5.9.2018 petrspetla

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K – (r)evoluce?

Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K patří mezi nejočekávanější kamery tohoto roku, možná i několika posledních let. Srovnal bych ji s oznámením RED kamery pro „chudé“, které se nekonalo nebo Canon 550D, který rozčeřil vody jako první použitelný fotoaparát pro natáčení.

4K 50p ProRes/RAW, malé tělo, slušná ergonomie… to vše za 37 752Kč včetně DPH a ještě dostanete plnou verzi programu Davinci Resolve. Je to splněný sen? Uvidíme. Toto preview berte jako shrnutí všech známých faktů, než co kamera oficiálně vyjde.

Davinci Resolve – kurz pro začátečníky

Specifikace

4/3 čip

Duální nativní ISO 400 a 3200

4K DCI (3840 x 2160) rozlišení až 60fps a Full HD (crop 4x) až 120 fps

Záznam v ProRes a DnxHD

5″ dotykový displej s Full HD rozlišením

Slot na SD a CFast karty

USB-C konektor pro nahrávání na SSD

Micro 4/3 bajonet

mini XLR vstup

3,5mm jack vstup

HDMI out (A – velké HDMI)

3D LUT

Bluetooth

3,5mm jack pro sluchátka

Komentář

4/3 čip by měl být podle všeho totožný s tím, který má v sobě i Panasonic GH5s (totožné rozměry 18.96mm x 10mm včetně výrobce Sony). To znamená obraz bez šumu i při vyšších hodnotách ISO. Jen pro porovnání, Blackmagic Cinema Camera 4K má maximální použitelné ISO 400, URSA Mini Pro 800 (při 1600 začíná být vidět noise pattern – „mřížka“) a Pocket 4K 3200. Crop factor, i když není udáván, byl vypočítán na 1,9x ve 4K rozlišení a 4x ve Full HD rozlišení. Díky Micro 4/3 bajonetu můžete nasadit speed booster. S Metabones XL s koeficientem 0,64x se dostanete na crop 1,22x (skoro FF)  nebo při použití klasického 0,71x (Metabones nebo Viltrox) zase na 1,35x (o něco větší, než S35).

Co se mi nelíbí a přijde mi to nepraktické je 5″ dotykový displej. Proč?

  1. Kamera je kvůli velikosti displeje příliš široká. Nepočítal bych s tím, že se vejde do základny jedno ručních stabilizátorů jako Moza Air, Crane 2, Dji Ronin S apod.
  2. Dotykové displeje se časem upatlají.
  3. V mrazu nemusí dotyková funkce spolehlivě fungovat, ale to vzhledem k ceně nebude asi celá kamera.
  4. Kdo chce větší displej, ten si ho koupí. Základní Lilliput A7s nestojí moc peněz a přitom má skvělý obraz. Někteří by ocenili i menší displej z důvodu nasazení hledáčku (EVF loupe).

Liliput A7s a Manfrotto 492 LCD

Velké HDMI je skvělé, škoda, že Blackmagic nedodává vlastní HDMI lock, jako Panasonic ke GH5. Pořízení klece tak bude asi stejně nutností.

Videoking už nabízí na svém webu klec od Polské značky 8Sinn za 7 512Kč včetně DPH. Měl jsem od nich klec pro GH5 a jejímu zpracování nešlo nic vytknout. Vše dělají z jednoho kusu hliníku. HDMI lock je v ceně.

Škoda, že klec neobsahuje slot pro SSD disk (prozatím to nenabízí žádný výrobce). CFast karty jsou zbytečně drahé a SD zase nemají dostatečnou rychlost zápisu pro záznam do RAWu.

Provozní teploty 0° až 40°C

U fotoaparátu ve stejné cenové kategorii můžete očekávat magnéziové tělo, které vydrží i dost špatné povětrnostní podmínky (déšť, sníh, mráz, prach). Pocket 4K je z tvrzeného plastu. Je to daň za nízkou cenu, ale časem třeba vydají PRO verzi, která nabídne lepší zpracování.

Obsah balení

Kamera Blackmagic Pocket 4K

Krytka

30W napájecí zdroj včetně redukcí pro napájení v zahraničí

LP-E6 baterie

SD karta s manuálem a SW

Davinci Resolve Studio aktivační klíč

Kodek a datový tok

4096 x 2160
CinemaDNG RAW – 272 MB/s
CinemaDNG RAW 3:1 – 129 MB/s
CinemaDNG RAW 4:1 – 97 MB/s
Apple ProRes 422 HQ – 117.88 MB/s
Apple ProRes 422 – 78.63 MB/s
Apple ProRes 422 LT – 54.63 MB/s
Apple ProRes Proxy – 24.25 MB/s

3840 x 2160
CinemaDNG RAW – 255 MB/s
CinemaDNG RAW 3:1 – 122 MB/s
CinemaDNG RAW 4:1 – 92 MB/s
Apple ProRes 422 HQ – 110 MB/s
Apple ProRes 422 – 73.6 MB/s
Apple ProRes 422 LT – 51 MB/s
Apple ProRes Proxy – 22.4 MB/s

1920 x 1080
CinemaDNG RAW – 66 MB/s
CinemaDNG RAW 3:1 – 32 MB/s
CinemaDNG RAW 4:1 – 24 MB/s
Apple ProRes 422 HQ – 27.5 MB/s
Apple ProRes 422 – 18.4 MB/s
Apple ProRes 422 LT – 12.75 MB/s
Apple ProRes Proxy – 5.6 MB/s

Fotoaparáty určené pro záznam videa mají většinou datový tok okolo 100 až 150Mbit/s tzn. 12 až 19MB/s. Tomu se datově nejvíce blíží ve Full HD ProRes 422 a ve 4K ProRes Proxy. Co jsem měl možnost srovnat kvalitu výstupu Panasonic GH5 se starší Blackmagic kamerou, odpovídalo by 4K 10bit 150Mbit/s IPB H264 nejspíše 4K Prores 422 LT.

V kvalitě záznamu bude mít Pocket 4K oproti fotoaparátům rozhodně navrch. A to nejen vůči fotoaparátům, ale také kamerám v mnohem vyšší cenové kategorii, které předčí nebo se jim bude rovnat jako Sony FS5 s rekordérem, Canon C100 MK2, Panasonic EVA atd. Neporovnával bych ale workflow, jde o úplně odlišné stroje.

Videa od ambasadorů

Jelikož Blackmagic z nějaké nepochopitelného důvodu zakázal vkládání videí na web, pro jejich přehrání klikněte vpravo dole na logo YouTube.

Příroda – Apple ProRes 422 ISO 400, 1250 a 2500

Metabones speed booster

Canon EF: Sigma 18-35mm, Samyang Cine 50mm

Modeling – 4K Apple ProRes 422 HQ, ISO 1000 a 1250

Micro 4/3: Olympus Pro 25mm a 45mm  f1.2 a Olympus Pro 12-100 F4

Modeling – Apple ProRes 422 HQ, ISO 1000 a 1200

Micro 4/3: Olympus Pro 12 – 100mm f4

Balón – Apple ProRes 422 HQ, ISO 800

Micro 4/3: Samyang 25mm, 50mm, 80mm T1.5

Modeling – Apple ProRes 422 HQ, ISO 1000 a 3200

Olympus Pro 17mm, 25mm, 45mm  f1.2

Příroda na makro – ProRes 422 HQ, ISO 2500

Metabones speed booster,

Canon EF: Laowa Probe 24mm, 60mm Macro 2:1, 15mm Wide Macro 1:1, 25mm Ultra Macro 5:1, Canon 100mm 1:1, 65mm f2.8 5:1

Micro 4/3: Laowa 7.5mm

Horské kolo – RAW ISO 400 a 800

Micro 4/3: Veydra cine 12mm, 16mm, 25mm, 35mm a 50mm

Nejzajímavější je asi poslední video, které slušně demonstruje 120 fps bez výrazné ztráty na kvalitě. V potaz berte i fakt, že zpomalené záběry jsou zvětšené z Full HD do 4K. První video zase ukazuje slušný dynamický rozsah. Pozitivní i je, že ambasadoři používali různé sety objektivů od Veydra, Laowa a Olympus pro Micro 4/3 po speed booster s objektivy pro EF bajonet. Proč se všichni tvůrci nedrželi nativních hodnot ISO je ale otázkou.

Každopádně záběry z kamery můžete stáhnout zde.

Videa od běžných uživatelů

Závěr

Specifikace vypadají skvěle. Výstup vypadá skvěle. Design kamery vypadá trochu hůře, ale zase jsem četl názor, že ji aspoň nikdo neukradne. Je fakt, že mi trochu připomíná starší model Fujifilm Instax. Těším se, až Pocket dostanu poprvé do ruky a začnu ji testovat. Jestli si ji ale koupím, těžko říct. Jako náhradu Panasonic GH5 bych to určitě neviděl. Ta mi furt nabízí duální slot pro SD kartu, menší a odolnější tělo, výklopný displej, 175fps ve Full HD, elektronický hledáček a obří výdrž baterie. Ideální kombinace pro dokumentární práci. Na hrané věci by ale mohla být Pocket zajímavá.

V tuzemsku ji v předprodeji nabízí Syntex.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Kontakt