9.2.2017 petrspetla

Denní sazba – proč?

SAMSUNG CSC

Jednou za čas se setkám s tím, že po mně klient chce účtovat místo denní sazby hodinovou. Jeho požadavek chápu. Na první pohled se může zdát, že by ušetřil, ale denní sazba je výhodnější pro obě strany a rád bych vysvětlil proč.

Peníze

Peníze jsou citlivé a ožahavé téma. Vím, že se o nich v rámci oborů z okolí filmu a videa moc nemluví. „Víš, to je hrozně individuální.“ Ano. Cena za produkci videa se liší, protože každé video vyžaduje odlišný přístup. Jednou natáčíte v prostorách, které vlastní klient a podruhé si lokaci musíte pronajmout. Reklamní video, které trvá minutu můžete stihnout natočit za den, hodinový film může trvat i roky práce. To, jak produkce funguje je její know how a je pochopitelné, že v rámci informací nemusí být sdílná. Problém ale nastává v případě, kdy něco podobného začne dělat řemeslník, který se nechá najímat jako externista. Spolupráce s takovým člověkem je pak  v rámci produkce složitější, protože nevíte jak na tom jste. Jsem rád, když jsou věci transparentní. Když mi pilot dronu řekne, že si za den létání účtuje dvacet tisíc korun, beru to jako fakt a nemělo by se stát, že by si za další podobné video vzal víc. Takoví by mě připravili o možnost předběžně spočítat cenu videa a naše produkce by na klienty nepůsobila důvěryhodně.

Pro představu kolik videa reálně stojí si můžete přečíst ebook od VideoFlotu (zdarma). Předem upozorňuji, že jde o lowcost. Reklamy vysílané v TV stojí i miliony korun.

Co se týče mého oboru, já si jako kameraman účtuji za den práce 5 000 Kč. Den práce v mém případě znamená den natáčení. V ceně je krom mých zkušeností započítaná i příprava. Vím, jak vypadá lokace. Kam si umístím kameru a jak se bude pohybovat. Jaké zvolím objektivy pro konkrétní záběry. Odkud a kam půjdou světla. Těch úkonů a povinností je dost. Je to ale cena jen v rámci naší produkce. Jako externista už nepracuji, protože produkce videí je alchymie a pokud má fungovat, musí být sehraný celý tým. Když se lidí navzájem neznají, produkce riskuje, že si nesednou a kolečka v motoru se zadřou. Párkrát se mi stalo, že jsem krom kamery musel převzít i roli režiséra. Tím bohužel došlo ke kompromisu, protože věnovat se více oborům v časovém pressu je hloupost a video nenaplnilo svůj potenciál.

O tom, proč je pro kameramana důležitá příprava a o jiskře mezi lidmi ve štábu se dobře rozmluvil Roy H. Wagner (Dr. House, Kriminálka Las Vegas…) ve videu, které jsme natočili pro Zachary Pictures s.r.o.

K ceně za práci kameramana připočítávám ještě amortizaci techniky, která se pohybuje od 2 500 do 4 500Kč v závislosti na tom, jaké vybavení potřebuji. Nejnižší částka pokrývá kompletní vybavení pro vizuální složku s ruchovým mikrofonem a druhá zahrnuje i pokročilé vybavení na zvuk (studiový mikrofon, rekordér s handkou, klopáky apod). Ceny za vybavení beru podle rentalu (půjčovny vybavení), například Biofilms.cz, s tím, že výslednou částku ponižuji ještě o slevu. Oproti rentalu je tak mé vybavení levnější. Klient ušetří a já mám motivaci investovat do lepší techniky, případně jsem krytý v momentu, kdy dojde k jejímu poškození.

Důvod denní sazby

Denní sazba se stala v rámci řemesel vykonávajících práci na place ve filmovém průmyslu a videu standardem. Proč?

  1. Natáčení videí může být plné nepředvídatelných okolností. Čtyři hodiny natáčíte reklamu v exteriérech, ale z ničeho nic začne pršet a přestane až za tři hodiny. Nebo se v průběhu natáčení pokazí klientův produkt a musíte čekat na servis, až ho opraví. Co když někdo dostane skvělý nápad nad rámec plánu (nová příležitost)? S hodinovou sazbou by snadno mohlo dojít k překročení stanoveného rozpočtu.
  2. Člověk začne pracovat v momentě, kdy opustí dům a skončí, když se vrátí. Oproti stálé práci je rozdíl v tom, že zaměstnanec se snaží bydlet co nejblíže k místu pracoviště (polohou neměnné), kdežto natáčení videí se dá popsat jako neustálá služební cesta. Krom cestovného je potřeba do ceny započítat i čas. Když si navíc pro účely natáčení půjčíte vybavení, musíte ho vrátit. Vybavení se půjčuje vždy za denní sazbu. Za hodinovou to nejde, protože jedna hodina by mohla zablokovat klienta, který by s ním chtěl točit celý den.
  3. To samé platí i pro řemeslníky na place. Nepředpokládá se, že by si v ten den našli ještě jinou práci. Zde je to samozřejmě diskutabilní. Kameraman, který se živí natáčením zpravodajství, může dostávat každou hodinu novou reportáž (méně psychicky náročné -> záznam dění), kdežto režisér reklamy, která se připravovala měsíc (více psychicky náročné -> kreativa, tvorba něčeho, co reálně neexistuje) těžko přejde k jiné práci.
  4. Denní sazba se dá považovat za množstevní slevu, kterou vám dá řemeslník výměnou za jistotu celodenní práce. Laik by denní sazbu za práci a amortizaci přepočítal na hodinovou tzn. 5 000 / 12 = 417 Kč/h (práce) a 2 500 / 12 = 208 Kč/h (amortizace). Kdyby si najal kameramana, aby mu za hodinu natočil záběry pro minutové promo z jeho kulturní akce, dostal by 625 Kč. To zní krásně, ale tuto částku musíme brát jako hrubou mzdu, protože z toho bude muset odvést pojištění (zdravotní, sociální + odpovědnost), daně a další možné výdaje mezi které patří účetní, daňový poradce, právník…občerstvení, elektřina, nájem. Z této částky by mu moc peněz nezbylo, takže by buď nepřijímal rychlé zakázky nebo by zdražil.

Ve výsledku ani nejde o to, co to stojí, ale jaký to má dosah a jestli se to klientovi vyplatí. Dobré produktové video může nejenom zvýšit prodej produktu o stovky %, ale také zlepšit vnímání firemní značky. Špatné video dokáže přesný opak.

AČK – asociace českých kameramanů

Nevím o nikom, kdo by stoprocentně dodržoval pravidla asociace. Jedná se spíš o doporučení, nejsem ani jejich členem, takže jen pro zajímavost. Minimální sazby, pracovní dobu a podmínky najdete na stránkách AČK.

„Kameraman je schopen fyzicky pracovat ve 100% kvalitě pouze 10 – 12 hodin denně. Požadované pracovní výkony nad tento limit, a z toho vyplývající vzniklé pracovní chyby, jdou na zodpovědnost takto nezodpovědných producentů nutících kameramany pracovat nadlimitně. Lidské oči i mozek se nedokáží tak dlouho soustředit a podávat bezchybné výkony. Požadování takové práce je proto hloupé i nemorální a zákony zakázané.“

„Natáčecí den začíná okamžikem nasednutí do dopravního prostředku, dopravujícího kameramana na natáčení a končí vystoupením kameramana z dopravního prostředku, který jej odvezl z placu domů nebo do hotelu. V místě bydliště začíná a končí natáčecí den začátkem a koncem směny. Cestovní den je počítán jako pracovní, všechna pravidla o přesčasech platí stejně jako při práci. Cestování v noci je rovněž placeno jako natáčecí den/noc. Produkce zajistí prvotřídní podmínky cestování, ubytování a stravování.“

Video jako business

Na téma co vše obnáší natáčení, jak začít a kde shánět zakázky jsem napsal knihu Video jako business. Najdete v ní také rozhovory s úspěšnými tvůrci.

Závěr

Doufám, že tento článek přinesl užitečné informace jak začínajícím tvůrcům, tak i klientům. Pro mě jsou důstojné pracovní podmínky a kvalitní mezilidské vztahy zásadní. Ano, produkce chce vydělat co nejvíce peněz a klient zase co nejméně utratit. Je to business. Hra, připomínající šachovou partii. Hráči se musí se domluvit, dobře si zahrát a odejít spokojení. Naše produkce nechce a ani nebude konkurovat začínajícím tvůrcům nebo horším zavedeným produkcím. Každý prodejce si najde svého kupce.

V tomto článku jsem zmiňoval hodně práci kameramana, ale berte to jen jako příklad. V rámci naší rodinné produkce (žena je společník) vykonávám více činností. Od schůze s klientem po barvení videa. Není to jen o tom, že jeden člověk natáčí a druhý stříhá. Vzájemně se doplňujeme a na jedné zakázce nás často pracuje i víc. Koncept videa se musí vymyslet a dopodrobna naplánovat (námět -> technický scénář -> shotlist -> obhlídka lokací -> storyboard…). Díky tomu můžeme dělat videa, z kterých mají radost nejen klienti, ale i diváci a hlavně přinášíme výsledky.

Práce nás baví, naplňuje a přál bych to všem lidem, na tomto světě. Jak jste na tom vy?

Tagged: ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kontakt

Filmařina pro mě snoubila vše, co jsem od života chtěl – kreativitu, cestování, jednoduše opak monotónní práce. Tvorba je mým hnacím motorem. Díky ní můžu upouštět fantazii a poznávám nové lidi. Nemám žádný vyhraněný žánr. Rád experimentuji. Krom produkce videí píšu i blog a provozuji eshop pro začínající filmaře. V případě jakéhokoliv dotazu mě neváhejte kontaktovat. Žádosti o spolupráci vyřizuje produkční. Kontakt na ní najdete na našem webu spetlafilm.com