dále. 100/25 = 4, 200/25 = 8 atd.

Formát, kodek a datový tok

Formát je kontejner, do kterého se video ukládá. Kodek určuje jakým způsobem a spolupracuje na tom s datovým tokem. Čím lepší kodek a větší datový tok, tím detailnější obraz bude a nebude se rozpadat.

Používané formáty ve fotoaparátech jsou mp4, mov a avchd. Kodeky h264, h265, XAVC  (Sony) a MJPEG. Žádný z těchto kodeků není vyloženě profesionální. K tomu slouží zejména Avid DNxHD a ProRes. Na druhou stranu to neznamená, že z fotoaparátu nemůžete získat dobrý výstup.

Obecně bych jen podle kodeku fotoaparát ani nevybíral. Na jednu stranu si můžeme říct, že kodek H265 oproti h264 nabízí při stejném datovém toku lepší výsledek. Na druhou stranu to neznamená, že si budeme vybírat pouze fotoaparát s kodekem h265 a na ty s h264 zapomeneme. Obraz ovlivňuje jak firmware, tak i to, z čeho se fotoaparát skládá. Například obraz z Canon fotoaparátů co se týče detailnosti oproti konkurenci zaostává, ale podáním barev (zejména pleťovky – skin tones) patří k tomu nejlepšímu.

Když už si koupíte nový fotoaparát, který vám nabídne možnost výběru, zvolte formát a kodek s nejvyšším datovým tokem bez označení All-i.

All-i totiž označuje záznam, u kterého neprobíhá komprimace jednotlivých snímků tzn. mezi všemi snímky je datový tok rozprostřen stejně. Pokud u výběru nemáte možnost All-i, znamená to, že snímky budou komprimované v IPB tzn. datový tok se rozprostře podle potřeby efektivněji na změny v obraze (pohyb). U Panasonic GH5 jsou například 150Mbit v IPB a 400 v All-i kvalitativně totožné. U Panasonic GH4 je 100Mbit IPB lepší, než 200Mbit All-i atd.

Jedinou výhodou All-i je, že nepřidává žádnou komprimaci navíc a tudíž je méně náročný pro HW střižny.

Doporučení produktů

Všem začínajícím tvůrcům, nehledě na množství peněz, doporučuji koupit kompakt s integrovaným objektivem. Například Lumix LX100 není velká investice a bude trvat minimálně rok, než co ho tvůrce přeroste a bude chtít něco lepšího. Díky tomu si může uvědomit, jestli mu dosahovaná hloubka ostrosti stačí, nebo jestli by potřeboval pracovat s menší hloubkou ostrosti tzn. přejít na větší čip například S35 nebo FF.

Spousta lidí totiž z počátku neví, co chce. Nakoupí si na doporučení vybavení, které potom nevyužívají.

Panasonic Lumix LX100

Lumix LX100 nepatří mezi nejnovější fotoaparáty. Vyšel koncem září roku 2014. Na druhou stranu ještě nikdo nevydal vhodnou alternativu a jeho cena klesla k příjemným patnácti tisícům korun. Na kompakt s integrovaným objektivem má slušný čip 4/3 (stejná velikost jako u Panasonic GH5). Integrovaný objektiv Leica 24-70mm (po přepočtu na 35mm) f2.8 má zase slušnou světelnost a kresbu. V kombinaci obojího můžete dosáhnout relativně malé hloubky ostrosti. Co se týče rozlišení a počtu snímků za vteřinu, zvládá 1080 50p a 4K 25p. Full HD nemá moc velký datový tok (kolem 24Mbit v AVCHD), ale 4K už nabízí 100Mbit v mp4 a výsledek je poměrně slušný. Jedinou nevýhodou je absence 3,5mm jack kontektoru pro připojení externího mikrofonu, ale můžete to řešit rekordérem jako Zoom F1 nebo Tascam DR-10 SG.

Sony RX 100V

Sony RX100 V je už vyloženě kompakt s malým čipem. Oproti Lumix LX100 je asi o deset tisíc dražší. Zvládá ale slušně slowmotion (zpomalené záběry). Je odolný vůči vodě a mrazu a má miniaturní velikost. Je tak ideální pro cestovatele nebo fanoušky sportovních videí. Objektiv má po přepočtu 24-70mm se světelností f1.8 – f2.8. Rozlišení videa zvládá 4K 25p a FHD 480 fps (umí i 1000fps, ale 480fps mi přijde jako použitelný strop bez velké degradace kvality). Oproti Lumix LX100 nabízí i lepší kodek XAVC s větším datovým tokem.

Za zmínku stojí určitě i starší model RX100 IV, který nabízí skoro to samé a je o pět tisíc levnější.

Panasonic Lumix LX100 nebo Sony RX100 V?

Objektiv má po přepočtu u LX100 i RX100 V stejnou ohniskovou vzdálenost. Hlavní rozdíl je v čipu. U Lumix LX100 dosáhnete mnohem menší hloubky ostrosti, ale zase neumí natáčet zpomalené záběry. Tělo má hezký design a je o deset tisíc levnější. RX 100V je zase odolnější, mnohem menší a má kvalitnější záznam ve Full HD díky vyššímu datovému toku a lepšímu kodeku.

Bezzrcadlovky s výměnným objektivem

Pokud už nějaké zkušenosti máte, případně se rovnou rozhodnete pro koupi bezzrcadlovky, berte v potaz celkový rozpočet pro tělo i objektivy. Není totiž nic horšího, než si koupit slušné tělo a špatný objektiv. Podle čeho poznáte dobrý objektiv? V rámci parametrů vám něco prozradí světelnost. Čím je větší (číslo u f menší), tím je objektiv dražší a mohl by být i lepší, než setový objektiv se světelností f5,6. Na druhou stranu důležitá je i kresba a například objektivy Samyang nabízí skvělou světelnost za nízkou cenu, jsou plně manuální (clonu ovládáte přes prstenec), ale kresbu mají na plnou díru špatnou (clona se neprojevuje tzn. objektiv plně propouští světlo na čip). Jen na plnou díru? Kresba se postupným cloněním objektivu zlepšuje až do doby, kdy nastává difrakce. Se vzrůstající hodnotou clony ale přicházíte o světlo a zvětšuje se hloubka ostrosti. Nic z toho není špatné, ale mohlo by vás to v některých případech omezit.

Doporučuji proto objektiv před koupí předem vyzkoušet nebo se aspoň podívat na testovací server dxomark. K objektivům jsem napsal i dva články „Světelnost f vs T“ a „Objektivy z bazaru„.

Já nejčastěji používám Tamron 15-30mm f2.8 VC pro velké celky a subjektivní polodetaily, Sigma 18-35mm f1.8 pro celky a polocelky, Canon 50mm f1.8 STM pro polodetaily (většinou interview) a Canon 100mm f2.8 L Macro pro polocelky (s miniaturní zkreslením), polodetaily, detaily a macro.

Z toho co jsem napsal můžete pochopit, že každý objektiv má svůj účel. Každý tvůrce má rád něco jiného. Někdo preferuje set pevných skel (nelze použít zoom) s velkou světelností, někdo zase zoom objektivy, které pokryjí více ohniskových vzdáleností („více pevných skel v jednom“) a šetří tak čas i místo.

Každopádně v obou případech počítejte s investicí aspoň okolo šedesáti tisíc korun.

Častá kombinace zoom objektivů

Micro 4/3 – 12-35mm f2.8 a 35-100mm f2.8 (po přepočtu na 35mm 24-70mm f2.8 a 70-200mm f2.8)

APS-C – 18-35mm f1.8 a 50-100mm f1.8 (po přepočtu 28,8 – 56mm f1.8 a 80 – 160mm f1.8)

FF – 24-70mm f2.8 a 70-200mm f2.8

Těla do 30 000

Canon 80D

Canon po letech ztratil lehce nit oproti konkurenci v rámci fotoaparátů schopných natáčet video, ale to ještě neznamená, že by dělal nekvalitní produkty. Canon 80D je klasická zrcadlovka s velmi dobrým automatickým zaostřováním a výklopným displejem. Je skvělou volbou pro vlogery a tvůrce, kteří preferují značku Canon i kvůli barvám (jejich color science patří k tomu nejlepšímu). Obraz je ale lehce měkký a může trpět na moaré a aliasing. Nezvládá ani 4K. Ve Full HD umí až 50fps. Velikost čipu APS-C. Datový tok 90Mbit v MOV.

Najdete v e-shopech
od

Sony A6300

Sony A6300 patří u nás mezi nejprodávanější fotoaparáty na video do třiceti tisíc korun. Má skvělé automatické zaostřování. Ve Full HD zvládá až 120 fps (pro náš standard 100) a ve 4K 25p. Ve Full HD je obraz hodně měkký. Fotoaparát se může po čase nahrávání přehřát a tím se vypne. Trpí extrémně na rolling shutter (kácení svislic při pohybu) a při natáčení do 4K a ve 120fps mu zhasne displej na minimální jas. Displej se nedá vyklopit do boku. I přes spoustu nevýhod ho ale aktivně používá hodně tvůrců a je vhodný i do špatných světelných podmínek. Velikost čipu má APS-C a nahrává do kodeku XAVC s datovým tokem 50Mbit/s.

Panasonic GH4

Panasonic GH4 je klasika, která nabízí výbornou workflow. Baterie vydrží skoro čtyři hodiny, tělo je odolné a skvěle se drží. Displej se dá vyklopit do boku, ale automatické ostření není tak rychlé a spolehlivé jako u konkurence. Velikost čipu je 4/3.  Podporuje záznam ve 4K 25p a ve Full HD 90fps za vteřinu. FHD je ale měkké a 4K využívá menší část čipu, což zvětšuje crop a ohnisková vzdálenost objektivu je tak ještě o něco uzší (2,3x místo 2x). Spolu s nativními objektivy ho doporučuji na reportáže a dokumentární filmy. S dostatkem světla i na videoklipy. Při vyšším ISO už dost šumí oproti výše zmíněným fotoaparátům. Maximální použitelné ISO je 800, nicméně dá se tomu ale aspoň trochu pomoc zakoupením speedboosteru. Speedbooster je adaptér, který zvyšuje světelnost objektivu a zároveň zmenšuje crop čipu. Laicky řečeno získáte víc světla a co se týče hloubky ostrosti se přiblížíte větším čipům jako FF. Adaptér ale není levný. Originální od Metabones stojí dvacet tisíc korun a kopie, například od Mitakon, nemají kontakty pro komunikaci s tělem, takže nemůžete měnit clonu a využívat optickou stabilizaci.

Krom GH4 existuje ještě nadstavba GH4R, která umožňuje neomezený záznam videa a log („obrazový profil“). Obraz v log je nekontrastní, desaturovaný a šedý. V postprodukci si s obrazem můžete víc vyhrát, protože není tolik zapečený (zejména co se týče kontrastu), jako běžný profil, ale u GH4 nedává smysl. Záznam je stejně jako u konkurence pouze 8bitový a ve scénách s velkým dynamickým rozsahem bude obraz trpět na banding tzn. neplynulé barevné přechody. Obraz je navíc více náchylný k šumu a je nutné ho exponovat doprava tzn. natáčet světlejší obraz, než je pro laické oko potřeba. S úpravou log navíc mají začínající tvůrci problém. Pokud se chcete naučit pracovat s materiálem v log, mrkněte na můj online kurz korekce barev a gradingu v Adobe Premiere a Magic Bullet Looks.

Neomezené nahrávání umí ze všech fotoaparátů pouze GH4R, GH5 a GH5s. Důvodem je vyšší clo EU pro video kamery s neomezeným nahráváním, mezi které se automaticky řadí jakýkoliv fotoaparát bez omezení záznamu. Většina fotoaparátů proto umožňuje nahrávat maximálně necelých 30 minut, aby se výrobce vyhnul vyššímu clu. Potom se záznam vypne a musíte ho pustit znovu ručně. U Sony lze doinstalovat neoficiální úpravu firmwaru.

Canon 80D, Sony A6300 nebo GH4?

Panasonic GH4 má nejmenší čip a proto není vhodný pro natáčení ve špatných světelných podmínkách. Oproti konkurenci taky nenabízí rychlé a spolehlivé automatické zaostřování. Canon 80D zase neumožňuje záznam ve 4K a trpí na moaré a aliasing.  Navíc neumí zpomalené záběry. Sony A6300 není zase vhodný pro rychlé švenkování (otáčení v rámci osy, například na stativu) a záznam rychlého pohybu (zejména kolmo vůči fotoaparátu) kvůli rolling shutteru. Nebral bych ho taky na delší natáčení vkuse, protože by se mohl přehřát a kvůli zhasínání displeje bych koupil externí displej s klecí. Klec (cage) chrání fotoaparát vůči „fyzickému násílí“, zlepšuje ergonomii atd. Záleží na konkrétním modelu, ale vybral bych takový, který už obsahuje micro hdmi lock. Ten zabraňuje poškození hdmi konektoru způsobeném vikláním kabelu.

Do 50 000

Panasonic GH5 a GH5s

Panasonic GH5 je prvním fotoaparátem, který by se dal považovat za profesionální kameru. Má odolné tělo vůči vodě, prachu a mrazu. Hledáček a výklopný displej do boku mají vysoké rozlišení. Baterie vydrží skoro tři hodiny. Menu je přehledné plus si můžete vytvořit vlastní rychlé menu. Záznam nabízí ve 4K 50p a ve FHD až 175fps. Zvládá i 6K rozlišení ve 4:3 a jako první fotoaparát interně i 10bit záznam (4K 25p a FHD 50p). Záběry můžete nahrávat na dvě SD karty naráz, díky duálnímu slotu, takže nikdy nepřijdete o svoje záběry v případě poškození jedné z karet. Čip má pěti osou stabilizaci, takže můžete natáčet z ruky bez viditelného chvění obrazu i na delší sklo. Automatické ostření u videa není moc spolehlivé. Na boku fotoaparátu najdete velké HDMI, pro připojení rekordéru nebo monitoru (GH5 je první fotoaparát, který má velký HDMI kontektor). Obsahem balení je i HDMI Lock přímo od Panasonicu. Rolling shutter (kácení svislic při pohybu) patří v rámci fotoaparátů k tomu nejlepšímu. Maximální ISO, které čip zvládá bez degradace obrazu je 1600. U 3200 už musíte zapojit v postprodukci redukci šumu. Pokud by vás to omezovalo, můžete koupit speed booster nebo nově ohlášenou GH5s, která problémy při natáčení s vyšším ISO řeší. Na druhou stranu je o patnáct tisíc dražší a nemá pěti osou stabilizaci na čipu, takže ji nedoporučuji.

Na Panasonic GH5 natáčíme od minulého roku a nemám ji co vytknout.

Sony A6500

Sony A6500 vypadá totožně jako Sony A6300, ale je o něco vylepšená. Nevypne se kvůli přehřívání. Displej má dotykový. Čip má pěti osou stabilizaci, která sice nefunguje tak dobře, jako u Panasonic GH5, ale je použitelná. Výstup je jinak s A6300 totožný a je jen na vás, jestli nové funkce oceníte.

Najdete v e-shopech
od

Sony A7III

Sony A7III byl považován některými lidmi za fotoaparát roku 2018 ještě dříve, než vyšel. Má FF čip, spolehlivý AF, detailní záznam ve 4K (pouze 8bit), velkou výdrž baterie (až tři hodiny záznamu), duální slot na SD karty a nešumí na vysokých hodnotách ISO. Stojí šedesát tisíc korun a tím se zařazuje mezi nejdostupnější FF video fotoaparáty na trhu. Zajímavé je, že Sony tímto modelem kanibalizuje předchozí modely A9 a A7s2, které jsou mnohem dražší. Externí monitory a rekordéry se připojují přes Micro HDMI.

Najdete v e-shopech
od

Panasonic GH5 vs Sony A6500 vs A7III

Sony A6500 zvolí pouze tvůrce, který chce spolehlivé automatické ostření a nechce být zaskočen natáčením za horších světelných podmínek. Ve všem ostatním vede jednoznačně Panasonic GH5 od ergonomie, workflow po kvalitu záznamu.

A7III je novinka, která oproti GH5 nabízí větší čip (méně šumí při vyšších hodnotách citlivosti ISO, při focení má větší dynamický rozsah, FF look), spolehlivý a rychlý AF, ale tím výčet výhod končí. GH5 je odolnější, má mnohem kvalitnější záznam ve Full HD (A7III se při velkých celcích rozpadá), umí 4K až v 50fps, 4K 25p a FHD 50p v 10bit, externí monitor se připojuje přes velké HDMI, intuitivnější workflow (ergonomie, quick menu, výklopný displej)…

A7III si koupí fotograf, který chce i natáčet nebo reportážní kameraman (svatby, plesy), který chce vybavení, na které se může spolehnout za každé situace (například natáčení ve vinném sklípku v přirozené tmě na vysoké ISO). Panasonic GH5 je vhodnější na připravené projekty.

Slovo na závěr

Nikdy neberte cizí názor jako dogma a vybavení si před koupí vždy vyzkoušejte. Ať už v obchodu nebo rentalu jako Biofilms.cz. Každému tvůrci sedí něco jiného a vyhnete se tak zklamání ze špatně investovaných peněz.

Pokud vám článek pomohl a chtěli byste mě podpořit, sdílejte ho, případně se podívejte i na můj eshop, kde nabízím ebooky a online kurzy pro začínající tvůrce.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Kontakt